۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۶۴۵۰۷
سخنگوی دولت:

آماده ایم تا برنامه ششم را متفاوت از قبل اجرا کنیم

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دولت گفت: در چنین شرایطی کشور باید خود را آماده کاستن هزینه‌های جاری به ویژه در ارتباط با نفت کند باید موافقت‌نامه‌ها طوری تنظیم شود که بخشی از هزینه‌ها کاهش یابد.
نوبخت سخنگوي دولت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه، پیش از ظهر امروز در همایش فرمانداران سراسر کشور با موضوع انتخابات که در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به بودجه 94 گفت: بودجه سال 94 با منابع عمومی 224 هزار میلیارد تومان به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، زمانی که بودجه به مجلس ارسال می‌شد قیمت نفت در حد 70 دلار بود بنابراین بودجه سال  94 با پیش‌بینی 72 دلار برای هر بشکه نفت خام تهیه و به مجلس تقدیم شد.

وی افزود: به دلیل پایین آمدن قیمت نفت مجلس پیش‌بینی کرده بود که این عدد خوشبینانه است و این انتظار را داشت که سقف بودجه کاهش داده شود بنابراین تصویب کرد در شش ماه اول سال 94 سقف منابع عمومی در حد 220 هزار میلیارد تومان باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه گفت: مجلس برای تحقق منابع در شش ماهه دوم 16 هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار داد در واقع باید دستگاه‌ها 16 هزار میلیارد تومان کمتر از آن عددی که در بودجه منظور شده را باید برای خود تنظیم کنند.

نوبخت اظهار داشت: در وضعیتی که ما برای سال جاری متصور هستیم این است که در خوشبینانه‌ترین شرایط که قیمت نفت در حد 52 دلار باقی بماند این است که 199 هزار میلیارد تومان منابع استحصالی ما باشد، یعنی باید 236 هزار میلیارد را نادیده گرفته و 220 هزار میلیارد را را در نظر بگیریم که کف بودجه با واقعیت 199 هزار میلیارد در سال 94  تنظیم کنیم.

وی افزود: از این 199 هزار میلیارد پیش بینی ما برای سال 1394 این است که برخی از پرداخت‌ها اجتناب‌ناپذیر است که شامل اعتبارات عمرانی، حقوق و دستمزد و سایر می‌شود که باید آن را پرداخت کنیم، و در بخش سایر که کمیته امداد خمینی (ره) شامل آن است ما باید اعتبارات جاری خود را پرداخت کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه گفت:  از این میزان مبلغ 30 هزار میلیارد تومان برای بخش عمرانی اختصاص دادیم باوجود این‌که می‌دانیم این قابل تحقق نیست، یارانه نان را نیز باید پرداخت کنیم که شامل حداقل 5 هزار میلیارد تومان است.

نوبخت عنوان کرد: با توجه به این‌که اعتبارات عمرانی برداشته و بین خانواده ها تقسیم می‌شود بر خلاف قانون هدفمندی نسبت به سال گذشته یک گام را اصلاح کردیم، تصمیم ما این است که از 15 هزار میلیاردی که قابل اجتناب است 60 درصد را به دستگاه‌ها و 40 درصد را به عمرانی اختصاص دهیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: قرار نیست از این طریق منابعی برای دولت حاصل شده و بین خود تقسیم کنیم برای طرح‌های عمرانی 400 هزار میلیارد لازم است بنابراین برای طرح‌های عمرانی باید از جاری کاسته و به عمرانی افزایش دهیم باید در خصوص خود طرح‌های عمرانی هم اقداماتی شود.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار داشت: 2300 طرح ناتمام داشتیم که دولت باید برای آنها تدبیر می‌کرد آنهایی که قابلیت اتمام را داشتند 246 طرح را انتخاب کرده و تمرکز منابع اعتبارات را روی آنها گذاشته و به اتمام رساندیم.

نوبخت ابراز کرد: فکر اساسی ما این بود طر ح‌های عمرانی به  4 گروه تقسیم شدند برخی طرح‌ها که باید با اعتبارات دولتی به اتمام برسند به خاطر ماهیتیی که دارند دوم طرح‌هایی که را که می‌توان با مشارکت بخش غیردولتی انجام داد سوم واسپاری به بخش غیر دولتی و چهارم این‌که طرح‌های که توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد را هزینه صرف نکنیم.

وی افزود: بنابراین در خصوص بودجه 220 هزار میلیارد تومان را از ذهن خود خارج کنید زیرا قابل وصول نیست میانگین رقمی 199 هزار میلیارد تومان است از این میان 184 هزار میلیارد توامان احتناب ناپذیر است که 15 هزار میلیارد به شما تخصیص داده خواهد شد که از آن نیز 6 هزار میلیارد تومان نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: در چنین شرایطی کشور باید خود را آماده کاستن هزینه‌های جاری به ویژه در ارتباط با نفت کند باید موافقت‌نامه‌ها طوری تنظیم شود که بخشی از هزینه‌ها کاهش یابد، مکانیزم تخصیص امکان اجرای اقتصاد مقاومتی را به ما می‌دهد تا اعتبارات جاری را کاهش و به اعتبارات عمرانی افزایش دهیم.

نوبخت بیان داشت: ما خود را آماده کردیم تا از اسناد اوراق مشارکت برای اجرای سیاست خروج از رکود و مقابله، با تورم استفاده کنیم، ما خود را آماده کردیم که برنامه ششم را با سیاق متفاوت از برنامه‌های قبل انجام دهیم.

وی گفت: همه دستگاه‌ها باید به قانون پنج ساله‌ای که به آنها ابلاغ شده تسلط کافی داشته باشند، ما تلاش داریم در برنامه ششم استان‌ها توسط خود استاندار برنامه‌ریزی شود./807/پ202/ج

 

ارسال نظرات