برخی انقلابیون با سابقه دچار خستگی شده اند و تحلیل های نسنجیده ارائه می دهند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دومین جلسه از تفسیر روزانه قرآن کریم که به مناسبت ماه مبارک رمضان و با محوریت سوره مبارکه محمد(ص)، در مهدیه مشهد برگزار می شود، به تبیین مقدمات تفسیر این سوره پرداخت و گفت: سوره محمد بیانگر جمال پیامبر(ص) است به دلیل صلابتی که مسلمانان در زمان نزول این سوره داشتند.
وی با اشاره به حدیثی از امام معصوم(ع) که می فرماید «هرکس می خواهد حال ما و حال دشمنان ما را بداند، سوره محمد(ص) را قرائت کند چون در این سوره آیه ای درباره ما است و آیه ای درباره دشمنان ما»، افزود: در این سوره خداوند آیاتی را درباره وضعیت مؤمنین که در نقطه کمال استقامت هستند، بیان می کند و در آیاتی هم حال و سرنوشت کفار را بیان می دارد.
ائمه به هیچ عنوان حاضر به مصالحه با دشمنان خدا نبودند
امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که ائمه معصومین(ع) نمونه اکمل مؤمنان هستند، اظهار داشت: دشمنان ولایت اهل بیت(ع) و آن هایی که درصدد براندازی ولایت بودند، در مقام کفار و منافقین هستند؛ منافقین مانند مأمون ملعون عداوت خود را کتمان می کردند اما کفار رسما در مقام براندازی ولایت برآمده بودند.
وی خصوصیاتی را که قرآن کریم در این سوره برای مؤمنان بر می شمرد، در ائمه(ع) متجلی دانست و گفت: ائمه(ع) این صلابت، استحکام و بصیرت را داشتند و با هیچ عنوانی با دشمنان خود حاضر به مصالحه نبودند و موضع خود را حفظ می کردند و حتی در زندگانی امام هشتم که در حقیقت در چنگ مأمون اسیر بودند.
مظلومیت امام رضا(ع) بی نظیر بود
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در بین ائمه(ع) هر کدام غربت و مظلومیت خاصی داشتند اما غربت و مظلومیت امام رضا(ع) بی نظیر است چرا که شهادت ایشان در واقع یک سال و نیم به طول انجامید و از لحظه خروج از مدینه تا لحظه ای که پیکر ایشان بر دوش مردم بلند شد، روند شهادت ایشان بود؛ یک سال و نیم امام(ع) را در شرایط و موقعیت های گوناگون قرار دادن و در وضع پیچیده ای امام(ع) را در زندگی مردم بالا و پایین کردن، شهادتی آمیخته با شکنجه بود اما امام رضا(ع) در تمام این مدت و با تمام این فشارها سعی می کردند موضع برخورد با حکومت مأمون را در همه جریان ها حفظ کنند.
امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: با این که ائمه(ع) در مسیر زندگی شان در تقیه به سر می بردند اما در شرایطی زندگی می کردند که موضع گیری شان نسبت به دشمن قطعی بود و هیچ وقت با دشمن دست نمی دادند.
جهاد با دشمنان خدا تکلیف شرعی ما است
وی با اشاره به این که موضوع سوره مبارکه محمد(ص)، «اهداف جهاد با دشمنان دین» است، اظهار کرد: مسئله ای که امروز در عرصه سیاست نظام وجود دارد و برخی جریان ها نیز آن را به چالش می کشند، این است که ما هم می خواهیم در عصر ارتباطات مانند سایر کشور های دنیا زندگی کنیم و با همه بسازیم، یعنی ما ضامن این که چه کسی خورد و برد، و چه کسی کشته شد نیستیم.
آیت الله علم الهدی افزود: این مسئله تا جایی اوج گرفته است که حتی برخی از کسانی که در انقلاب ریشه و سابقه دارند و زمان امام(ره) را درک کرده و در موضع گیری های امام(ره) نقش داشتند، می گویند «به چه مناسبت باید پول ملت را در عراق و سوریه خرج کنیم و شهید و کشته و مشاوره نظامی دهیم؟»
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ما موظف به جهاد با دشمنان دین هستیم و نمی توانیم با آنها بسازیم چرا که این تکلیف شرعی ما است و سوره محمد(ص) با همین موضوع نازل شده است.
اهداف سوره محمد(ص) از جهاد با دشمنان خدا
وی در تبیین اهداف کلی این سوره در جهاد با دشمنان دین خدا گفت: هدف اول مقابله با اقدامات دشمنان دین خدا است، یعنی هر اقدامی که آن ها دارند با آن مقابله کنیم؛ اگر می خواهند فلسطین را نابود کنند تا جریانی به نام فلسطین مطرح نباشد و در راستای مطامع شان انواع جنایات را انجام دهند و جانوران درنده خویی چون تکفیری ها را بر جان های مردم مسلط کنند؛ اقدام لازم فقط محکوم کردن نیست، باید با آن ها بجنگیم.
