۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۲۶۳۳۹۰

خبرهای کوتاه از حوزه علمیه خراسان

خبرگزاری رسا ـ اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش حوزه علمیه خراسان، برگزاری کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی و نشست سیاسی در مدرسه عالی نواب و امام خمینی(ره) عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه حوزه علمیه خراسان است.
حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، نتایج آزمون کتبی ورودی حوزه علمیه خراسان فردا دوشنبه مورخ 4 خرداد 94 از طریق سایت این حوزه اعلام می شود.

 

حجت الاسلام ناصری نژاد، مسئول دفتر پذیرش و تحقیقات حوزه علمیه خراسان در گفتگویی با اعلام این مطلب افزود: فردا دوشنبه مورخه 4/3/94 از طریق سایت حوزه علمیه خراسان به نشانی www.hozehkh.com اعلام می شود.

 

وی با اشاره به استقبال نوجوانان و جوانان برای حضور در حوزه علمیه خراسان، اظهار داشت: قبول شدگان مرحله آزمون کتبی می بایست طبق اعلامی در سایت، مورخ 14/3/94 تا 16/3/94 جهت تعیین وقت برای مصاحبه به مدارس قبولی مراجعه کنند.

 

همچنین داوطلبان مقاطع کاردانی به بالا نیز در تاریخ فوق به مدرسه اولویت اول خود جهت تعیین وقت مصاحبه مراجعه کنند.

 

 

برگزاری کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی

کارگاه روش تحقیق و مقاله‌نویسی ویژه علاقه‌مندان به امور پژوهشی و تحقیقی به همت مدیریت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام فتح‌اللهی، مدیر پژوهش حوزه علمیه خراسان با اعلام این خبر افزود: با توجه به ضرورت آشنایی و بهره‌مندی طلاب و فضلاء حوزوی با ابزارها، مهارت‌ها و شیوه‌های صحیح و مطلوب مقاله‌نویسی، دوره‌های مهارتی‌کاربردی روش تحقیق و مقاله‌نویسی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: اولین دوره این برنامه در سال جاری، روز گذشته آغاز شده و امروز نیز در محل ساختمان بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در حال برگزاری است.

 

حجت الاسلام فتح اللهی، ملاک‌های انتخاب موضوع، جمع‌ آوری منابع مرتبط، نحوه تنظیم طرح‌نامه تحقیق، چگونگی فیش‌برداری از منابع و شیوه نگارش و سامان‌دهی را از سرفصل‌های این دوره برشمرد و خاطرنشان کرد: مدرّس این دوره، حجت‌الإسلام‌والمسلمین زردوزنیا، استاد حوزه و دانشگاه می‌باشند.

 

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه امام خمینی(ره)

نشست سیاسی در مدرسه علمیه مدرسه علمیه امام خمینی (ره) به همت دفتر سیاسی حوزه علمیه خراسان، برگزار شد.

 

در این نشست، که به مناسبت آغاز ماه شعبان و ایام آزادی خرمشهر، با حضور طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) برگزار شد، آیت الله علماء، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه طی سخنانی اساس علم دین و حوزه را معرفت الله بیان کرد.

 

وی توضیح داد: معرفت الله، امری است که عالمان بلند آوازه حوزوی مانند حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله بهجت (ره) و مرحوم آقای ملکی تبریز(ره)  به آن تاکید داشتند.

 

آیت الله علماء در ادامه با استناد به سخنی از آیت الله خوشوقت (ره)، ضمن مقایسه علوم دینی با علوم تجربی، ابراز داشت: هر دوی این دانش ها علم محسوب می شوند و هر کدام اصطلاحات خاص مربوط به خود را دارند، اما آنچه که در علوم دینی روح تقرب، عبادت و بندگی خدا مطرح می باشد که به آن نورانیت خاص بخشیده است.

 

ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه افزود: آیت الله الهی قمشه ای می گفت که علمی بالاتر از علم خداشناسی نداریم که اول و اساس علوم می باشد.

 

وی در پایان طلاب را به کسب علومی که برای خود و جامعه نافع باشد، توصیه و خاطر نشان کرد: در عصر انفجار اطلاعات و توجه همه مردم جهان و مسلمانان به اسلام و انقلاب اسلامی، باید خود را برای دفاع از همه اهداف عالی اسلام آماده کنیم.

 

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه عالی نواب با حضور نماینده ولی فقیه در گلستان

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان، در این نشست با اشاره به آیه نفر، گفت: شرایطی که امروز حوزه‌های علمیه و روحانیت با آن مواجه هستند خاص و ویژه بوده و تشیع هیچ وقت به اندازه امروز گرفتار نبوده است؛ این آیه مشخص می‌کند که چقدر مسئولیت حوزه‌های علمیه در برابر هجمه‌ای که به‌طور کلی علیه اسلام به انحاء گوناگون اتفاق می‌افتد، سنگین خواهد بود.

