۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۲۶۱۰۶۱
مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب مطرح کرد؛

تفرقه جدی ترین خطر در جامعه اسلامی/ افکار امام خمینی شاخص و معیار اصلی موفقیت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) گفت: منشور روحانیت امام(ره) مانند یک آب حیاتی برای حوزه های علمیه است که باید به آن اهتمام ویژه ای شود.
منشور روحانيت حضرت امام

حجت الاسلام مجید ندرلو، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری رسا، با بیان این که پیام امام خمینی(ره) در منشور روحانیت همچون یک قانون اساسی برای ما است، اظهار کرد: این قانون اساسی را باید در همه شرایط زمانی و مکانی به عنوان یک اصل در رفتارهای خود قرار دهیم، پیام های امام(ره) را در جهت‌گیری ها و حتی در سمت و سوی امور خصوصی خود به عنوان یک محور قرار داده و به آن ها عمل کنیم.

 

وی یکی از دلایل عدم حرکت علما مطابق با این اندیشه را بی توجهی دانست و گفت: روحانیان و علما ممکن است به شکل شخصی این پیام را به عنوان یک منشور و اصل در زندگی خود قرار دهند ولی نظام حوزه علمیه مانند دو خط موازی با این مسأله عمل کرده است؛ معمولا افراد دچار غفلت هستند و در حال حاضر حوزه های علمیه خود را مجزا از مورد مذکور می‌دانند.

 

حجت الاسلام ندرلو با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند: «افکار و نظرات امام(ره) شاخص و معیار است» و این یعنی درستی یک فکر و اندیشه، سنجیدن آن با افکار امام(ره) است.

 

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با اشاره به این که منشور روحانیت امام(ره) مانند یک آب حیاتی برای حوزه های علمیه است؛ تصریح کرد: با وجود ارزشمند بودن این منشور متأسفانه به آن بسیار بی توجهی شده است، نظام حاکم بر حوزه به هیچ عنوان به این سمت حرکت نکرده است.

 

وی یکی از چالش های موجود در مسیر حوزه های علمیه را عدم باور داشتن عمیق این پیام ها دانست و افزود: ما این مسأله را باور نداریم که امام(ره) هزار سال از ما جلوتر بوده است، ما ابتدا باید به این باور برسیم که چرا فکر می کنیم امام مانند ما بوده است؛ حتی بسیاری از مراجع تقلید مانند آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله گلپایگانی و آیت الله بروجردی نه تنها در موارد فقهی بلکه در نظرات کلان جهت گیری‌ها به امام (ره) مراجعه کرده و با ایشان مشورت می‌کردند.

  

علم فقه تنها علم موجود در حوزه های علیمه نیست

حجت الاسلام ندرلو یکی از دلایل درک نکردن پیام امام را دانستن تنها علم فقه به عنوان علم حوزوی دانست و تأکید کرد: یکی از شاخص هایی که سبب شده است ما نگاه امام(ره) را نداشته باشیم، این است که امام خمینی(ره) در حوزه های علمیه فقط علم فقه را علم نمی‌دانستند بلکه به فلسفه، کلام و عرفان نیز توجه داشتند. امام(ره) به مسائل حکومتی و اجتماعی توجه ویژه ای داشته، حوزه علمیه را برای حل مشکلات جامعه بسیج کرده است و از آن ها خواسته که وارد میدان شوند.

 

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) بابیان این که نگاه امام به جامعه یک نگاه جامع الاطراف بود، ادامه داد: این نگاه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه باعث شده که روحانیت به یک موضوعی که همه جامعه را نیازمند خدمت خود و خود را  خدمت‌گذار جامعه می داند؛ وقتی نگاهی غیر نگاه امام به میان می آید، جامعه را در خدمت خود می خواهد و نگاه او یک نگاه مادی می شود. نگاه به شکلی بود که خود را در خدمت جامعه می دید ولی نگاه های یک ضلعی جامعه را در خدمت خود می بینند.

   

وی در پابان مهم ترین عامل ضعف یک جامعه را تفرقه دانست و متذکر شد: هم عقل و هم شرع بر این ادعا هستند وحدت مهم ترین عامل سعادت یک جامعه بوده و مهم ترین علت ضعف یک جامعه تفرقه است، تفرقه جدی ترین خطر است و آن چه سبب شد امامان معصوم(ع) به شهادت برسند، همین صفت رذیله است؛ امام خمینی(ره) این ضرورت را به خوبی تشخیص دادند که انسان عاقل گاهی از سلایق خود دست می‌کشد که اتحاد و یکپارچگی در جامعه حاکم شود./815/ت302/ح

ارسال نظرات