۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۲۷۳۲۱۷
حجت الاسلام پناهیان:

برخی می خواهند عرصه سیاست را از اجرای امر به معروف و نهی از منکر مصون بدارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: اگر مردم جمله «امر به معروف و نهی از منکر» را می شوند باید ذهنشان به سمت سیاسیون جامعه برود، برخی می خواهند عرصه سیاست را از اجرای «امر به معروف و نهی از منکر» مصون بدارند که این کار اشتباه است.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در جلسه سخنرانی با موضوع«تنها مسیر برای زندگی بهتر» که شامگاه چهارشنبه در مسجد امام صادق(ع) تهران برگزار شد با بیان اینکه رفتار پیامبر اکرم(ص) سیاسی بوده است، ابراز داشت: متاسفانه در جامعه کنونی نگاه به سیاست صحیح نیست، اگر افراد سیاسی نشوند به زندگی بهتر نخواهند رسید، آیا آن 313 نفری که امام زمان(عج) منتظر آنان است عابد و یا زاهد هستند؟ خیر آنان مدیران جامعه هستند.

 

وی با اشاره به اهمیت دعا برای مقدارت جامعه، گفت: اگر مقدرات سخت گیرانه‌ای از طرف خداوند برای جامعه در نظر گرفته شود تمام مردم گرفتار آن خواهند شد و در صورتی که مقدرات خوبی برای جامعه مقدر شود همه آن استفاده خواهند کرد.

 

حجت الاسلام پناهیان افزود: باید به نقش مسوؤلان برای رسیدن به زندگی بهتر در یک جامعه توجه شود، نقش آنان قطعا زیاد است زیرا سه امام اول شیعیان بیش از اینکه به فکر تعلیم باشد در فکر این بودند که سیاست در جامعه به درستی انجام پذیرد، پیامبر اکرم(ص) خواستار سامان دهی به حکومت خود در منطقه بودند، به همین جهت ایشان برای 12 قبیله مسوؤل در نظر گرفتند، یکی از این مسوؤلان خواستار در دست گرفتن خلافت پس ار رحلت رسول اکرم(ص) بود، باید توجه شود رسول خدا برای قبایلی مسوؤل در نظر گرفتند که حتی آن قبایل مسلمان نشده بودند.


وی با اشاره به مهمترین مقدرات انسان، تصریح کرد: آن مقدراتی مهم است که خداوند برای جامعه در نظر می گیرد، اگر از زندگی بهتر حرف می زنیم باید بدانیم این موضوع کاملا سیاسی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انتظار از آموزش و پرورش در جامعه زیاد است، گفت: این سیاسیون هستند که سبب به اوج رسیدن آموزش و پرورش می شوند، وقتی از زندگی صحبت می کنیم به‌طور واقع بینانه‌ای از عرصه سیاست و قدرت سخن می گوییم.

 

وی افزود: اگر مردم  جمله «امر به معروف و نهی از منکر» را می شوند باید ذهنشان به سمت سیاسیون جامعه برود، برخی می خواهند عرصه سیاست را از  اجرای «امر به معروف و نهی از منکر» مصون بدارند که این کار اشتباه است.


حجت الاسلام پناهیان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اگر در جامعه ای مسوؤلان دینی عمل نکنند یقینا جامعه به زندگی بهتر دست پیدا نخواهد کرد، انسان باید به مقدرات اجتماعی نگاه کند، اگر مومنان جامعه بخواهند نسبت به وضع جامعه اهمیت قائل شوند در ابتدا باید  مسوؤلان جامعه را مورد توجه قرار دهند، البته رابطه متقابلی نسبت به مسوؤلان و نزدیکان وجود دارد ولی نقش مسوؤلان جامعه مهم تر است.

