۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۵۹۳۷۰
در حرم رضوی تبیین شد؛

عوامل خیر دنیا و آخرت در دعای ماه رجب

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد گفت: در بهترین دعای ماه رجب که سفارش شده پس از نمازهای یومیه خوانده شود از خداوند طلب خیر دنیا و آخرت را می کینم و این خیر به چهار عامل بستگی دارد.
حجت الاسلام اسلامي فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در رواق امام خمینی(ره) با بیان اینکه استغفار و طلب مغفرت از ویژگی های اولیاءالله است، اظهار کرد: دعای ماه رجب پس از نمازهای یومیه یکی از ادعیه بسیار مشهوری است که در آن طلب خیر و دوری از شر دنیا و آخرت را داریم.

 

وی با اشاره به این فراز «جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَةِ» از دعا تصریح کرد: منظور از تقاضای کلّ جمیع خیر دنیا و آخرت این نیست که هیچ فعالیت و تلاشی نداشته باشیم و به این دعا اکتفا کنیم به طور مثال وقتی از خدواند طلب روزی حلال داریم باید ضمن کار و تلاش از خداوند بخواهیم ما را در مسیر رزق حلال قرار دهد.

 


حجت الاسلام اسلامی فر بیان کرد: کسب خیر دنیا و آخرت به چهار عامل بستگی دارد که خداوند این راه ها را مرتبط با بنده، خود خدا، بین بنده و خداوند، بین بنده و سایر مردم مطرح کرده است؛ بدین شرح که اگر بنده اعمالش را با اخلاص انجام دهد خیر دنیا و آخرت نصیبش می شود، دوم اینکه خداوند به اعمال نیک بندگانش هم در دنیا و هم در آخرت پاداش می دهد.

 

 
وی تصریح کرد: خداوند به بنده هایش فرموده است تو دعا کن و مرا بخوان من تو را اجابت می کنم و در نهایت برای بهره مندی از خیر دنیا و آخرت در ارتباط همدیگر؛ هر چه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند.

 


حجت الاسلام اسلامی فر افزود: وقتی خداوند ارتباط خودش را یکی از این چهار مورد بیان می کند یعنی یک چهارم خیر دنیا و آخرت مربوط به خداوند است اگر ما خود را برای خداوند اصلاح کنیم و فقط برای رضای خداوند خالصانه رفتار و عمل کنیم آن مقدار از خیر نصیب ما می شود.

 


مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد با بیان این که خداوند کار نیک کسی حتی کافران را ضایع نمی کند و پاداش می دهد، ادامه داد: فرعون کافر بود و ادعایی خدایی داشت 400 سال حکومت کرد بدون این که حتی یک سردرد ساده بگیرد زیرا حسن خلق داشت و با مردم خوشرفتار بود، خواسته های مردمش را سریع اجابت می کرد و مزد این رفتار او زندگی بدون بیماری و با آرامش بود.

 


وی با اشاره به ارتباط بنده با خداوند اظهار کرد: ارتباط معنوی با خدا، مناجات، سجده در برابر او، تضرع و گریه به درگاهش به انسان رقت قلب می بخشد و دل ها را نرم کند که از آثار آن سازش در اجتماع است.

 


حجت الاسلام اسلامی فر خاطرنشان کرد: جنایت ها، زورگویی ها، قتل ها و زد و خوردهای اجتماعی که اکثر موارد ریشه در پایمال کردن حقوق افراد دارد مربوط به افرادی است که توفیق عبادت را پیدا نکرده اند و اهل دعا و نیایش با خدای تبارک و تعالی نیستند.

 


وی با تأکید بر این که اگر دستورات دین به ویژه این روابط رعایت شود، آرامش در اجتماع برقرار می شود، افزود: اگر هر کس روزش را با نیت خیر رساندن به اطرافیان در شهرش آغاز کند و به فکر دوز و کلک، دروغگویی، گران فروشی و کم فروشی نباشد آرامش و احترام در اجتماع حاکم می شود.

 


مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد خاطرنشان کرد: این روابط بین افراد اجتماع پیوسته است یک قشر از افراد جامعه که سعی بر فریب دیگران داشته باشند، بر سایران هم تأثیر گذاشته و رفتارهای ناپسندانه در اجتماع فراگیر می شود./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات