برداشت غلط از اخلاص سبب سوء استفاده از آن می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم در یازدهمین جلسه «درس هایی از قرآن» که در حرم مطهر رضوی برگزار می شود، با تأکید بر اخلاص اظهار کرد: کار زیاد انجام می دهیم اما کار خالص کم است؛ جوهر کار هم به اخلاص بودنش است همانگونه که نخ اسکناس به اسکناس ارزش می دهد اخلاص به کارها ارزش می هد و گرنه کار برای دنیا هیچ است.
وی با بیان این که خداوند لقب هایی برای دنیا بیان کرده است، عنوان کرد: دنیا متاع قلیل یعنی خیلی کم است بنابراین هر کس که خالق در نظرش بزرگ جلوه کند دنیا نزد او کوچک به حساب می آید. دوم دنیا درگذر است یعنی می گذرد؛ هنگام انجام کارها قیامت را جلوی چشمان خود بیاورید و بدانید که در این دنیا ماندنی نیستید.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: گاهی قیامت از یاد ما می رود؛ دو گروه افراد داریم عده ای اعتقادی به قیامت ندارند و عده ای اعتقاد دارند اما فراموش کرده اند.
وی ادامه داد: دنیا از بین می رود، می پرد همان گونه که بوی عطر می پرد؛ سلیقه و هوس خود یا مردم از بین می رود و دیگر کارها ارزش ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: اخلاص اگر در کارها به معنای رضایت خالق نباشد، رضای مخلوق است، وقتی کار برای مخلوق باشد؛ در نهایت مورد تشویق مردم قرار می گیرد، مردم منّت می گذارند، گاهی می بخشند و گاهی نمی بخشند.
رییس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: وقتی انگیزه کار خدایی و کارها رنگ خدایی بگیرد سود آن قطعی و چندین برابر است.
وی با بیان این که دنیا برای ما انسان ها است پس چرا از آن بهره نبریم، خاطرنشان کرد: معنای اخلاص استفاده نکردن از دنیا نیست بلکه هدف اخلاص دنیا نیست و نیت مادی نداشتن در امور است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که از حیای انسان مخلص سوء استفاده می شود، افزود: به طور مثال وقتی بودجه ای به یک کار اختصاص پیدا کرده و از یک انسان مخلص در آن نیز استفاده می شود، نباید به بهانه مخلص بودن او از دادن مزد پرهیز کنیم خدمت به مسکین، یتیم و اسیر خدمت بدون مزد می کند.
وی خاطرنشان کرد: علم دین مفهومی متفاوت از فهم دین است، فهم دین خیلی مهم است؛ اخلاص به معنای انزوا، نگرفتن مزد و مزد ندادن نیست بلکه نیت مادی نداشتن فرد در انجام کار است.
مفسر قرآن کریم در بخش دیگر سخنانش به اولویت بندی در کارها پرداخت و افزود: تا کار واجب هست سراغ کار مستحب نرویم به طور مثال کار برای نسل نو را بر نسل کهنه و قدیمی ترجیح دهیم.
وی افزود: تا زمانی که مشکل کمبود مسجد حل نشده سراغ ساخت حسینیه نرویم زیرا مسجد در تمام طول سال برای همه امور نظیر برپایی نماز جماعت، عزاداری ائمه، برگزاری مراسم تعزیه برای افراد محله، حل مشکلات فردی و اجتماعی در آن کاربرد دارد.