۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۳
کد خبر: ۲۷۴۳۴۱
کارشناس دینی مطرح کرد؛

آداب چهارده گانه قرائت قرآن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با تأکید بر این که خواندن قرآن دارای آداب 14 گانه است، گفت: در زمان خواندن قرآن باید طهارت داشت و همچنین باید آن را به قصد قربت خواند، چرا که قرائت قرآن عبادت است.
حجت الاسلام عبدالستار حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام عبد الستار حیدری، کارشناس دینی یکشنبه شب در جمع حافظان و قاریان جلسه قرائت قرآن جوادالائمه(ع) روستای دارالسیاده علوی کاشان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع)، با اشاره به این که قرآن سفره الهی است، گفت: خداوند در سوره اسراء خطاب به پیامبر(ص) می فرماید به مردم بگو اگر تمام جن و اِنس جمع شوند، نمی توانند مثل قرآن را بیاورند.

 

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) فرمود، من رفتم و دو چیز با ارزش برای شما به یادگار گذاشتم، اگر کسی می خواهد دنبال من بیاید به آن دو که یکی قرآن و دیگری  اهل بیت(ع) است تمسک کند.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که کسی حق ورود به مسائل شخصی دیگران را ندارد، گفت: اهل سنت مانند ضبط صوت فقط قرآن را می خوانند و به اهل بیت(ع) توجه ندارند، از این رو باید توجه داشت که قرآن و اهل بیت(ع) مانند دو بال هستند که انسان را به اوج می رسانند.

 

این کارشناس دینی گفت: قرآن بدون امیرمؤمنان(ع) مانند کاه است و کسی که به امام علی(ع) توجه نمی کند حیوانی بیش نیست و انگار در جهان اسلام هیچ اتفاقی نیفتاده باشد.

 

وی با اشاره به این که عربستان به دور از آموزه های اسلام به یمن تجاوز کرده است، گفت: آنها در روز قدس هیچ فعالیتی در این رابطه ندارند و مردم عربستان مرده ترین مردم در جهان اسلام هستند.

 

به گفته وی، ما ارادت مان به اهل بیت(ع) خوب است، اما به قرآن توجه مناسبی نداریم، چرا که قرآن بسیار عظیم است و جن و انس نمی توانند مثل آن را بیاورند.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که اگر شخصی به جلسه قرآن وارد شود، کسی نباید به احترام آن از جایش بلند شود، چرا که قرآن بالاترین احترام را دارد، گفت: این موضوع بی احترامی به آن شخص نیست، بلکه احترام به قرآن است.

 

این کارشناس دینی با تأکید بر این که در برابر قرآن باید زانو زد، گفت: برخی بزرگان با اشراف به عظمت قرآن، در زمان وارد شدن به جلسه قرآن، در پایین جلسه و در مکانی می نشینند که موجب بی احترامی به قرآن نشوند.

 

آداب چهارده گانه قرائت قرآن

وی با تأکید بر این که خواندن قرآن دارای آداب 14 گانه است، گفت: در زمان خواندن قرآن باید طهارت داشت و همچنین باید آن را به قصد قربت خواند، چرا که قرائت قرآن عبادت است.

 

به گفته وی، ابتدای قرائت قرآن باید از دست شیطان رجیم به خداوند متعال پناه جست و بعد با نام خدا آن را آغاز کرد، از این رو پیامبر اسلام(ص) می فرماید هر کار خیری که بدون نام خدا آغاز شود، کاری بیهوده است.

 

حجت الاسلام حیدری با سفارش به خواندن قرآن از روی مصحف آن، گفت: بهتر است در زمان خواندن قرآن دو زانو بنشینیم و به جایی تکیه ندهیم و آن را با صدای متوسط بخوانیم.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این که اگر به دعایی در آیات قرآن رسیدیم باید آمین بگوییم و اگر به استغفار رسیدیم، باید استغفار کنیم، گفت: در پایان قرآن خواندن شایسته است دعای ختم آن خوانده شود.

 

وی با تأکید بر این که باید توجه داشت که در زمان قرآن خواندن کلام خداوند متعال را می خوانیم، گفت: قرائت قرآن باید همراه با تعظیم در برابر خداوند باشد.

 

حجت الاسلام حیدری گفت: در قرآن باید تدبر و تفکر شود، از این رو امام صادق(ع) می فرماید پیامبر اسلام(ص) فرمود در قیامت من نخستین کسی هستم که با خداوند دیدار می کنم و بعد از من کتاب خدا و اهل بیت(ع) هستند و بعد از آن امت من و سپس من از امتم می پرسم که شما با کتاب خدا و اهل بیت من چگونه رفتار کردید./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات