۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۶۶۹۳۲

پنجاه ‌و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ پنجاه ‌و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم مالزی با حضور عبدالحلیم معظم شاه، پادشاه مالزی، آغاز به کار کرد.
پنجاه ‌و هفتمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن مالزي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آیین گشایش این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی که با حضور علی‌اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی ایران و جمعی از سفرای کشورهای اسلامی در مالزی همراه بود، عبدالحلیم معظم شاه، پادشاه و جمیل خیر باهاروم، وزیر دفتر نخست‌وزیر این کشور، سخنرانی کردند.

 

عبدالحلیم معظم شاه، پادشاه مالزی در این مراسم، خواستار اتحاد مسلمانان و وحدت ملی برای مواجهه با دشمنان اسلام و اختلافات داخلی شد و گفت: قرآن به عنوان میراث پیامبر اکرم(ص) به ما می‌آموزد که در وحدت با یکدیگر زندگی کنیم.

 

وی همچنین گفت: تفرقه، تضعیف مسلمانان را در پی دارد و تفرقه در سطح ملی نیز می‌تواند به آشوب منتهی شود.

 

بنا بر اعلام این گزارش، مالزی از قاریان و حافظان 86 کشور برای شرکت در پنجاه‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم دعوت کرده بود که 120 قاری مرد و زن در دو بخش حفظ و قرائت برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کردند. بخش حفظ این مسابقات امسال برای دومین سال متوالی است که برگزار می‌شود.

 

از مالزی به عنوان کشور میزبان 29 قاری در این رقابت‌ها که پنج روز ادامه می‌یابد حضور یافته‌اند که 14 قاری در بخش آقایان و 15 قاری در بخش بانوان حضور دارند.

 

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی پس از سخنان مقام‌های مالزیایی با قرائت محمد شرف‌الدین مازلان عبدالله و آگمات سالامون، قاریان سنگاپور و آفریقای جنوبی آغاز شد. براساس برنامه تنظیمی محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری ایرانی در آخرین روز این رقابت‌ها به قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید خواهد پرداخت.

 

هچنین 15 داور از کشورهای مالزی، مصر، عربستان، لبنان، قطر، اندونزی، تایلند، مغرب، اردن و برونئی، در این مسابقات به ارزیابی قرائت قاریان کشورهای مختلف می‌پردازند. چهار نفر از داوران مالزیایی و سه نفر مصری هستند. کثرت داوران مالزیایی و جنوب شرق آسیا تا حدودی نگرانی‌هایی را برای داوری بی‌طرفانه براگیخته است. ضمن آن که برخی مواضع ضدشیعی در میان داوران و هیأت برگزارکننده مسابقات ممکن است در نتیجه داوری تأثیر مستقیم داشته باشد.

 

جایزه نفر نخست این دوره از مسابقات در بخش قرائت مردان و زنان یک شمش طلا به ارزش 70 هزار رینگیت (حدود 19 هزار دلار) و 40 هزار رینگیت (حدود 11 هزار دلار) وجه نقد است. شمش طلا را بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی به برندگان اهدا می‌کند.

 

همچنین نفر دوم هم 30 هزار رینگیت (حدود 8 هزار دلار)، نفر سوم 20 هزار رینگیت (حدود 5 هزار و 500 دلار)، نفر چهارم 15 هزار رینگیت (حدود 4 هزار و 125 دلار) و نفر پنجم 10 هزار رینگیت (حدود 2 هزار و 750 دلار) جایزه دریافت می‌کنند.

 

نفر نخست این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در بخش حفظ نیز یک عدد شمش طلا به ارزش 20 هزار رینگیت (حدود 5 هزار و 500 دلار) دریافت و کمیته برگزاری مسابقات نیز 20 هزار رینگیت وجه نقد پرداخت می‌کند. نفر دوم 15 هزار رینگیت (حدود 4 هزار و 125 دلار) و نفر سوم 10 هزار رینگیت (حدود 2 هزار و 750 دلار) جایزه دریافت می‌کنند./998/د101/ی

ارسال نظرات