۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۶۸۴۱۰
حجت الاسلام حسن زاده:

جامعه با توجه به تقوا اصلاح می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع) کاشان گفت: نهج البلاغه دریایی سرشار از مفاهیم والای عرفانی و اخلاقی است که هرخطبه، نامه و حکمت آن، زیبایی ها و عجائب خاص خود را دارد.
حجت الاسلام مجتبي حسن زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مجتبی حسن زاده مدیر عامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان ظهر امروز در محل هیات حسینی سوریجان کاشان با اشاره به این کلام امیر مومنان که در توصیف زیبایی و نفوذ کلام خود در نهج البلاغه می فرماید: «ما امیران سخن هستیم که درخت سخن در وجودمان ریشه دوانده و شاخسارهای آن برما سایه افکنده است» گفت: نهج البلاغه دریایی سرشار از مفاهیم والای عرفانی و اخلاقی است که هر خطبه، نامه و حکمت آن، زیبایی ها و عجائب خاص خود را دارد.

 

وی افزود: اما درمیان تمام مرواریدهای درخشان کلام مولا، خطبه 193 معروف به خطبه «همام» خطبه ای است در بیان ویژگی ها و اوصاف متقین که در پاسخ به سوال فردی به نام «همام» از سوی حضرت ایراد شده است.

 

حجت الاسلام حسن زاده در زمینه ماجرای تاریخی علت بیان این خطبه ازسوی حضرت علی(ع) افزود: همام از امیرمومنان درخواست کرد تا متقین را به گونه ای به او معرفی کند که گویا آنها را با چشم می بیند و حضرت از ابتدا در پاسخ به درخواست وی خود داری کرد اما پس از درخواست های مکرر، چنان با کلامی شیوا و بلیغ، متقین را توصیف کرد که در نهایت همام، تاب ازکف داده و جان سپرد.

 

وی افزود: دراین خطبه به علم و حلم متقین در روز، تلاوت قرآن آنها در شب و سایر ویژگی های بارز انسان های با تقوا اشاره شده است که شرح کامل آن درخطبه 193 نهج البلاغه آمده است.

 

حجت الاسلام حسن زاده درادامه یاد آور شد: خطبه متقین یا «همام »خطبه ای است که امیرمومنان درباره صفات، فضائل، آثار و روحیات انسانهای باتقوا، سخن گفته اند که مسأله تقوا در اسلام، اساسی ترین و مفیدترین و مؤثرترین عامل در اصلاح فرد و جامعه بشری است و نظر قرآن کریم تنها و تنها همین است که این انسان را جز تقوا، چیز دیگری نه تربیت می کند و نه اصلاح و در نتیجه صلاح فرد و جامعه در پیاده کردن و پیاده شدن مسأله تقوا است.

 

مدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین کاشان افزود: امیرمومنان در طول تقریباً پنج سال خلافت ظاهری، مسأله تقوا را با بیان و زبان و هم با عمل به مردم ارائه کرد و به ویژه در مسأله تشکیل حکومت و اداره امور مربوط به مردم، تقوا را دقیقا با تمام توان به مردم ارائه کرد.

 

وی با اشاره به این که، ایشان تقوا در زندگی، تقوا در حکومت، تقوا در جنگ، تقوا در صلح و در همه مراحل و شئون زندگی را هم بیان کرد و هم عملا به مردم ارائه و نشان داد یاد آور شد: ایشان به «امام المتقین» معروف شد و با این که همه حضرات معصومان در عالی ترین درجه تقوا و فضائل بودند، اما ایشان در اثر همین بیان مفصل و ارائه تفصیلی تقوا عملا، معروف به این لقب مبارک شدند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات