۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۲۶۵۴۳۵
آیت الله شبستری:

روحانیان با مجهز شدن به سلاح علم و تزکیه در مقابل انحرافات بایستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: روحانیان با مجهز شدن به سلاح علم، تزکیه و دانش در جامعه معرفت افزایی کرده و با رصد مداوم شبهات و پاسخگویی مستدل به آن ها، با عقاید و افکار انحرافی مبارزه کنند.
آيت الله محسن مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب مدارس علمیه تبریز با اشاره آیه 17 سوره حدید اظهار داشت: تفاسیر متعددی در خصوص این آیه شریفه وجود دارد، برخی از تفاسیر این آیه را مربوط به روز قیامت می دانند که همه چیز در آن روز متلاشی خواهد شد و خداوند متعال بعد از آن زمین را جهت رسیدگی به اعمال بندگان احیا خواهد کرد.


وی ادامه داد: برخی دیگر از تفاسیر این آیه را مربوط به فصل زمستان و مرگ و میر درختان می دانند که در فصل بهار جانی دوباره می گیرند و برخی دیگر از تفاسیر این آیه را مربوط به مسأله عدالت می دانند، بدین منظور که خداوند متعال بعد از آن که زمین پر از ظلم و جور شد، عدالت را بر قرار کرده و زمین را احیا خواهد کرد.


نماینده خبرگان رهبری با تشریح ابعاد مختلف تفسیر سوم در خصوص آیه فوق و ارتباط آن با ظهور حضرت مهدی(عج)، گفت: خداوند متعال بعد از گسترش ظلم و فساد در عالم، به واسطه ظهور خاتم اوصیا، حضرت بقیه الله الاعظم(عج) عدالت را در سراسر جهان گسترش داده و آن را بر تمام عالم حاکم خواهد کرد و در این زمینه روایات فراوانی وجود دارد.


امام جمعه تبریز افزود: جناب یونس بن عبدالرحمن می گوید؛ وقتی به حضرت امام موسی کاظم(ع) عرض کردم: مولا جان آیا شما هستید که قیام به حق خواهید کرد؟ در جواب فرمودند: بله من قیام کننده به حق هستم، اما آن قائم به حقی که منظورت آن است و دو ویژگی دارد، من نیستم، او پنجمین نفر از نسل من است و تمام زمین را پر از عدالت خواهد کرد و دارای غیبت طولانی است.


وی ادامه داد: از روایت فوق دو نکته به دست می آید، اولا حضرت ولی‌عصر(عج) دین جدیدی را نخواهد آورد و همان دین جد بزرگوارش یعنی اسلام ناب را احیا خواهد کرد. دوما ممکن است این سؤال در اذهان ایجاد شود که غیبت طولانی مدت ایشان چه فوایدی دارد؟ که در پاسخ می گویم همانطوری که خورشید پشت ابر نفع خودش را می رساند و همه را نسبت به نور خود مستفیض می گرداند.


آیت الله شبستری با اشاره به حدیثی از حضرت امام زمان(عج) که می فرمایند؛ «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلی رواة احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» افزود: منظور از راویان حدیث در روایت فوق، مجتهدانی است که حلال و حرام الهی را می دانند و نه صرفا کسانی که راوی حدیث هستند و باید در مسائل و وقایع به آنان(مجتهدان) مراجعه کرد.


امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام خمینی(ره) با قیام و لبیک به فرمان حضرت ولی‌عصر(عج) که در لابه لای کتاب ها مانده بود، بر همگان ثابت کرد که در زمان غیبت امام زمان(عج) می توان حکومت اسلامی را تشکیل داد و در زمان حکومت شیعی که ولایت فقیه در رأس آن قرار دارد، علما و مجتهدان دین وظیفه خطیری در جهت تثبیت و تحکیم جایگاه ولایت فقیه دارند و بحمدالله تا کنون نیز اینگونه بوده است.


وی با بیان این‌که حتی در دوران حکومت عدل حضرت امیرمومنان علی(ع) نیز نواقصی وجود داشته و منافقان و انسان های رذل وجود داشتند، افزود: حکومت اسلامی ایران نیز دارای نواقص زیادی است اما نسبت به حکومت رژیم ستمشاهی پهلوی، تفاوت های بی شماری وجود دارد، چرا که در راس آن یک انسان قلدر و بی دینی که اهل فسق و فجور بود قرار داشت، اما در راس حکومت اسلامی ایران فردی قرار دارد که زندگی خودش را هم سطح با قشر فقیر جامعه گردانده، و خود را مقید به رعایت اصول و مبانی اسلامی می داند، قرار دارد.


آیت الله شبستری با بیان این‌که در دوران غیبت ولایت فقیه حاکم بر جامعه اسلامی است و در رده های پائین تر حوزه های علمیه هستند که حافظ ارزش ها و اصول اسلامی هستند، گفت: طلاب و روحانیان که ادامه دهنده و وارثان رسالت انبیا هستند، لازم است دو مسأله  معلمی و مزکی بودن را مورد توجه ویژه خود قرار دهند.


وی افزود: لازمه معلم شدن، عالم شدن است و باید توجه داشت که عالم بی سواد به درد جامعه نمی خورد و ضروری است که با مجهز شدن به سلاح علم و دانش، در جامعه معرفت افزایی کرده و با رصد مداوم شبهات و پاسخگویی مستدل به آن ها، با عقاید و افکار منحرف مبارزه کرده و معارف اسلام ناب را به جامعه معرفی کنید، به ویژه در شرایط فعلی که دشمنان قسم خورده ما با تهاجمات گسترده و مبتذل فرهنگی سعی در به انحراف کشاندن جامعه اسلامی دارند.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تأکید کرد: تا ما خودمان را تربیت و تزکیه نکرده ایم، نمی توانیم دیگران را مورد تربیت و تزکیه قرار دهیم، چرا که با تاثیر خواهد بود و اگر چنانچه از طلاب و روحانیون یک مورد بی اخلاقی یا حتی خلاف مروت و خارج از زی طلبگی مشاهده شود صحیح نبوده و به نام دین تمام خواهد شد. ممکن است یک عملی خلاف شرع نباشد، اما خلاف مروت بوده و بروز آن شایسته طلاب و روحانیان نباشد و این مسأله باید مورد توجه ویژه باشد./853/پ202/ب4

ارسال نظرات