۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۲
کد خبر: ۲۶۷۳۴۹
حجت الاسلام رسایی:

دولت خوش بینی به غرب را کنار بگذارد/ مذاکرات تنها با پایداری بر اصول به نتیجه می رسد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از موضع دولت در قبال تحریم‌ها، گفت: باید از مسؤولان دولت پرسید که آیا واقعا با شیوه مذاکرات فعلی دیوار تحریم‌ها فرو ریخت و تحریم‌ها برداشته شد.
حجت الاسلام رسايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شب گذشته در مسجد جواد‌الائمه(ع) منطقه 10تهران، در مراسمی با عنوان «ما اجازه نمی‌دهیم»، گفت: علی‌رغم این‌که رهبر معظم انقلاب اعلام می‌کنند به روند مذاکرات خوش‌بین نیستند و باید مردم در جریان تمام روند مداکرات قرار بگیرند، عده‌ای در داخل کاملا خوش‌بین‌اند و حتی به روند مداکرات با دشمن خوش‌بینانه نگاه می‌کنند.

وی افزود: رهبری معظم در دوره‌های قبلی مذاکرات هیچ‌گاه ابراز نگرانی نمی‌کردند، زیرا در آن‌زمان هم روند مذاکرات پیش می‌رفت و هم برنامه هسته‌ای ما در مسیر پیشرفت قرار داشت، اما طی 2 سال اخیر که تیم جدید مذاکره کننده وارد میدان شده است، علی‌رغم پیشرفت در روند مذاکرات، برنامه هسته‌ای کشور در بسیاری از بخش‌ها کاملا متوقف شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد شدید از محدودیت‌های پیش آمده برای برخی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان، تاکید کرد: قبل از شروع به‌کار تیم مذاکره کننده فعلی هیچ کدام از فعالیت‌های هسته‌ای ما پلمپ نبود، اما امروز ما شاهد هستیم نه تنها برخی از مراکز هسته‌ای ما پلمپ شده است، بلکه برخی از دانشمندان هسته‌ای ما نیز با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند و آنان در پست‌هایی غیر مرتبط با دانش هسته‌ای خود به‌کار گرفته می‌شوند.

حجت‌ الاسلام رسایی با بیان این مطلب که 5 عضو از گروه 1+5 بیشترین کلاهک و بمب را در اختیار دارند، ادامه داد: کشور روسیه با 8500 بمب اتم، آمریکا با 7700 بمب اتم، انگلیس با 325  کلاهک هسته‌ای و بمب اتم، فرانسه با 250 کلاهک هسته‌ای و بمب اتم و چین با دارا بودن 200 کلاهک هسته‌ای و بمب اتم، ما را تنها به جرم این‌که برنامه صلح آمیز هسته‌ای داریم و شاید روزی در این برنامه انحرافی پیش بیاید مجرم می‌نامند و با زبان زور با ما صحبت می‌کنند.

وی با تشریح اهمیت انرژی‌های جدید برای نسل‌های آینده، اضافه کرد: امروز دانشمندان ما به این نتیجه رسیده‌اند که خواه ناخواه منابع نفتی ما روزی به پایان می‌رسد و باید با جایگزین کردن انرژی‌های نو، بخش عمده‌ای از منابع امروز را برای آیندگان ذخیره کنیم، در این راه یکی از به‌صرفه‌ترین انرژی‌ها، انرژی هسته‌ای است که خوشبختانه منابع تولید این انرژی نیز در کشور ما وجود دارد.

رفتار دوگانه جهان استکبار با برنامه هسته‌ای کشور‌های مختلف


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که برخی از کشور‌ها حتی عضو پیمان « ان پی تی » نیستند و بمب اتم نیز دارند، گفت: کشورهایی مانند هند، پاکستان و کره شمالی حتی بمب اتم نیز دارند، اما هرگز تهدید و یا تحریم نمی‌شوند، اما در نقطه مقابل کشور ما که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای خود نداشته است، تنها به دلیل این‌که به خواسته‌های نا‌مشروع طرف مقابل تن نداده است، تحریم و تهدید می‌شود.

حجت الاسلام رسایی با اشاره به جنبش « ما اجازه نمی‌دهیم » تصریح کرد: حرف امروز مردم ما در شهر‌های مختلف این است که اجازه نمی‌دهند تا دستاورد‌های هسته‌ای کشورمان که حاصل خون شهدای ماست از بین برود، اما متاسفانه مسؤولان ارشد دولتی ما در کمال تعجب رییس جمهور آمریکا را که دستش به خون هزاران فرد بی‌گناه آغشته است، فردی مؤدب و حتی با‌هوش می‌دانند.

پیشرفت‌های هسته‌ای ما، طرف مقابل را به میز مذاکره کشاند

وی در خصوص بحث تحریم‌ها و نگاه تیم مذاکره کننده به این مساله، گفت: امروز عده‌ای در داخل می‌گویند که اورانیوم غنی شده نان و آب نمی‌شود، در حالی‌که ما شاهد هستیم طی 18 ماه گذشته نه تنها بحث لغو تحریم‌ها و رونق بازار داخلی محقق نشده است، بلکه با توافقات انجام شده، شدت و تعداد تحریم حتی بیشتر نیز شده است، در حالی‌که در گذاشته ما شاهد بودیم که پیشرفت برنامه هسته‌ای ما و اقتدار تیم مذاکره کننده ما، طرف مقابل را مجبور می‌کرد تا پای میز مذاکره بیاید.


