۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۲۵۸۳۵۳
آیت الله سبحانی:

رمز خداباوری در دوری جستن از غیر خدا نهفته است

آیت الله سبحانی در جمع معتکفین با بیان اینکه خدا باوری باعث غنا و بی نیازی در انسان می شود گفت: اگر انسان ثروتی را که متکی به مال نباشد می جوید، باید از حب چیز های غیر خدایی دوری بجوید و موحد شود تا ثروت دنیا و آخرت را به دست بیاورد
توحيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد سبحانی در جمع معتکفین مسجد المنتظر با بیان این که درک کردن و رسیدن به خدا راه طولانی و سختی دارد، به روایتی منقول ازامام موسی بن جعفر(ع) خطاب به هشام اشاره کرد و درباره اهمیت پی بردن به سرمایه حاصل از تفکر به خدا و پیدا کردن خدا گفت: آن سرمایه ای مهم است که ما وقتی با خدا آشنا شدیم، در قبال این نعمت معرفه الله که به ما ارزانی شده است، خدا را شکر کنیم و در سایه این معرفت به کمال معنوی برسیم.

 

وی با تصریح بر این که بشر همیشه به دنبال سعادت بوده است، اضافه کرد: متاسفانه بشر سعادت را در مال و ثروت می داند و آن ها را مایه کمال می پندارد و لذا به واسطه این تفکر، انسان ها به یکدیگر ظلم کرده و حق یکدیگر را پایمال می کنند.

 

آیت الله سبحانی افزود: ثروت واقعی این است که اگر انسان خدا را آنگونه که حقش است باور کند، صفات و ویژگی هایی در او به وجود می آید که انسان را از دیگران بی نیاز می کند.

 

وی با اشاره به این که انسان بدون داشتن مال هم می تواند به ثروت و لذت برسد؛ گفت: یکی از ثمرات توحید و خدا باوری، لذت بردن معنوی است که بسیاری از خلل و فرج های وجودی انسان را پر می کند و توحید در وجود انسان ثروت بسیار گران سنگی است.

 

در ادامه وی به ایه شریفه« وَما هذِهِ الحَیاةُ الدُّنیا إِلّا لَهوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِیَ الحَیَوانُ لَوکانوا یَعلَمونَ » اشاره کرد و گفت: اگر انسان در پی زندگی واقعی است باید به این نکته توجه داشته باشد که این نوع زندگی در این دنیا وجود ندارد، بلکه در جهان آخرت است که انسان می تواند به لذت و نعمت برسد.

 

آیت الله سبحانی با بیان این نکته که به دلیل مادی و محدود بودن انسان، نعمت و ثواب آخرت در قالب عدد و رقم بیان می شود، گفت: ثواب آخرت درکی است و انسان هر آن چه که بخواهد در آن دنیا خلق می شود و به وجود می آید ولی چنین ظرفیتی در این دنیا وجود ندارد.

 

وی با بیان این که انبیا و مکاتب الهی سعادت را در خود انسان می دانند، گفت: خوشبختی در خود انسان و در دل اوست و این دل است که باید آرامش داشته باشد و لذت ببرد؛ خداباوری در انسان نوعی بی نیازی ایجاد می کند که متکی به مال نیست، بلکه متکی به ایمان است که احساس خلأ در انسان به وجود نمی آورد.

 

در ادامه آیت الله سبحانی با قرائت فرازی از دعای عرفه به اتصال و ارتباط با خدا اشاره داشت و آن را مایه غنا و ثروت دانست و توحید راعامل رستگاری خواند.

 

وی با اشاره بر این که خیر ابدی برای انسان از راه اندیشه و فکر به دست می آید، به بیان عوامل ایجاد اندیشه پرداخت و اضافه کرد: بخشی از اندیشه حاصل از کسب انسان است و بخش دیگر آن از طریق عملی به دست می آید.

 

آیت الله سبحانی با آرزوی بهره کافی برای معتکفین، آن ها رابه آشنایی و پیدا کردن خدا توصیه کرد و گفت: بعد از این آشنایی آن چنان غنایی در انسان به وجود می آید که هیچ یک از دارایی های دنیایی نمی توانند جای آن را بگیرد.

 

وی ادامه داد: اگر می خواهید مال و ثروت و عزت و احساس بزرگی و بزرگ منشی داشته باشید، پس « وَ لِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ وَلکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمونَ »؛ ولی کسانی که ایمان نیاورده باشند این آیه شریفه را درک نمی کنند.

 

وی با اشاره بر این که برخی افراد به عشیره و روابط خانوادگی خود بیش از حد افتخار می کنند، افزود: عزت یافتن بدون تکیه بر آشنایان و نزدیکان همان"عزت بلا عشیره" است که فقط در سایه معنویت به وجود می آید.   

 

آیت الله سبحانی با افزودن این نکته که ما باید معرفت خدا را از طریق ائمه اطهار به دست بیاوریم، بار دیگر به حدیث امام موسی بن جعفر(ع) خطاب به هشام اشاره کرد و گفت: اگر انسان ثروتی را که متکی به مال نباشد می جوید، باید از حب چیز های غیر خدایی دوری بجوید و موحد شود تا ثروت دنیا و آخرت را به دست بیاورد./930/پ202/ش 

 

ارسال نظرات