۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۶۸۶۱۷
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه:

نعمت ولایت نجات‌دهنده انسان‌ها از گمراهی است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که در آیات قرآن کریم بزرگ‌ترین نعمتی که خداوند آن را عامل نجات انسان‌ها از گمراهی می‌داند نعمت ولایت است، گفت: نعمت ولایت در طول تاریخ مایه فخر امت‌ها از جمله امت اسلامی بوده است.
حجت الاسلام فقيهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فقیهی، ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) بابیان این‌که در آیات قرآن کریم بزرگ‌ترین نعمتی که خداوند آن را عامل نجات انسان‌ها از گمراهی می‌داند نعمت ولایت است، گفت: نعمت ولایت در طول تاریخ مایه فخر امت‌ها از جمله امت اسلامی بوده است.

 

وی افزود: در آیات قرآن کریم خداوند از بنی‌اسرائیل می‌خواهد که یکی از نعمت‌هایش را که خاص و منحصربه‌فرد است یاد کنند و خداوند این نعمت را نعمت ولایت می‌داند و می‌فرماید اگر موسی (ع) را برای شما قوم بنی‌اسرائیل به پیامبری انتخاب نمی‌کردیم در ضلالت و گمراهی آشکار بودید و آنچه مایه برتری شما قوم بنی‌اسرائیل برجهانیان در طول تاریخ شده وجود پیامبران زیاد و نعمت ولایت است.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که در حال حاضر امت برگزیده جهان امت اسلام هستند، تصریح کرد: خداوند باوجود نعمت ولایت انبیا، رسول خدا (ص)، ائمه (ع) و فقها امت اسلامی را بر سایر امت‌ها الگو و برتر قرار داده و امت بنی‌اسرائیل تنها از یک‌جهت طبق رهنمود علامه طباطبایی بر سایر امت‌ها برتری دارند و آن نعمت برخورداری از وجود پیامبران زیاد و معجزات فراوان است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به این‌که زمانی که  حضرت زهرا (س) هم در مقابل خلفای غاصب حاضر شدند همین آیات قرآن را برای آنها خواندند و نعمت ولایت رسول خدا (ص) را به اعراب یادآوری کردند و فرمودند «شما اعراب به برکت ولایت پدرم رسول خدا (ص) از جاهلیت رهاشده و در مسیر یک زندگی شایسته قرار گرفتید».

 

وی با بیان این‌که در آیات قرآن کریم یکی دیگر از صفت‌هایی که برای متقین یاد شده افزون بر ولایت مداری نعمت یقین به ملاقات پروردگار است، اظهار کرد: در این خصوص در آیات قرآن از صفت ظن یاد شده که به معنای گمان است و عده‌ای از مفسران صفت ظن را در قرآن به معنای گمان ترجمه کرده‌اند ولی علامه طباطبایی می‌فرمایند در اینجا ظن به معنای همان گمان است ولی این ظن مقدمه یقین است و انسان ابتدا در چیزی شک می‌کند و پس‌ازآن در همان چیز به‌مرورزمان به‌یقین می‌رسد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار کرد: همچنین درباره یقین به ملاقات خداوند بیان‌شده که منظور از این یقین ملاقات خداوند در قیامت است اما علامه طباطبایی می‌فرمایند که منظور از ملاقات خداوند در این آیات ملاقات خداوند در همین دنیا است و عده‌ای در همین دنیا هستند که به‌واسطه کنار گذاشتن منیت خود تمام دنیا را تفسیر خدا دیده و با دنیا در وحدت کامل قرارگرفته‌اند و در همین دنیا دبه ملاقات خداوند نائل شده‌اند البته ملاقات و دیدار خداوند به معنای ملاقات خدا با چشم سر نیست چون دیدن خداوند با چشم سر محال است بلکه منظور از ملاقات خداوند درک حضور خداوند با تمام وجود در این دنیا است.

 

وی یادآور شد: در زندگی عادی هم برای ما لحظاتی پیش‌آمده که در امتحانات و ابتلاها با تمام وجود حضور خداوند و حمایت و ولایت ایشان را درک کرده‌ایم که منظور از این ملاقات همین درک حضور خداوند با تمام وجود است./837/پ202/ی

ارسال نظرات