۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۲۵۹۴۹۶
سخنران حرم رضوی:

دعای ماه رجب اوج امید و رجا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد در حرم رضوی گفت: ماه رجب از جمله فرصت های طلب مغفرت و استفغار است که به انسان داده شده و امید و رجا به ذات اقدس الهی در دعای این ماه موج می زند.
حجت الاسلام جعفر اسلامي فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد 17 اردیبهشت ماه در حرم مطهر رضوی با بیان این که اوج امید و رجای انسان به ذات اقدس پروردگار در دعای ماه رجب که سفارش شده پس از نماز های یومیه خوانده شود، دیده می شود.

 

وی تصریح کرد: از آن جا خداوند بنده هایش را دوست دارد و می خواهد به کمال برسند؛ فرصت هایی را برای طلب مغفرت و آمرزش در اختیارشان نهاده که از جمله آن ها ماه رجب و دعاهای وارده این ماه است.

 

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد با اشاره به دوری از شر دنیا و آخرت در این دعا، خاطرنشان کرد: تنها درخواست دوری کردن شرو بدی از خداوند سبب نمی شود که بدی ها از انسان دور شود بلکه انسان ضمن اینکه خود می کوشد از شر و بدی ها دوری کند از خداوند طلب می کند در مسیر شر قرار نگیرد.

 


وی افزود: انسان خود برای ریشه کن کردن شر و بدی از زندگیش باید اقدام کند زیرا این مسأله ایست که خداوند ضمن دعا مشی خودش را نشان داده و به انسان بیان می کند چه ویژگی هایی داشته باشد.

 


حجت الاسلام اسلامی فر با اشاره به وجود شر در دنیا عنوان کرد: دو سوره «فلق» و «ناس» از سوره هایی هستند که به شرهای دنیوی اشاره دارند که ما از این شرها به خداوند پناه می بریم؛ در برخی از اسناد مشهور است که انسان روزانه چهار قل را بخواند و به خود بدمد تا از شر حسودان، خنّاس و ... در امان بماند بنابراین معلوم می شود که در دنیا شری وجود دارد که خداوند بر دوری گزیدن از آن سفارش کرده است.

 


وی با بیان این که گاهی این شر و بدی در وجود خود انسان هست و خودش گمان می کند نیست، اظهار کرد: انسان در طول شبانه روز خودش را مورد محاسبه قرار دهد متوجه بدی هایی که از او سر زده است، می شود و روایت است که «اگر کسی هر شب خود را محاسبه نکند از ما نیست».

 


مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد افزود: بداخلاقی، غضب، حسادت، خشم از جمله شرور انسانی است و بدترین مردم کسانی هستند که خود را بهترین بدانند و حاضر به شنیدن پند و موعظه نباشند و به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) در جهل به سر می برند.

 


وی افزود: هم نشین بد انسان را جهنمی می کند به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) «همه بدی ها یک جا جمع می شود وقتی انسان هم نشین بد داشته باشد» و در جایی دیگر نیز حضرت لجاجت و لج بازی را ریشه همه بدی ها عنوان کرده اند.

 


حجت الاسلام اسلامی فر ابراز کرد: یکی از مسائلی که سبب شیرین شدن زندگی می شود، تغافل مردان است که بر رفتار همسر و فرزند خود ریز نگاه نکنند زیرا به همان اندازه شخصیت آن ها ریز و کوچک می شود و بدترین مردان کسانی هستند که زود خشمگین و دیر راضی می شوند و بر همسر و فرزند خود سخت می گیرند.

 


وی بیان کرد: در بین جنبدگان روی زمین بدترین آن ها کسانی هستند کر و لال (صُمٌّ بُکْمٌ ) اند ولی قدرت تفکر و تعقل دارند؛ تفکر و تعقل صفتی مختص انسان است، پس منظور انسان است که گوش دلش کر شده، حاضر به شنیدن حرف حق نیست و گمراه است.

 


مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد خاطرنشان کرد: انسان اگر به حقیقت گوش دهد وجدانش بیدار می شود و نمی تواند دنبال هوس ها و خواسته های دنیایی اش برود، از این رو خود را به کر و لالی زده است، زیرا اولین قدم برای هدایت بشر شنیدن حق است، انسان ابتدا حقیقت را می شنود سپس تفکر و تعقل می کند و به حقیقت خوبی و بدی پی می برد./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات