۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۵۷۰۷۸
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد اسلامی استان اصفهان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد اسلامی استان اصفهان پیش از ظهر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل آسمان برگزار شد.

 

 

بر اساس این گزارش، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به این که اصفهان مهد فرهنگ و هنر بوده و برای همه ما افتخار است که از چنین سرمایه عظیم فرهنگی و تمدنی برخوردار هستیم، گفت: از سیاست‌های دولت یازدهم گسترش آزادی فرهنگی است.

 

 

وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید عمده فعالیت‌ها به انجمن‌های فرهنگی و هنری واگذار کند که در حال حاضر انجمن‌ها حضور فعالی داشته و امسال بخش عمده نمایشگاه کتاب تهران به بخش ناشران واگذار شده اما سیاست‌های کلی وزارت فرهنگ و ارشاد بر عهده دارد.

 

 

جنتی با بیان این که در حوزه فرهنگ و هنر باید از همه ابزارها برای رشد فضائل، گسترش فرهنگ و صدور آن به خارج از کشور یعنی دیپلماسی فرهنگی تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: از فیلم‌ها و هنر نمایش، موسیقی، فعالیت قرآنی، کانون‌های مساجد و مؤسسات فرهنگی برای این هدف استفاده می‌شود و به همان اندازه که به موسیقی اصیل و سنتی اهمیت می‌دهیم در کنار آن سایر فعالیت‌های فرهنگی را دنبال می‌کنیم.

 

  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ نباید سیاسی فکر و عمل کنیم اما در استان اصفهان یکی از مشکلات سیاست‌زدگی و نگاه کردن همه مسائل با عینک سیاست است؛ در حالی که این مسأله سبب می‌شود کارها پیش نرود.

 

   

وی با اظهار این که سیاست‌های دولت یازدهم مبنی بر استفاده از نیروهای شایسته و معتدل در کارهای اجرایی است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به دنبال جذب افراد به دور از گرایش اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است و حجت‌الاسلام ارزانی هیچ گرایشی به این طرف و آن طرف نداشته و دغدغه اصلی او خدمت به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است و در حوزه فرهنگ، کار فرهنگ را باید به اهل فرهنگ واگذار کرد.

 

 

 

فرهنگ و هنر فرمایشی نیست/باید همدلی در مجموعه های فرهنگی موج بزند

 

 

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز در این مراسم گفت: اصفهان جایگاه بسیار والایی در عرصه فرهنگ و هنر دارد و مهد پرورش هنرمندان، اندیشمندان و فرهیختگان است.

 


وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تسهیل کننده فعالیت های فرهنگی و هنری تشکل ها و سازمان های فرهنگی و هنری است و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با بیان نیازها و برنامه های خود به مسؤولان، برنامه ریزی برای فعالیت های فرهنگی و هنری انجام می دهند.

 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان توحیدی در کنار یکدیگر در این استان را نمونه ای از ظرفیت بالای فرهنگی اصفهان بیان کرد و گفت: باید با همراهی و همدلی یکدیگر در عرصه پیش رفت استان در ابعاد مختلف بویژه فرهنگ و هنر تلاش کنیم.

 

 

وی با بیان این که فرهنگ و هنر فرمایشی نیست و باید همدلی و وفاق در این مجموعه های فرهنگی و هنری موج بزند تصریح کرد: باید با این همدلی و دوستی در مسیر عبادت خداوند گام برداریم.

 

 

حجت الاسلام ارزانی در پایان با اشاره به این که همه هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه باید در مسیر عبادت خداوند گام بردارند گفت: فعالیت های فرهنگی و هنری استان اصفهان مبتنی بر وفاق و همدلی اصحاب و فرهنگ و هنر و با دلسوزی مسؤولان فرهنگی استان اصفهان همراه است.

 

 

هنر، دیپلماسی فخیم و ارزشمندی دارد

 

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمد قطبی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، تبیین نقشه راه فرهنگ و هنر اصفهان و تبیین برنامه‌های مربوط به حوزه تئاتر را از جمله رویکردهای مهم ارشاد در سال جدید عنوان کرد و گفت: تاریخ زندگی اصفهانی ها سراسر فرهنگ و هنر بوده و در فرهنگ این خطه در تاریخ بشر درخشیده است.

 

 

وی با اظهار تأسف از این که در حوزه نمایش با ضعف‌هایی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: باید به بنیادها و زیرساخت‌های این حوزه از جمله موسیقی، سینما، ادبیات، نمایش نامه، فیلم نامه و غیره توجه ویژه شود و متأسفانه ما تاریخ و تمدن خود را بازیابی نکرده‌ایم بنابراین نوسازی اسطوره‌ها در دستور کار این 14 راهبرد بیان شده است.

 

 

مدیر کل سابق ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این که در مسیر توسعه فرهنگ استان باید به چند نکته توجه شود، تصریح کرد: در توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز و تقویت زمینه‌های آفرینشگری فرهنگی و هنری، تحکیم پیوندهای فرهنگی اجتماعی و عادت واره‌های بومی و محلی و مسجد مداری و تقویت فرهنگ مسجد در فعالیت‌ها از جمله این اهداف در راهبردهای توسعه فرهنگی اجتماعی استان در برنامه ششم توسعه است.

 

 

وی با بیان این که هنر، دیپلماسی فخیم و ارزشمندی دارد، گفت: در بسیاری از مواقع کالاهای هنری به راحتی در تمام دنیا خریدار داشته که می‌تواند دیپلماسی فعال و تأثیرگذاری ایجاد کند که به هیمن منظور طرح تأسیس اقامت هنر تدوین شده است.

 

 

حجت‌الاسلام قطبی با بیان این که موسیقی یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای در اختیار بشر است، ادامه داد: انیمیشن در استان اصفهان ظرفیت خوبی داشته و تا 2.5 برابر در یک برنامه 3 ساله امکان افزایش ظرفیت وجود دارد و با توجه به این که به دلیل تحریم امکان ورود در عرصه جهانی سینما برای ما وجود ندارد بنابراین باید عرصه انیمیشن خود را فعال کنیم.

 

 

نباید کار فرهنگی درگیر سیاسی بازی شود

 

 

رسول زرگرپور استاندار اصفهان نیز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل ارشاد استان اصفهان گفت: متأسفانه در چند دهه گذشته به دلایل مختلف استان اصفهان از یک استان تراز اول فاصله گرفته است.

 

 

وی با اشاره به شایعات پیرامون برکناری حجت الاسلام قطبی، مدیر کل سابق ارشاد استان، اظهار کرد: تمام شایعات در مورد حجت الاسلام قطبی بی‌اساس بوده و کار برای جانشینی برای وی بر اساس منطق پیش رفت و حجت‌الاسلام ارزانی پیشنهاد بخش فرهنگی و هنری استان بود که به این ترتیب انتخاب شد.

 

 

استاندار اصفهان با بیان این که برای توسعه استان در بخش صنعت و گردشگری برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: بستر لازم برای رسیدن اصفهان به یک استان تراز اول بستر فرهنگ و هنر است که در این استان چنین ظرفیتی وجود دارد.

 

 

زرگرپور با بیان این که انتخاب مسؤول فرهنگی استان، یکی از دغده‌های وزیر فرهنگ و ارشاد بود، تصریح کرد: نباید کار فرهنگی درگیر سیاسی بازی شود و سیاست اجازه دهد تا فرهنگ برای خودش تنفس کند./939/پ203/ب4

ارسال نظرات