۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۲۶۲۲۳۷
آیت الله استادی:

اصول نویسندگی باید در میان حوزویان تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مجمع عمومی فرهنگ نگارش گفت: نویسنده باید چندین بار نوشته خود را باز نویسی کند و برای خدا بنویسد تا تاثیر گذار باشد.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی در مجمع عمومی فرهنگ نگارش که در مدرسه اسلامی هنر استان قم برگزار شده بود با انتقاد از برخی انجمن‏ها اظهار داشت: گاهی آثاری از برخی انجمن‏ها مشاهده می‏شود که از اسم آن انجمن خیلی بزرگ‏تر است؛ انجمن‏های علمی باید توجه داشته باشند که آثار علمی و مستند منتشر کنند و به جای بیشتر نویسی به بهتر نویسی روی بیاورند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در سال‏های اول تأسیس حوزه‏های علمیه، بسیار تاکید می‏شد که طلاب باید با فن نویسندگی آشنا شوند و نوشته‏های حوزویان بر اساس اصول نگارشی و نویسندگی باشد؛ این دلواپسی در حال حاضر نیز در شما که این مجالس را برپا می‏کنید وجود دارد و قابل تحسین است.

 

طلبه نباید مانند میوه مجلسی باشد

وی ادامه داد: طلبه نباید مانند خیاری باشد که تا زمانی که قلمی است قیمت دارد و هرگاه که بزرگ شد از قیمت بیفتد؛ اصول نویسندگی باید در میان حوزویان و دانشگاهیان تقویت شود، چرا که نوشته‏ای که از این اصول به دور باشد مورد استقبال قرار نمی‏گیرد.

 

از بیشتر نویسی پرهیز شود

آیت الله استادی با تأکید بر تقویت فرهنگ بهتر نویسی اظهار داشت: بیشتر نویسی و بهتر نویسی مانند دو چیز بد و خوب است؛ باید تلاش شود تا فرهنگ خوب بهتر نویسی تقویت شود و از فرهنگ بد بیشتر نویسی که واقعا فراگیر است، دور شد؛ یک طلبه اهل قلم باید حداقل با مقدمات نویسندگی و نگارش آشنا باشد.

 

وی از حقوق خوانندگان سخن گفت و تصریح کرد: نویسنده‏ای که قصد دارد مطلبی را منتشر کند باید توجه داشته باشد که حق خواننده و بیت المال را ضایع نکند؛ مطلبی که مفید و فاقد مبنای علمی باشد، تنها وقت خواننده مطلب را هدر می‏دهد و این خیانت به مخاطب است.

 

اخلاق خود منتقدی در نویسندگی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نویسندگان را به داشتن اخلاق «خود منتقدی» سفارش کرد و ادامه داد: نویسنده باید نوشته‏های خود را چندین مرتبه باز نویسی کند و به نوشته‏های خود غرور نداشته باشد؛ یکی از ویژگی‏های مهم نویسنده خوب داشتن اخلاق خود منتقدی است که همواره از خود انتقاد می‏کند و سعی در اصلاح خود و نوشته‏های خود دارد.

 

وی به تبیین نشانه‏های یک نوشته خوب اشاره کرد و گفت: اگر یک نوشته توانست در ایمان، اخلاق، شیوه زندگی سالم، آگاهی سیاسی و اجتماعی مخاطب تاثیر گذارد، ارزش خواهد داشت و در غیر این صورت هیچ ارزش ادبی و علمی ندارد؛ اخلاق «خود گوش مالی» برای طلاب که کارشان دینی است بسیار لازم و مهم است.

 

استفاده از مطالب علمی به روز در منبر

آیت الله استادی با انتقاد از طلابی که با بیان مطالب غیر علمی باعث ایجاد شبهه در جوانان می‏شوند، اظهار داشت: متاسفانه از ابتدای انقلاب اسلامی شاهد هستیم که برخی طلاب با خواندن کتاب‏های سی سال پیش و نقل آن در بالای منبر، چیزی جز شبهه در ذهن جوانان ایجاد نمی‏کنند؛ این جوان که پاسخ شبهاتش داده نشده، باعث دوگانگی می‏شود؛ این یک معجزه است که با این اوصاف هنوز اسلام پابرجاست.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: طلبه نباید بند پول باشد و هدفش این باشد که با نویسندگی کسب درآمد کند؛ نویسنده باید برای خدا بنویسد تا بتواند در مخاطب اثر کند؛ گاهی برخی نوشته‏ها از اصول نگارشی پیروی نمی‏کنند ولی در مخاطب نهایت اثر گذاری را دارد و این همان ویژگی برای خدا نوشتن است./840/پ202/ش

 

ارسال نظرات