شبهای قدر هنگامه ثبت تقدیر و سرنوشت یکساله انسان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در بیستمین برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانیهای شبهای ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، شبهای قدر را هنگامه ثبت تقدیر و سرنوشت یکساله انسان خواند و اظهار داشت: در شب قدر، تقدیر الهی درباره انسانها ضوابطی را مقرر میکند که اگر در این شبها کسی توفیق توبه، تضرع و تقرب به درگاه الهی پیدا کند، خداوند مقدرات او را براساس سعادتش تعیین میکند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به اجر و پاداش شبزندهداری در شبهای قدر اشاره کرد و افزود: شبزندهداری و توجه به اعمال شبهای قدر، سبب بهره بردن از فیوضات معنوی و رحمتهای الهی خواهد شد.
وی جهاد و شهادت در راه خدا را موجب سعادت و رستگاری انسان خواند و ابراز داشت: حضرت علی(ع)، هنگام اصابت شمشیر ابن ملجم بر سر مبارکشان فرمودند «به خدای کعبه رستگار شدم»؛ و با این بیان نورانی به نقش شهادت در رستگاری و سعادت انسان اشاره کردند.
حضرت آیت الله نوری همدانی به مقام و جایگاه حضرت علی(ع) در پیشگاه الهی اشاره و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند «یا علی(ع) اگر همه دریاها مرکب و تمام درختها، قلم شوند و جن و انس برای حساب و کتاب جمع شوند؛ نمیتوانند فضایل و مناقب تو را بشمارند».
وی با اشاره به ضرورت مطالعه سخنان نورانی حضرت علی(ع) بهویژه کتاب نهج البلاغه تأکید کرد: امام خمینی(ره) در وصیتنامه خویش میفرماید «ما افتخار میکنیم؛ نهج البلاغهای که حاوی مطالب مهمی درباره حکومت اسلامی، امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اعتقادی، فردی و اجتماعی است، از پیشوای ما امیرمؤمنان علی(ع) است».
این مرجع تقلید به بحث معاد اشاره کرد و یادآور شد: در کتاب نهج البلاغه نیز بحثهای زیادی راجع به معاد بیان شده است؛ چنان که حضرت علی(ع) در اینباره فرمودند «ای مردم؛ دنیا محل عبور است، آخرت مقر و جایگاه زندگی شما است، از این دنیا وسایلی برای آخرت خود فراهم کنید».
وی به تجسم اعمال در دیدگاه علمایی همچون شیخ بهایی و علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: ایشان بر تجسم اعمال در آخرت تأکید دارند؛ به این معنا که اعمال صالح به صورت نعمتهای بهشتی و عمل سوء و گناهان به صورت عذاب و جهنم مجسم میشوند.
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به رابطه عمل انسان با کیفر و پاداش اخروی افزود: برخی از علما معتقدند که رابطه عمل با کیفر و پاداش، نوعی رابطه علی و معلولی است؛ چنان که علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار نیز بر این نظر اصرار دارد.
وی به تجسم، اشیاء، زمانها و مکانها در قیامت اشاره و تأکید کرد: بر طبق روایات، تجسم منحصر به عمل، عقیده و اخلاق نیست؛ بلکه قرآن و ماه رمضان نیز در روز قیامت مجسم میشوند؛ چنان که امام باقر(ع) فرمودند «مردم در روز قیامت در صفهای متعددی میایستند، چهره زیبایی نمودار میشود و به سمت آنها میآید، از صف پیامبران، شهدا و دیگر صفها عبور میکند و در پیشگاه خداوند متعال میایستد و میگوید پروردگارا من قرآن هستم که به این صورت مجسم شدهام».
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: «خداوند میفرماید که تو شفیع بزرگ هستی و قرآن میگوید؛ پروردگارا بهشت را نصیب کسانی قرار بده؛ که شبها را با تلاوت من میگذراندند، افرادی که با خواندن من انس میگرفتند و گروهی که در هر صحنهای از زندگی به من عمل کردند».
وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) افزود: حضرت فرمودند «ماه رمضان در قیامت مجسم شده و در مقام شفاعت با چهره بسیار زیبایی در میان مردم ظاهر میشود».
حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان یادآور شد: عمل انسان فقط به دنیا مربوط نمیشود؛ بلکه خداوند برای اعمال انسان دو چهره دنیوی و اخروی قرار داده است؛ یعنی هر عملی در دنیا انجام دهد؛ تجسم آن را در قیامت به صورت بهشت و جهنم مشاهده خواهد کرد./908/پ202/ج