۸۰ تا ۹۰ هزار مبلغ در سامانه سجام نامنویسی میکنند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام حسن رقیمی گفت:یکی از کارهای ویژه ما طراحی سامانه جامع اعزام مبلغ بود که وسیله ای بسیار لازم برای کار توزیع و اعزام مبلغ ما محسوب میشود. بعد از مدتها این سامانه طراحی و ساخته شد و آموزشهای لازم داده شد و در سال جاری شروع به ورود اطلاعات کردیم. تا امروز حدود 45 هزار نفر مبلغ در این سامانه ثبت نام کرده اند که از دید بنده این تعداد کم هستند و این تعداد باید به حدود 80 تا 90 هزار نفر برسد. شما برای شناخت سجام باید بدانید در سازمان تبلیغات چه فرایندی برای ساماندهی بحث تبلیغ صورت میگیرد، من این فرایند را خدمت شما عرض میکنم تا بحث سامانه شفاف شود. اگر ما بخواهیم مبلغی را برای جایی بفرستیم در ابتدا باید توسط کارشناسان شهرستانی ما ظرفیتیابی و ظرفیت سازی تبلیغ صورت گیرد.
وی ادامه داد:ممکن است جایی را شناخت دارد که برای اعزام خوب است و در جای دیگر شناخت نداشته باشد اما با صحبت کردن و رایزنی کردن این مساله را حل میکند این میشود ظرفیت یابی و ظرفیت سازی. بعد، این نیازها را جمع بندی و به دفتر استان اعلام میکند و دفتر استان نیز به ستاد اعلام میکند، ستاد هم آنها را جمع بندی و آنالیز میکند و سهم هرکسی را مشخص میکند که چه تعداد را خود شهرستان، استان، حوزه علمیه و... تأمین کنند و در واقع وقتی نیازها را به دفاتر سازمان اعلام میکنند اعزام مبلغ صورت می گیرد. وقتی شبکه های تبلیغی در مکانهای تبلیغی مستقر شدند باید با سازمان در ارتباط باشند تا گزارش عملکرد جمع بندی و تحلیل آنها ارائه شوند و اینها فرآیندی از اعزام مبلغ است. ما قبلاً حجم عظیمی کار فیزیکی در این خصوص داشتیم. یک شهرستان نیاز اولیه اش را در طی یک سال به مرکز اعلام می کرد و ما در مناسبت های مختلف با ده ها هزار عدد مواجه بودیم که باید آنها را آنالیز و تقسیم میکردیم و با جزئیات مربوطه در هر مناسبت ابلاغ و... صورت میگرفت. سامانه این کار را برای ما انجام می دهد. به این معنی که مسئول شهرستان ظرفیتها را وارد کند و استان آن را تحلیل و تأیید میکند و این نیاز توسط سامانه به همان نهادها و خود استان عودت داده میشود و اینها وظیفه خودشان را به صورت دقیق در سامانه میبینند.
رقیمی یادآور شد:در ابتدا یک مبلغ باید در سامانه ثبت نام کند، کد موقت دریافت و بعد از تایید استان کد دائمی تبلیغ بگیرد. بعد از ثبت کد دایم وقتی مبلغ مراجعه میکند یا خود ما اگر قرار است او را دعوت کنیم در سامانه ثبت است و تأیید نهایی توسط شهرستان صورت میگیرد. استان و شهرستان و ستاد در حد نیاز خودش می تواند گزارش بگیرد.اسکلت سامانه به گونهای است که خدماتی داخل آن قرار داده شده که بعدها میتوانیم به کیفیت امر تبلیغ بپردازیم. اما فعلا اینها را به کار نگرفتیم و فعلا عملیات اجرایی بحث اعزام و توزیع مبلغین و مبلغات در مناسبت ها در این سامانه صورت میگیرد. بحث استقرار هم در همین سامانه صورت میگیرد بعد از اینکه روحانی مستقر کد تبلیغاتی دائمی گرفت باید در پروژه استقرار هم ثبت نام کند و تأیید شود و وقتی در محل استقرار قرار گرفت گزارش عملکردهایش را توسط همین سامانه ارائه دهد. این امر به صورت فیزیکی انجام نمیشود شهرستان تأیید میکند، استان هم تأیید میکند و در اینجا هم جمع بندی میشود در واقع طرح استقرار هم در همین سامانه مدیریت میشود.
در همین زمینه دوره های آموزشی برای کارشناسان دخیل در امر اعزام و استقرار و انفورماتیک استان برگزار کردیم و آنها به استانها برگشتند و به کارشناسان و مدیران شهرستانی و حتی خود مدیرکل و معاون فرهنگی و بخش خواهران و حتی روحانی مستقر آموزش دادند. به طور کلی هدف از راه اندازی این سامانه تسهیل در امر ساماندهی اعزام و توزیع مبلغ چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت است.
وی همچنین تصریح کرد:به دنبال مردمی کردن بحث استقرار و اعزام مبلغ هستیم البته مردمی هست ما قصد داریم آن را بیشتر مردمی کنیم تا از وابستگی به ردیف اعتبارهای دولتی خارج شویم.یک سلسله مناطق هستند که باید مبلغ اعزام کنیم و این مناطق اغلب تحت پوشش کمیته امداد هستند ما باید در آنجا مبلغ را مساعدت کنیم. اعزام مبلغین در هفده مناسبت ملی و مذهبی صورت می گیرد. ارقام اعزام ما از چهار هزار نفر هست تا بالای چهل هزار نفر. بیشترین اعزام ما در ماه محرم الحرام و ماه مبارک رمضان است. در طول سال بیش از 200 هزار نفر مبلغ در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی اعزام میشوند که بیش از دو و نیم میلیون روز تبلیغ میشود علاوه بر این به صورت مستمر بیش از 5 میلیون روز تبلیغ داریم./1325/د101/ف