ما مخالف مذاکره نیستیم، بلکه مخالف شیوه کنونی مذاکرات هستیم

حجت الاسلام رسایی با بیان این موضوع که کسی با اصل مذاکره مخالف نیست، تأکید کرد: در میان دلسوزان نظام کسی مخالف مذاکرات نیست، بلکه حرف ما این است که شیوه درستی در روند مذاکرات پیش گرفته نشده است، زیرا ما هم‌چنان شاهد هستیم که فشار بر ما روز به‌روز بیشتر می‌شود و به اذعان اعضای تیم مذاکره کننده، حتی تحریم‌های نا‌جوانمردانه جدیدی نیز بر ما اعمال شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع سوال نمایندگان سنای آمریکا از اعضای تیم مذاکره کننده آن کشور، گفت: وقتی از اعضای سنا این سوال را مطرح می‌کنند که چرا به ایران در برخی از بخش‌ها امتیازاتی داده شده است، اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی می‌گویند؛ طرف مقابل بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر اساس فشار تحریم‌ها متوقف کرده است و امتیازاتی که ما به ایرانیان داده‌ایم بسیار نا‌چیز است.

وی ضمن انتقاد شدید از توافقات صورت گرفته در ژنو و لوزان، گفت: در بیانیه ژنو ما 28 امتیاز به طرف مقابل دادیم و تنها 8 امتیاز گرفتیم که بحث در مورد آن 8 امتیاز نیز بسیار وجود دارد، اما ما شاهد بودیم که علی‌رغم تاکید رهبری معظم مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها، در بیانیه لوزان تنها به بخشی از تحریم‌های هسته‌ای اشاره شد و اتحادیه اروپا نیز تنها در مورد لغو تحریم‌های مالی حاصل از برنامه هسته‌ای ایران، قول همکاری داد.

حجت الاسلام رسایی افزود: از ابتدا قرار بود که تمامی تحریم‌های مربوط به ایران که بیشتر آن‌ها مربوط به مسائل دروغین حقوق بشر و تروریسم می‌شود برداشته شود، اما امروز و پس از توافق لوزان ما شاهد هستیم که طرف مقابل می‌گوید؛ از 30 تحریم اصلی تنها 3 تحریم مربوط به مسائل هسته‌ای می‌شود و 27 تحریم دیگر هم‌چنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از دلایل دخالت نکردن رهبر معظم انقلاب در بحث مذاکرات، خاطر‌نشان کرد: دلیل این‌که مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی در روند مذاکرات دخالتی نمی‌کنند این است که اگر به هر دلیلی مذاکرات شکست بخورد و تحریم‌ها باقی بماند، دولت و تیم مذاکره کننده علت این شکست را دخالت در زمینه مذاکرات اعلام می‌کند.

مذاکرات 700 سال هم تمدید شود، گرگ همان گرگ است

وی ادامه داد: اگر به 18 ماه گذشته بر‌گردیم، در آن‌زمان بسیاری از مردم خوشبین بودند، اما امروز همه مردم فهمیده‌اند که پیروزی بزرگ در ژنو و لوزان یک دروغ بزرگ بوده و حتی تحریم‌ها نیز بیشتر شده است، ضمن این‌که مردم متوجه شده‌اند که دلیل محرمانه ماندن مذاکرات این است که دوستان داخلی و دلسوزان نظام متوجه نشوند که در روند مذاکرات چه چیزی پیش می‌رود.

حجت الاسلام رسایی، در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به 175 شهید تازه تفحص شده، خاطر‌نشان کرد: اعتقاد من بر این است که این عزیان شهید فرشتگان الهی هستند که امروز با این پیام آمده‌اند تا به ما بگویند؛ ما با دست بسته مقاومت کردیم، اما شما با دست باز چه کردید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما امروز همانند دوران جنگ، وارد جریان جنگ با دشمن در فضای مجازی و فرهنگی نشویم، قطعا دشمن می‌تواند نتیجه و روند مذاکرات را بر رهبری جامعه و مردم ما تحمیل کند، زیرا در زمان امیر مومنان(ع) نیز، وقتی مردم از آن حضرت حمایت نکردند این اتفاق رخ داد و عده‌ای نظرشان را به حضرت علی(ع) تحمیل کردند.

سلاح اتمی ما عاشورا است

وی در پایان با بیان این‌که آمریکا در قضیه هسته‌ای به‌دنبال بهانه‌گیری است، اضافه کرد: غرب به دلیل این‌که بیش از 37 سال است نتوانسته نظر خود را بر ملت ما که تفکر عاشورایی دارد تحمیل کند، امروز با زبان تحریم و تهدید در مقابل عظمت ملت ما ایستاده است، هرچند نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دنبال مصوبه‌ای هستند که در آن تمامی تحریم‌ها بعد از مذاکرات باید برداشته شود.

بخش‌های جنبی مراسم

در بخش‌های دیگر این مراسم، یک کلیپ کوتاه با موضوع کارشکنی‌های متعدد غرب در روند مذاکرات پخش شد و در پایان مراسم نیز، حجت الاسلام رسایی نیز به سوالات برخی از نمازگزارن مسجد جواد الائمه(ع) پاسخ دادند.

گفتنی‌است، در ماه‌های گذشته جنبشی مردمی در شهر‌های مختلفی همچون قم، مشهد، یزد و تهران و سایر استان‌ها با موضوع « ما اجازه نمی‌دهیم » شکل گرفته است و امت شهد پرور کشورمان ضمن مطالبه جدی خواسته‌های خود در روند مذاکرات هسته‌ای بر این اصل تاکید دارند که؛ به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند دست‌آورد‌های هسته‌ای کشورمان در مسیر مذاکرات از بین برود./856/پ201/ج

ارسال نظرات