۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۶۷۵۴۱
استاد حوزه علمیه مازندران:

توجه به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد مغفول مانده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نباید تنها به کارکرد اقامه نماز جماعت در مساجد توجه شود، گفت: مساجد باید پایگاه مسائل مختلف دینی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد و باید مرکز منسجم پژوهشی تحقیقاتی برای مساجد کشور وجود داشته باشد تا با آسیب‌‌شناسی در رابطه با کارکرد مساجد، زمینه‌ ترویج دین‌مداری در جامعه فراهم شود.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه آزاد منطقه سه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت‌الاسلام سیدحسین ابراهیمیان، استاد حوزه و دانشگاه امروز در گردهمایی ائمه جماعات، هیأ‌های مذهبی و فرماندهان بسیج شهرستان نکا، گفت: مسجد در فرهنگ اسلامی ما از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است و در تاریخ اسلام مسجد به‌عنوان پایگاه اتحاد، بررسی مسائل و رفع مشکلات مردم بود و همه مسائل حول محور مساجد انجام می‌شد.

 

وی با اعلام این که امروز مساجد ما در نماز جماعت و نصیحت خلاصه شده است، افزود: مسجد، محل رشد و نمو مسائل دینی و فرهنگی در جامعه است و جامعه اسلامی بدون مسجد در تصور هم نمی‌گنجد و به همین دلیل باید تقویت مساجد در جامعه اسلامی مورد توجه بیشتر قرار گرفته و حضور جوانان و نوجوانان در برنامه‌های مساجد رونق گیرد.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد مازندران در ادامه با تاکید بر این که باید نقش و جایگاه مساجد در بین جوانان و نوجوانان تبیین شود، یادآور شد: در دوران پیامبر اسلام، مسجد کانون اصلی تبلیغات پیامبر(ص) و پرسش و پاسخ  بود و اکنون نیز باید این مهم مورد توجه قرار گیرد و این امور مهم در مساجد انجام شود.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که رعایت آداب مساجد همچون تطهیر، پاکیزه بودن و لباس پاکیزه پوشیدن، دوری از سخنان بیهوده در مساجد، حفظ حرمت مساجد از مسائل مهمی است که باید مورد توجه آحاد جامعه قرار گیرد، اضافه کرد: باید این مسائل از سوی وعاظ و روحانیان در جامعه تبلیغ شود.

 

وی گفت: در آسیب‌شناسی مساجد و اینکه چرا حضور جوانان در مساجد کم رنگ شده است، علل فراوانی ذکر شده که  عدم زیبایی مساجد، طولانی شدن نماز، عدم ارتباط دوستانه امام جماعت با جوانان، عدم جوان‌گرایی از عمده این عوامل بودند که موجب شده جوانان رغبتی برای حضور در مساجد نداشته باشند که باید در این راستا تلاش بیشتری انجام شود.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروزه برداشت غلطی در بین جوانان رواج یافته است که روحانیت را تافته جدابافته می‌دانند، افزود: باید رابطه خوب و حسنه در بین روحانیان، امام جماعت مساجد و جوانان برقرار شود تا جوانان با نزدیک شدن با علما، احساس نزدیکی کرده و مشکلات خود را بیان کنند و مساجد اتاق فکر جوانان باشد.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با اشاره به این که نباید تنها به کارکرد اقامه نماز جماعت در مساجد توجه شود، گفت: مساجد باید پایگاه مسائل مختلف دینی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد و باید مرکز منسجم پژوهشی تحقیقاتی برای مساجد کشور وجود داشته باشد تا با آسیب‌‌شناسی در رابطه با کارکرد مساجد، زمینه‌ ترویج دین‌مداری در جامعه فراهم شود.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا نیز در سخنانی با بیان این که ائمه جماعات، هیأ‌های مذهبی و فرماندهان بسیج، از طلایه‌داران فعالیت‌های مذهبی و ارزشی در جامعه هستند، افزود: بکارگیری جوانان و نوجوانان  در برنامه‌های مختلف مساجد از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه باید آستانه تحمل را افزایش دهیم.

 

حجت‌الاسلام الیاسی افزود: استفاده از قرآن در قالب مقابله، محفل و مفاهیم از مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی روحانیان و اقشار تاثیرگذار جامعه باشد و استفاده بهینه از قرآن در این ماه مبارک فراهم شود تا همه در پناه قرآن و دستورات این کتاب آسمانی به سعادت برسند.

 

وی در پایان با تاکید بر فعالیت هیأ‌های مذهبی در مساجد، گفت: حضور روحانیان در هیأ‌های مذهبی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی آنان قرار گیرد و بدانند هیأتی که در آن روحانی نباشد و مسجد محوری در آن رعایت نشود برای آینده جامعه تهدید است و به شدت با فعالیت‌های این هیأ‌های مذهبی برخورد می‌کنیم./1317/پ202/ب1

ارسال نظرات