۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۲۷۱۲۰۶
حجت الاسلام والمسلمین رجبی:

تیم مذاکره کننده باید از اهرم توانمندی هسته ای استفاده کرده و امتیاز بگیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تیم مذاکره کننده باید از اهرم توانمندی هسته ای استفاده کرده و امتیاز بگیرد، گفت: تیم هسته ای باید مراقبت باشد که توانمندی هسته ای از دست نرود و امتیازی برای ایران به ثمر نیاید؛ بنابراین در حال حاضر که دشمن نیازمند به توافق است باید فرصت را غنیمت شمرد و به نحو احسن استفاده کرد.
حجت الاسلام والمسلمين رجبي

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شاخصه های توافق مطلوب گفت: توافقی که دستاوردهای هسته ای ایران به عنوان حق مسلم این ملت را حفظ کند مطلوب است.


وی افزود: این که گاهی گفته می شود که غرب باید با غنی سازی موافقت کنند نادرست است، غنی سازی حق مسلم جمهوری اسلامی ایران بوده و موافقت کردن در این زمینه بی معنا است؛ این موضوع همانند این است که بگویند موافقت می شود که انسان نفس بکشد که مسأله ای بی معنا است.


قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که غنی سازی ایران که در مسیر صلح آمیز قرار داشت باید حفظ شود، اظهار داشت: هرگونه تحریم ظالمانه اعم از هسته ای و غیر هسته ای که بر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده باید برداشته شود.


وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده باید از اهرم توانمندی هسته ای استفاده کرده و امتیاز بگیرد، تیم هسته ای باید مراقبت باشد که توانمندی هسته ای از دست نرود و امتیازی برای ایران به ثمر نیاید؛ بنابراین در حال حاضر که دشمن نیازمند به توافق است باید فرصت را غنیمت شمرد و به نحو احسن استفاده کرد.


حجت الاسلام والمسلمین رجبی با بیان این که همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تحریم ها در زمان توافق باید برداشته شود، ابراز داشت: وضع تحریم ها باید برگشت ناپذیر باشد تا دشمن با کوچکترین بهانه ای مجددا به تحریم ها روی نیاورد.


وی عنوان کرد: اگر دستاوردهای و غنی سازی کشور حفظ شده و تحریم ها همزمان با توافق برداشته شود می توان گفت که توافق مطلوب بوده است، انرژی هسته ای حق ملت ایران است اما به دلیل رفع تمامی تحریم ها مقداری از حق خود تنازل کرده ایم؛ در توافق باید به صورت شفاف بیان شود که اجازه هیچ گونه دسترسی غیر متعارف به مراکز هسته ای و هیچگونه دسترسی به مراکز نظامی داده نمی شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مبنا قراردادن بیانیه لوزان در توافق نهایی خاطرنشان کرد: آنچه در بیانیه لوزان مطرح شده در موارد متعدد خلاف توافق مطلوب بوده و شفافیت لازم را ندارد، در موارد بسیاری از عبارات مبهم و مشتبه استفاده شده که دشمن می تواند از آن ها سوء استفاده کند، این گونه مسائل توافق مطلوب را به توافقی بد تبدیل می کند.


وی با اشاره به پیامدهای پذیرش بازرسی های فراتر از عرف اضافه کرد: در مسأله پروتکل الحاقی کشور هایی همانند آمریکا که پذیرفتند مواردی را استثنا کردند و گفتند ما اجازه نمی دهیم به بهانه ای پروتکل الحاقی از مراکز نظامی بازدید شود، همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند معنا ندارد دشمن از مراکز نظامی بازدید کند؛ بنابراین بازرسی های غیر متعارف و سؤال از دانشمندان نباید پذیرفته شده و در توافق نهایی باید تصریح به خلاف آن شود./1323/پ302/ش

ارسال نظرات