۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۲۵۸۶۳۷
استاد حوزه و دانشگاه:

اعتکاف تصمیمی برای خودسازی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اعتکاف هجرت کردن فرد از خود به سمت خالق و معبود و تصمیمی برای شروع خودسازی است.
اعتکاف

فاطمه بهروزثانی، استاد حوزه و دانشگاه در حاشیه مراسم اعتکاف مسجد امام حسین(ع) دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اظهار کرد: اعتکاف عبادتی است که اصل آن در قرآن کریم آمده است آنجا که خداوند متعال می‌فرماید: « قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاء فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَکُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِینَ أُوْتُواْ الْکِتَابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ»، خداوند منان به حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) امر می‌فرماید که خانه او را برای معتکفان تطهیر کنند.

 

وی به معنای اعتکاف اشاره و تصریح کرد: اعتکاف یعنی بیمه کردن خود از دام‌ها و بندهای شیطانی و نفسانی، گریز از دغدغه‌های مادی، پرهیز از پرداختن به خودآرایی و غرور و خالص شدن برای خالقی که از عدم به ما نعمت وجود بخشید.

 
 
 
بهروزثانی ادامه داد: این ایام روزهای فراغت از غیر حق، انس با خدا، هجرت از خود به سمت معبود، روزهای تصمیم‌گیری برای مقابله با هواهای نفسانی و فنای در ذات حضرت حق و بقای در آن است.
 
 
 
وی با اشاره به معنای فنا در خدا و بقای در آن، افزود: فنای در خدا این است که فرد با بریدن از تعلقات مادی و نفسانی خود را به خدا برساند به حدی که در ذات او حل شود و همه چیز و همه کس را فقط و فقط به خاطر رضای او بخواهد و بقای در خدا این است که وقتی به این مقام رسید تلاش کند این مقام را تا همیشه حفظ کند و دوباره دچار روزمرگی و بریدن از حق نشود.
 
 
مدرس حوزه و دانشگاه مراسم اعتکاف را شبیه به ایام حج خواند و گفت: در اعتکاف مثل حج هر کسی از یک گوشه دنیا برای تجدید پیمان با معبود و رسیدن به محبوب خود در یک نقطه جمع می‌شوند و در گرداگرد رب و خالق خود به طواف و عبادت مشغول می‌شوند.
 
 
وی ماه رجب را آغاز جهش به سوی خدا دانست و افزود: در روایات ماه رجب را به نهری تشبیه کرده‌اند که انسان پس از افتادن در آن شست‌وشو شده و به سمت معبود حرکت کرده و به معبود و مقصود خود می‌رسد.
 
 
بهروزثانی خاطرنشان کرد: ماه رجب ماه توبه و استغفار و تخلیه از گناهان، شعبان ماه تحلیه و مزین ساختن خود به صفات الهی و رمضان ماه تجلی در خداوند است.
 
 
وی با تاکید بر لزوم ترک حتی یک گناه در این ماه، ادامه داد: در این ماه مهم‌ترین کار ترک گناه است و اگر شخص بتواند حتی یک گناه خود را ترک کند موفق به درک این ایام شده است.
 
 
این مدرس حوزه و دانشگاه ضمن تبریک میلاد امام علی(ع)، اظهار کرد: حضرت علی(ع) تنهاترین و بزرگ‌ترین مردی بود که از پیامبر اکرم(ص) و صحابه بیشترین احادیث و روایات در شان ایشان بیان شده است.
 
 
وی افزود: در روایتی از نبی خاتم(ص) آمده است که فرمودند؛ « دروغ می‌گوید کسی که ادعا می‌کند مرا دوست دارد ولی با علی(ع) دشمنی دارد».
 
 
بهروزثانی در بیان اوصاف امام علی(ع)، گفت: با همه بزرگی و عظمتی که داشتند، هرگز به خود مغرور نمی‌شدند به حدی که همیشه نگران عاقبت به خیری خود بودند و از پیامبر اکرم(ص) سوال می‌فرمودند که آیا من عاقبت به خیر می‌شوم؟/936/ت302/ب4
ارسال نظرات