۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۲۵۸۸۶۳
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس:

عدم توجه به عنصر مخاطب‌گرایی موجب انحراف تئاتر از اهداف اصلی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، گفت: وقتی دو عنصر تولیدمحوری و مخاطب‌گرایی در تئاتر ما مغفول واقع می‌شود؛ آنچه باقی می‌ماند یک جریان تئاتری است که گویا باری به هر جهت به راه خود ادامه می‌دهد و وظیفه‌ای بر دوش ندارد.
رفيعي
به گزارش خبرگزاری رسا، حفیظ الله رفیعی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره مشکلات کنونی حوزه تئاتر در کشور اظهار کرد: به نظر من نقطه ضعف ما در حوزه تئاتر به بی‌توجهی ما به دو عنصر مهم برمی‌گردد که اگر این دو عنصر را بیشتر مورد توجه قرار دهیم بسیاری از مشکلات ما خود به خود حل خواهد شد.
 
رفیعی ادامه داد: نخستین موضوع بحث تولید در عرصه نمایش است؛ ما برای رصد تئاترمان باید هم جریان تولید آثار را تقویت کنیم و هم با دقت و دانش کافی این جریان را مدیریت نماییم. امروزه متاسفانه درخصوص تولید و اجرای آثار نمایش باکیفیت دقت‌نظر کافی وجود ندارد.
 
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره عنصر مهم دوم گفت: مسئله مهم بعدی بحث مخاطب و ارائه آثار برای آن‌ها است. با توجه به مختصات آثار نمایشی، مخاطبان اندکی می‌توانند آثار تولید شده در این حوزه را ببینند و با آن درگیر شوند. وقتی هم که میزان مخاطبان تولیدات این عرصه کم است، کار جریان‌سازی و مردمی‌سازی این هنر خیلی کند و به شکل حداقلی صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: به نظر من باید برنامه‌ریزی و راهکاری اندیشیده شود تا آثار هنری تئاتر برای حجم وسیع تری از مخاطبان نمایش داده شود و نوبت‌ اجراهای خوب به بهانه مختلف تمدید شود. همچنین آثار را در جاهای مختلفی به نمایش بگذاریم تا استفاده از آن‌ها برای همه مخاطبان سهل و آسان باشد.
 
رفیعی خاطرنشان کرد: وقتی این عناصر مهم در خصوص تئاتر مغفول واقع می‌شود آنچه به نظر می‌آید یک جریان تئاتری است که گویا باری به هر جهت به راه خود ادامه می‌دهد و وظیفه‌ای در قبال مردم و مخاطبان و فرهنگ کشور ما ندارد.
 
وی ادامه داد: ما باید توجه داشته باشیم که در کجای جهان ایستاده‌ایم و چه وظیفه و رسالتی بر دوش داریم و هنر ما چه عکس العملی در قبال این رسالت دارد. بر مبنای این‌ها باید سیاست‌های درستی را تعریف کنیم تا در جهانی که بستر برخورد و تعامل فرهنگ‌ها است حرفی برای گفتن داشته باشیم. متاسفانه این کارکرد فرهنگی کمتر در حوزه تئاتر کشور ما به چشم می‌خورد.
 
مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها در حوزه تئاتر به ویژه جشنواره تئاتر سوره ماه که توسط حوزه هنری برگزار می‌شود، گفت: معتقدم چیزی که جشنواره‌های تئاتری ما به آن نیاز دارند حرکت به سوی یک نوع مفاهمه و درک موقعیت خود تئاتر در کشور است. جشنواره‌های ما از جمله جشنواره تئاتر سوره ماه حوزه هنری باید به سمت تعامل و هماهنگی میان هنرمندان این حوزه حرکت کنند. معتقدم در برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره‌های تئاتر باید اساسی‌تر فکر کنیم و بنا را بر تولید آثار مهم و ماندگار فرهنگی بگذاریم. از این طریق می‌توانیم جشنواره‌ها را کاربردی‌تر کنیم./1322/د101/ف
ارسال نظرات