۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۲۷۰۰۶۵
محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام:

عربستان با تجاوز به یمن در صدد مقابله با گسترش تفکر مقاومت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: مهم‌ترین دلیل عدم تحمل عربستان و تجاوز آنها به یمن، تسلط طیف زیدیه اهل بیتی بر اکثر یمن است، از این رو آل سعود با حرکتی شتابزدهِ، عملیاتی و اجرایی و نه فرهنگی، در صدد مقابله با گسترش تفکر مقاومت بر آمد.
حجت الاسلام حسن اسكندري

حجت الاسلام حسن اسکندری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که حرکت سریع انقلاب ایران در سال 57، رقیبی جدی برای سلفی‌ها در جهان ایجاد کرد، گفت: در آن زمان سه جریان ناسیونالیست های عرب، عربستان و انقلاب ایران به دنبال رهبری فکری جهان اسلام بودند.

 

وی افزود: قبل از انقلاب، ملک فیصل ارتباط صمیمانه ای با شاه ایران داشت و دو بار به ایران سفر کرده بود، اما بعد از انقلاب ایران، به دلیل احساس رقابت با ایران، مبارزات خود با جهان تشیع را آغاز کرد.

 

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به این که با گذشت زمان، فعالیت‌های آل سعود با شکست مواجه می‌شد و انقلاب اسلامی ایران مورد استقبال جهانیان واقع می‌شد، گفت: نویسنده عربی امام راحل را یک مدل برای حل تمام مشکلات اسلام یاد کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: موفقیت ایران در جهان اسلام، موجب کینه ورزی دشمنان و انجام اموری برای خارج کردن ایران از جایگاه رهبری جهان اسلام شد، اما ایران موفق شد در بخشی از منطقه تسلط فکری پیدا کند و انقلاب اسلامی را به کشورهای دیگر صادر کند.

 

محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این که در حاشیه جنوبی عربستان، جنبشی شکل گرفته است که از نظر فکری به ایران نزدیک است، گفت: زیدیه در دو طیف متفاوت وجود دارد که یک طیف به سلفی ها گرایش دارند و دل بسته به عربستان هستند و طیف دیگر زیدیه های اهل بیتی معروف هستند که به ایران اسلامی گرایش دارند.

 

به گفته وی، مهم‌ترین دلیل عدم تحمل عربستان و تجاوز آنها به یمن، تسلط طیف زیدیه اهل بیتی بر اکثر یمن بود، از این رو آل سعود با حرکتی شتابزدهِ عملیاتی و اجرایی و نه فرهنگی، در صدد مقابله با گسترش تفکر مقاومت بر آمد.

 

وی با اشاره به این که عربستان نام تجاوز خود را طوفان عزم و اراده نامیده است، گفت: آنها با انتخاب این نام به دنبال انتقال این معنی هستند که تا به نتیجه نرسیم، دست بردار نخواهیم بود.

 

حجت الاسلام اسکندری گفت: تمام تلاش های بوش پدر و پسر برای نفوذ در عراق بی نتیجه ماند و ما شاهد این هستیم که عراق به سوی ایران آمده است، از این رو در یمن نیز شاهد شکست تلاش های عربستان و نفوذ هرچه بیشتر ایران در این کشور خواهیم بود./1307/ت302/ح

ارسال نظرات