 

وی با بیان اینکه رفتار پیامبر اکرم(ص) کاملا سیاسی بوده است، خاطرنشان کرد: رفتار ایشان به‌ویژه در اواخر عمر مبارکشان کاملا سیاسی بوده است، مگر می شود قبل از دست یابی به قدرت فعالیت فرهنگی اخلاقی انجام داد؟

 

مردم متدین باید از مسوؤلان توقع اصلاح جامعه را داشته باشند

این استاد حوزه و دانشگاه، افزود: باید سوال شود مشکل جامعه بشری چیست که مردم در طول تاریخ سیاسی نیستند، دلیل این امر این است که تشخیص خطا در عرصه سیاست بسیار دشوار و پیچیده است، مردمی که به‌طور جزئی در سیاست تاثیر  می‌گذارند نقشی در سیاست گذاری کلان جامعه ندارند.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) تاکید کرد: امام(ره) در ابتدای انقلاب اسراییل را غده سرطانی نامیدند که باید نابود شود و برخی در همان زمان ایشان را به احساساتی سخن گفتن متهم کردند، باید توجه کنیم که این غده سرطان در حال حاضر در حال از بین بردن منطقه است، امام می‌دانستند که اسراییل منطقه را از بین خواهد برد.

 

 
وی با بیان اینکه مردم متدین باید از مسوؤلان توقع اصلاح جامعه را داشته باشند، ابراز داشت: معیشت مردم باید به نحوی باشد که زمینه دین داری مهیا شود، وقتی معیشت مردم درست شد مردم دیگر بی دینی نمی کنند.

 

وی افزود: انسان معنوی کسی نیست که فقط برای خود و اطرافیانش دعا کند بلکه شخصی است که در عرصه سیاست مطالبه گر بوده و برای تقوای مسوؤلان جامعه دعا می‌کند، ممکن نیست با مقدرات بد در عرصه سیاست به زندگی خوب رسید.


ایران سبب نابودی دشمنان است
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: قرآن تصریح می کند نزول برکات بر مردم به جامعه وابسته است، دشمن یقین دارد ایران برای جامعه جهانی خطری ندارد و علت مخالفت آنان با ما این است که ایران سبب نابود آنان خواهد شد.


وی افزود: خوشبختانه مردم منطقه بیدار شده‌اند و فهمیده اند که سرچشمه مشکلات منطقه از اسراییل و امریکا است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شب قدر شبی سیاسی است، تاکید کرد: انسان عاقل نباید فقط برای خود دعا کند بلکه باید برای جامعه خود و از بین رفتن ظلم دعا کند.


 
وی افزود: در روایتی آمده، یکی از راه هایی که خداوند می‌خواهد قومی را عذاب کند این است که گرانی را در آن جامعه رواج می دهد، پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ وقتی خداوند برای قومی خیر بخواهد انسان‌های حلیم و بردباری را جزو مسوؤلان آن جامعه قرار می دهد و قضات عادلی را برای آنان قرار داده و اموال را به انسان های بخشنده می سپارد.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به نحوه برخورد غضبناک خداوند متعال با یک جامعه از زبان پیامبر اکرم(ص)، گفت: وقتی خداوند بر قومی غضب داشته باشد آنان را مسخ نمی کند بلکه گرانی را در میان آنان زیاد می کند و باران را از آنان گرفته و انسان های شرور را در آن جامعه زیاد می کند.

 

وی افزود: بنا بر فرموده رسول اکرم(ص) خداوند اگر برای قومی خیر بخواهد، انسان‌های فهمیده را در آن جامعه زیاد کرده و افراد نادان را کم می کند و در آن جامعه هنگامی که یک انسان فهیم سخن می گوید طرفدار پیدا می کند و اگر افراد نادان سخن گویند مورد قهر مردم قرار می گیرند.

 

فرج امام زمان، اوج ظهور سیاسی است
این استاد حوزه  دانشگاه با بیان اینکه اوج ظهور سیاسی ما فرج امام زمان(ع) است، تاکید کرد: شخصی که فرج امام مان(عج) را از خداوند می خواهد باید به مردم مظلوم منطقه توجه کرده و آمادگی ظهور حضرت را داشته باشد، دهه آخر ماه مبارک رمضان متعلق به امام زمان(ع) است، وقتی انسان برای فرج دعا می کند باید متوجه باشد که امام زمان(عج) برای حکومت کردن و مبارزه با ظالمان عالم ظهور می کند.


وی افزود: حضرت به هنگام ظهور با مسیحیان مذاکره خواهند کرد ولی باید توجه شود این تکفیری ها با مذاکره دعوت را نمی پذیرند./811/پ201/ش

ارسال نظرات