۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۲۵۹۰۸۰
حجت الاسلام فؤادیان مطرح کرد؛

کارهای بر زمین مانده فراوانی در عرصه مهدویت وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فؤادیان با ابراز نگرانی از این که ما مراکز تخصصی مهدویت زیادی داریم اما آثار مهدوی با گذشت 12 قرن هنوز غریب است، گفت: متأسفانه ما در مورد وجود حضرت حجت کم کار کردیم و آثار شکیل و متقن، کمتر به منصه ظهور رسیده است.
کارهای بر زمین مانده فراوانی در عرصه مهدویت وجود دارد

حجت الاسلام محمدرضا فؤادیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این سؤال که چگونه باید کتب مهدوی را از سطحی بودن خارج کنیم، اظهار داشت: در مرحله نخست باید یک سری مراتب تخصصی در رابطه با آموزه های مهدویت شکل بگیرد که مؤلفه های آسیب زا را از کتاب هایی که در آستانه نشر است بزداید، یعنی باید ارزیابان متخصصی باشند، تا نگذارند مسائل آسیب زا وارد حوزه نشر مهدوی شود .

 

وی در ادامه عنوان کرد: مسأله مهم دیگر جلوگیری از تکرار مطالب است، البته ما با تنوع آثار مخالف نیستیم بلکه با تکرار بیش از حد و غیر مفید مخالفیم همان طور که الان در حوزه مهدوی یکی از چیزهایی که مخاطبان را رنج می دهد، همین مطلب است، چرا که گاهی می شود نویسندگان مطالب را از روی یکدیگر می نویسند، به خاطر همین عرصه های مغفول در آثار نوشتاری زیاد دیده می شود.

 

کارشناس حوزه مهدویت در ادامه خاطرنشان کرد: کار دیگر این است که باید یک سری یارانه ها و تخفیف هایی برای آثار بدیع یا فاخر در نظر گرفت که جنبه تشویقی داشته باشد.

 

آثار مهدوی متقن سازی شود

فؤادیان با اشاره به این که باید آثار مهدوی متقن سازی شود، گفت: بهترین کار سفارش سازی است، یعنی به افرادی که در زمینه مهدویت تخصص دارند، سفارش بدهیم همان گونه که نویسندگان و محققانی هستند که در این زمینه مهارت ویژه ای دارند همانند فارغ التحصیلان مراکز تخصصی مهدویت، اما توانایی مالی برای نشر مطالب خود ندارند.

 

وی حمایت از پایان نامه های تخصصی مهدوی، چه در حوزه چه در دانشگاه را از عوامل مهم در متقن سازی و مستدل سازی در این زمینه عنوان کرد و یاد آور شد: باید مسجد مقدس جمکران، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود و پژوهشگاه مهدویت این کار را به جد دنبال کنند و بودجه هایی را برای این کار اختصاص دهند.

 

حجت الاسلام فؤادیان با اشاره به این که آثار مهدوی جایگاه خوبی در فهرست آثار نشر ندارد، گفت: این نکته قابل توجه است که پیش از تولد حضرت مهدی(عج) نیز کتاب هایی در زمینه مهدویت وجود داشته است و تلاش در این عرصه تا امروز نیز ادامه دارد اما بسیاری از این آثار تکراری و بسیاری از آن ها آسیب زا بوده است.

 

غربت آثار مهدوی پس از 12 قرن

وی تصریح کرد: متأسفانه ما در مورد وجود حضرت حجت کم کار کردیم و آثار شکیل و متقن، کمتر به منصه ظهور رسیده است؛ تازه بعد 1200 سال دانشگاه علوم حدیث دانشنامه امام زمان(عج) را چاپ کرده است.

 

وی با ابراز نگرانی از این که ما مراکز تخصصی مهدویت زیادی داریم اما آثار مهدوی با گذشت 12 قرن هنوز غریب است، اظهار داشت: به عنوان مثال باید اطلس مهدویت تبیین شود که از نمودار، عکس و مباحث جالب دیگر برای القای معارف مهدویت استفاده کند، همانند اطلس پیامبر اعظم(ص) و اطلس تشیع، چرا که می بینیم در میان اهل سنت اطلس خلفا تدوین شده اما در مورد موضوع به این مهمی هنوز فعالیتی صورت نگرفته است./1330/ت302/ف

ارسال نظرات