۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۶۰۸۷۶
کارشناس دین و رسانه:

مدیران فرهنگی خانواده‌ها را با آسیب‌های فضای مجازی آشنا کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه فرهنگی زمانه به تشریح فعالیت‌های ضد ارزشی تهاجم فرهنگی غرب و راهکارهای مقابله با آن‌ها پرداخت و گفت: مدیران فرهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد کلاس‌هایی برای افزایش سواد رسانه برای اعضا و خانواده‌ها برقرار کنند و آن‌ها را با آسیب‌های برنامه‌ها اجتماعی موبایل و فضای مجازی آشنا کنند.
فضاي مجازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالهی، مسؤول مؤسسه فرهنگی زمانه در همایش تهدیدها و فرصت‌های رسانه که صبح امروز طی دوره آموزشی سراج در اردوگاه ولایت قم برگزار شد، گفت: فردی در این زمان به رسانه تسلط داشته باشد می‌تواند بسیاری از اهداف و عقاید صحیح یا باطل را از این طریق به مخاطبان برساند.

 

حجت الاسلام عبداللهی با بیان این‌که رسانه‌ها مهم‌ترین سلاح در جنگ نرم هستند، گفت: جنگ نرم مجموعه اقدامات دشمن برای تغییر ارزش‌ها و باورها و افکار و رفتار جامعه است.

 

مسؤول مؤسسه فرهنگی زمانه عنوان کرد: آیت الله جوادی آملی در دیدار مجید مجیدی بیان کرده است که اگر کسی امروز به صورت پیامبر در این عصر مبعوث می‌شود، گزاف نبود بگوییم که با زبان هنر سینما بیاید.

 

حجت الاسلام عبداللهی ابراز کرد: در این زمان اکتفا کردن به فعالیت‌ها فرهنگی و تربیتی در مساجد، منبر و سخنرانی برای ترویج معارف اسلامی در جامعه کافی نیست بلکه در عرصه رسانه باید فعالیت‌های مناسب فرهنگی داشت.

 

وی بیان کرد: اوایل دهه 70 گزارشی مبنی بر کاهش ضریب هوشی نوجوانان صادر شد که در آن گزارش، هم زمانی دو برنامه کودک تلویزیونی را عامل این رخداد می‌دانست.

 

این کارشناس دین و رسانه اظهار داشت: این دو برنامه کودک که به صورت هم زمان پخش می‌شدند، پیام پنهانی داشت که به نوجوانان مفهوم «ما نمی‌توانیم» را القا می‌کرد؛ یکی از این دو برنامه ایرانی با نام «مبصر کلاس» بود و کودک در آن توانایی شمردن انگشتانش را نداشت و دیگری برنامه‌ای ژاپنی «ای کیو سان» بود و دارای هوش بالایی بود و توانایی حل مشکلات را داشت.

 

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش معترضان در سال 88 اثر پذیری جوانان از ادبیات داستانی غنی کودک و نوجوان بود؛ در داستان‌ها همانند شنگول و منگول نحوه تعامل و برخود با دشمن را به کودکان آموزش می‌داد.

 

حجت الاسلام عبدالهی بیان کرد: امروز در جنگ نرم، قصه‌ها و داستان‌های غربی همچون سیندلارا جای خود را به داستان‌های ملیتی ایرانیان داده‌اند تا ذهن کودکان را با مفاهیم ضد ارزشی همراه شود.

 

مسؤول مؤسسه فرهنگی زمانه با بیان این که اختلافی که اسلام با غرب داریم، یک اختلاف مبنایی است؛ گفت: غربی‌ها معتقدند که انسان محور هر امری است و خواست و لذت فردی بر اوامر الهی ترجیح دارد، اما در اعتقاد مسلمانان، خدا محور هر کاری است.

 

حجت الاسلام عبدالهی با بیان این‌که همجنس گرایی از مهم‌ترین خطوط قرمز توحیدی است، گفت: امروز در فضای غربی هم جنس بازی امری کاملاً عادی و قانونی شده تا حدی که این امر را از حقوق هر فردی می‌دانند.

  

وی با بیان این‌که در اعتقادات اسلامی اصالت از آن آخرت است تأکید کرد: غربی‌ها معتقدند که اصالت با دنیا است؛ اما مادامی که اصالت با دنیا باشد، لذت جویی و فرد گرایی محور هر کاری قرار می‌گیرد.

  

مسؤول مؤسسه فرهنگی زمانه با بیان این‌که فرد گرایی در کشور شیوع یافته است، گفت: خانواده مهم‌ترین رکن در مذهب اسلام و جمهوری اسلامی است، تمام قانون‌ها در کشور در دفاع از خانواده تصویب می‌شود، اما غربی‌ها با فرهنگ خانواده به تقابل و مبارزه می‌پردازند، و این امر به سبب رواج فرهنگ فردگرایی است.

 

حجت الاسلام عبدالهی تأکید کرد: شبکه بی بی سی در دسته بندی خبری و سیاسی قرار می‌گیرد، اما در برخی برنامه‌های خود به صراحت خالقیت خدا را زیر سؤال می‌برد و سعی بر ترویج افکار و اندیشه غربی دارد.

  

این کارشناس دین و رسانه با بیان این‌که خانواده محور بسیاری از برنامه کودک‌های همچون برنامه «پسر شجاع» بود، خاطرنشان کرد: کارتون‌هایی همچون «باب اسفنجی» هیچ اشاره‌ای به زندگی خانوادگی نداشته و بازیگران آن در خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند و این امر سبب ترویج فردگرایی و گرایش به خانه مجردی در جوانان می‌شود.

 

وی با بیان این‌که لازمه ترویج دین در جامعه و موفقیت‌های اجتماعی بالا بردن سواد رسانه‌ای است، تصریح کرد: مدیران فرهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد کلاس‌هایی برای افزایش سواد رسانه برای اعضا و خانواده‌ها برقرار کنند و آن‌ها را با آسیب‌های برنامه‌ها اجتماعی موبایل و فضای مجازی آشنا کنند./998/پ202/ف

ارسال نظرات