آیت الله علم الهدی با ابراز تأسف از حضور برخی دانش آموختگان علوم سیاسی مبتنی بر اندیشه لیبرالی در جایگاه کارگزاری نظام اسلامی، گفت: ما مسلمان و شیعه هستیم و جامعه ای ولایی داریم که ضد جامعه لیبرالی است؛ تمام آن چه که این افراد در مباحث مختلف علوم سیاسی آموخته اند، برای جامعه لیبرالی است و حتی در یک جامعه سوسیالیستی هم اثر و کاربرد ندارد؛ لذا همیشه با آن ها درگیریم و این درگیری از روز اول انقلاب بوده است چرا که نظریه و اندیشه آن ها با نظریات و اندیشه سوره مبارکه محمد(ص) و آیه های قرآن مطابق نیست.
نماینده مجلس خبرگان رهبری، حمایت و پاداش الهی را فایده مقابله با دشمنان دین خدا عنوان کرد و افزود: قرآن می فرماید در این برخورد اولا خدا از شما حمایت می کند که نمونه آن نیز وجود جنگ در اطراف ما است که استکبار جهانی تمام آن ها را به خاطر ما ایجاد کرده است در حالی که در جامعه ما امن و امان است و این همان حمایت خدا است؛ 36 سال عمر انقلاب ما تابلوی بلندبالایی از حمایت خدا است و با بررسی ها روی آن، به این نقطه می رسیم که جز حمایت خدا چیزی نبوده است.
وی از افشای اهداف دشمن به عنوان هدف دیگر قرآن کریم در جهاد با دشمنان خدا یاد کرد و گفت: دشمن ما فقط آمریکا نیست که می گوید «گزینه نظامی روی میز است؛ ما در داخل نیز دشمنانی داریم که ابزار عملیاتی دشمنان بیرونی اند و اگر این ها نباشند، دشمن بیرونی ابزار عملیاتی علیه ما پیدا نمی کند که ذات مقدس پروردگار در آیات این سوره مبارکه، ویژگی های آن ها را مشخص می کند.
کسانی درباره شهادت نظر می دهند که نیم نگاهی به جبهه ها نداشتند
آیت الله علم الهدی به ویژگی های برشمرده شده برای منافقین در قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: آن ها اسلام را سبک می گیرند؛ وقتی کسی درباره حجاب، موسیقی و... سخن می گوید، به تعالیم پیامبر(ص) اهانت می کنند و اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر کند، در سایت ها و نوشته های خود مسخره کنند.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که یکی از ویژگی های منافقان، مانع شدن از مقابله مردم با دشمن است، یادآور شد: متأسفانه امروز در مملکت ما کسانی درباره شهید و شهادت نظر می دهند که در 8 سال دفاع مقدس حتی به سمت جنوب و غرب کشور نیم نگاهی نمی کردند، آن ها بویی از شهادت نبرده اند و امروز بعد از 25 سال درباره شهید و شهادت و جهاد نظر می دهند.
وی تأکید کرد: این که امام معصوم(ع) فرموده اند «این سوره بیان حال ما و دشمنان ما است» بسیار قابل تأمل است؛ امروز اگر کسی دنباله رو اهل بیت(ع) است نمی تواند با دشمن خدا بسازد و با او دست دهد و حتی با کسانی که هم فکر دشمن و طرفدار اندیشه مقابله نکردن با دشمنان خدا هستند هم رفاقت و دوستی نمی کند.
مسلمان در برابر مسائل سیاسی بی تفاوت نیست
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: منافقین از کفار بدترند؛ جریان های سیاسی ای که نشانه های بیان شده منافقین را دارند دست افزار کفار و مستکبرین در جامعه هستند و وضع بدتری از خود کفار دارند؛ محب اهل بیت(ع) با آن ها هم فکر و هم مرام نمی شود و در برابر همه مسائل موضع سیاسی اش محکم است.
نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: محبت اهل بیت(ع) فقط به گریه در مراسم آن ها نیست؛ به این است که موضع سیاسی اهل بیت(ع) را داشته باشیم؛ ما دین را ابزار سیاست نمی کنیم، بلکه سیاست مان را از دین می گیریم چرا که دین برای ما تعیین کننده سیاست است؛ نمی شود به عنوان مسلمان در برابر مسائل سیاسی بی تفاوت بود؛ از همین رو روایت مذکور در همه عرصه های زندگی برای محب اهل بیت(ع) تکلیف ساز و تکلیف آفرین است./820/پ201/ج