زیست مؤمنانه تنها غایت اساسی اسلام از ساخت و تشکیل شهر اسلامی است

حجت الاسلام رحیم قربانی، مدیر مؤسسه میراث شیعه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: اسلام به عنوان برنامه زندگی، دارای اهداف راهبردی و کاربردی است که از بالاترین مراتب توحید(لقاء الله) تا پایین دست ترین مراتب معیشت مسلمانان قابل تبیین است.
وی ادامه داد: در این میان، زیست مؤمنانه تنها غایت اساسی اسلام و هدف راهبردی و کاربردی از ساخت و تشکیل شهر اسلامی به شمار می رود که در نهایت به سعادت دنیوی و أخروی و به تبع آن به لقاء الله می رساند.
این استاد حوزه افزود: از این جهت، مکتب تعالی بخش اسلام برای فراهم نمودن بستر مناسب و زمینه های مساعدِ زیست مؤمنانه در شهر مطلوب اسلامی که از آن به «بلد طیّب» تعبیر می شود، مؤلفه ها و ملاک های راهبردی و کاربردی درباره چند و چونِ طراحی و ساخت ارکان شهری بیان کرده است که اجرای آنها برای زدودن ناهنجاری ها و نابسامانی های عصر حاضر ضروری خواهد بود.
وی اظهار داشت: شهر اسلامی بر اساس اصول متعدد اخلاقی، اجتماعی، حقوقی، طبیعی، اعتقادی و فقهی مبتنی است و باید طبق ضوابط و معیارهای متون اسلامی قرآنی، حدیثی، تاریخی و فقهی تنظیم و طراحی شود.
مدیر مؤسسه میراث شیعه تأکید کرد: اگر صحبت از اسلامی بودن ارکان شهر اسلامی مثل مسکن، مسجد، راه و بازار به میان آید، نباید به سراغ بعضی از عملکردها و نمونه کارکردهای تزئیناتی و بنایی ابنیه به جای مانده از دوره شکوفایی تمدن اسلامی مثل ایلخانیان، سلجوقیان، صفویان و قاجار رفته و با اجرای کورکورانة آنها در ساخت و ساز ابنیه شهرهای کنونی، گمان بریم که معماریِ شهرمان اسلامی گشته و مشکلاتمان تا حدی حل شده است.
وی خاطرنشان کرد: اسلامیّت معماری و شهرسازی نه با این امور بلکه در انطباق کامل آنها با اصول و مطلوبیت های واقعاً اسلامی معنا و مصداق می یابد، از این رو، باید انطباق آنها با این اصول و مطلوبیتها به دقت مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد تا بتوان از اسلامی بودن شهر و ارکان بناییِ آن اطمینان حاصل کرد./854/ت302/ح