 

وی افزود: این آیه در زمان نبی مکرم اسلام نازل شده و نقل‌های مختلفی دارد، یکی از نقل‌ها این است که وقتی اعلام سریه (جنگ‌هایی که پیامبر حضور نداشتند) می‌شد همه مردم در جنگ شرکت می‌کردند تا این آیه نازل شد و دستور داد که همه به میدان جنگ نروند، واجب مهم‌تر این است که عده‌ای به مدینه و محضر رسول خدا بیایند تا دین‌فهم شوند و وقتی قومشان از میدان جنگ برمی‌گردد، آن‌ها را انذار کنند.

 

این استاد مقطع خارج فقه حوزه علمیه، ادامه داد: چنان‌که در روایات آمده، آیات قرآن ایستا نبوده و هر روز تازه است و اگر این آیه را در فضای کنونی قرار دهیم اینگونه استفاده می‌شود که دفاع از مرزهای کشور واجب است ولی کسب علم واجب‌تر و مهم‌تر از آن بوده و شهید و مجاهد را هم، فکر و موعظه و تذکر عالم ، تربیت می‌کند.

 

وی به طرح دو سؤال پرداخت و گفت: اما آیا تحولات اجتماعی، سیاسی، صنعتی و علمی که پیدا شده و متوقف هم نمی‌شود را می‌توان با دین‌هایی که آخرین آن مربوط به 1400 سال پیش است تفسیر کرده و پاسخگوی نیازهای کنونی جامعه بشری بود؟ طلبه‌ای که زندگی معمولی را رها کرده و به حوزه می‌آید تا دین‌شناس شود، چه نقشی در این زمنیه دارد؟.

 

آیت‌الله نورمفیدی افزود: در مکتب تشیع امری داریم که در گذر زمان دین را سیّال می‌کند و آن اجتهاد است، یعنی دین هم باید با زمان جلو برود وگرنه از بین می‌رود و دین را اجتهاد به معنای صحیح کلمه می‌تواند به جلو برده و با شرایط زمانی منطبق کند و این مسئولیت حوزه‌های علمیه است.

 

وی با بیان اینکه امروز که شیعه حکومت دارد، مثل دیروز نیست که نظر مجتهدان در مسائل فردی باشد، توضیح داد: کتب فقهی قدیم در مباحثی مثل طهارت و حج بسیار پرحجم‌تر از مباحث معاملات است بنابراین حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی سؤالات حکومت باشد که به طور مثال بسیاری از مباحث در قوه قضائیه پیش می‌آید که جواب آن در مباحث حقوقی روز هم نیست و فقه باید جوابگوی آن باشد.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان تأکید کرد: امروز بشریت از زندگی ماشینی خسته شده و به مکاتب عرفانی مختلف گرایش پیدا کرده است یعنی بشر می‌خواهد راه فراری بیابد و برای این کار حتی به شیطان‌پرستی روی می‌آورد و این نیاز امروز بشر را نیز حوزه‌های علمیه می‌تواند رفع کند.

 

وی با بیان اینکه برخی از مکاتب جدید مانند داعش و تکفیری‌ها، اسلام‌هایی است که در برابر مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) پیدا شده که با تفکر خود حتی جوانانی را از گوشه و کنار دنیا جذب کرده‌اند و جریانی هستند که تیشه به ریشه اسلام می‌زنند، گفت: اگر داده‌هایی که می‌توان با زبان روز و منطق و استدلال همراه با معنویت و خلوص از مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به دنیا عرضه کرد، توسط روحانیت ارائه شود، توسط دنیا پذیرفته خواهد شد.

آیت‌الله نورمفیدی یادآور شد: بنابراین در جامعه امروز وظیفه یک عالم دینی بسیار سنگین‌تر و مهم‌تر از وظایف اقشار دیگر است چون با فکر مردم کار کرده و باید مردم را تربیت کند و این باعث می‌شود که منزلت اجتماعی عالم نیز بیش از دیگران باشد.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان توصیه کرد: هر طلبه باید در مبحثی به حد اجتهاد برسد حتی در تاریخ اسلام، چنان‌که ائمه فرمودند که اگر مردم بدانند ما چه گفته‌ایم حتما از ما تبعیت می‌کنند و این کار با یافتن استعدادهای برتر و تأمین و تربیت آن‌ها امکان‌پذیر می باشد و امروز قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده است.

 

وی در پایان گفت: در این راه باید خواسته‌های آینده را مشخص کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، مثلا کتاب‌های شهید مطهری و شهید صدر یعنی علمایی که هم اهل علم بودند و هم اهل تفکر، الگو قرار گیرد و مبلغان دینی حداقل یک زبان خارجی را فرا گیرند.

 

همچنین، آیت‌الله نورمفیدی از قسمت‌های مختلف این مدرسه از جمله مرکز نسخ خطی کتابخانه و آزمون ورودی سطح چهار بازدید کرد./930/پ203/ب5
 

 

ارسال نظرات