۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۲۶۶۵۹۹
مدیر مرکز تخصصی مهدویت:

عمل به ارکان تبلیغی سبب ثمردهی قطعی آن خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به این که مبلغ یا پیام رسان، مخاطب پیام، محتوای پیام و روش تبلیغ چهار رکن اساسی تبلیغ هستند، گفت: عمل به ارکان تبلیغی سبب ثمردهی قطعی آن خواهد شد.
حجت الاسلام مجتبي کلباسي ، مدير مرکز تخصصي مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت، ظهر امروز، در همایش طلایه داران تبلیغ که در اهواز برگزار شد، با اشاره به این که لغت مبارک به معنای خیر فراوان و ثابت و ماه رمضان با قید مبارک توصیف شده است، ابراز داشت: منشأ این برکت به زبان خود قرآن چهار موضوع است.

 

وی ادامه داد: دو آیه در سوره انعام، سوره الانبیاء و سوره ص چهار موضوع منشأ برکت هستند.

 

مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه با اشاره به آیات اول تا پنجم سوره دخان ابراز داشت: در این آیات ذکر شده رمضان به سبب نزول قرآن ماه با برکتی است؛ قرآن معیار برتری فضیلت ماه رمضان شده است.

 

حجت الاسلام کلباسی ادامه داد: اگر ماه رمضان به مبارک بودن توصیف شده منشأ آن شب قدر و ریشه این شب نزول قرآن است.

 

ارکان اصلی جهت تبلیغ با ثمردهی قطعی اجرای آنها

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به این که مبلغ یا پیام رسان، مخاطب پیام، محتوا پیام و روش تبلیغ چهار رکن اساسی تبلیغ هستند، گفت: برای به ثمر رسیدن قطعی تبلیغ نیازمند عمل همزمان به همه ارکان تبلیغی است.

 

وی با بیان این که هر کار جزئی روش خاص به خود را دارد، اظهار داشت: در کار تبلیغی و به ویژه تفسیر قرآن، محتوا و روش تبلیغ بسیار مهم و اساسی است؛ اگر پیام محتوا را انتخاب کنیم اما خوب عرضه و روش صحیح اتخاذ نشود، ثمردهی خاصی ندارد.

 

محتوا و روش در قرآن از رموز جاودانگی آن است

مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه با اشاره به این که محتوا و روش در قرآن از رموز جاودانگی آن است، ادامه داد: روش های تبلیغی برگرفته از قرآن و معیار برای اخذ کردن روایات مخالفت یا موافقت با قرآن است.

 

حجت الاسلام کلباسی گفت: براساس سوره ق آیه 45 پیامبراکرم(ص) مأمور بود با استفاده از قرآن تبلیغ کند.

 

مدیر مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: با توجه به سوره نحل آیه 125 دعوت به خداوند از راه حکمت، موعظه و جدال احسن است.

 

امتیاز دعوت به خداوند و تبلیغ با استفاده از قرآن

وی با اشاره به امتیازات دعوت به خداوند و تبلیغ با استفاده از قرآن بیان داشت: بیان غیرمستقیم، تأثیرگذاری فوق العاده و بی نظیر، بطلان ناپذیر بودن، تنوع پذیری بالا، پایان ناپذیری و بدون واسطه کلام خداوند در قرآن از امتیازات تبلیغ با استفاده از قرآن است.

 

روش های گوناگون تبلیغ جهت ثمردهی بیشتر آن

مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه با اشاره به روش های متنوع تبلیغ عنوان کرد: یکی از روش‌های تبلیغ، تبلیغ پرسشی است که حدود هزار آیه مشتمل بر پرسش داریم که بیانگر اهمیت و کاربرد بالای این روش است.

 

حجت الاسلام کلباسی با اشاره به روش تبلیغی پرسشی داخلی ادامه داد: طبقه بندی مطالب تفسیر قرآن، ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب، طرح سؤالات گوناگون، ایجاد انگیزه در شنونده، قابل تبیین برای همه سنین و آیات قرآن از امتیازات اجرای این طرح است.

 

مدیر مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد: واژه های آیه، تقدم و تأخیر، ارتباط اجزای آیه، ارتباط با آیات قبل و بعد و نقش ادوات و حروف از عرصه های پرسش است.

 

وی با بیان این‌که روش پرسش داخلی دارای ارکان پیاده‌سازی است، اظهار داشت: انتخاب متناسب آیه یا آیات، قرائت آیه، ترجمه روان، طرح پرسش از آیه و نوشتن آن، پاسخ به پرسش‌ها و جمع‌بندی نتایج از جمله این ارکان هستند./9453/پ202/ح

ارسال نظرات