۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۲۵۶۴۶۹
استاد حوزه علمیه قم:

انتقاد منصفانه راهکار حل مشکلات خانوادگی و زناشویی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نقد منصفانه نقدی است که در آن انسان در کنار عیب‌های فرد خوبی‌های او را هم در نظر می‌گیرد، گفت: نقد منصفانه راهکار حل مشکلات و تحکیم بنیان خانواده و زندگی زناشویی است.
تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلیمن سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این که نقد منصفانه نقدی است که در آن انسان در کنار عیب‌های فرد خوبی‌های او را هم در نظر می‌گیرد، گفت: نقد منصفانه راهکار حل مشکلات و تحکیم بنیان خانواده و زندگی زناشویی است.

 

وی با اشاره به این که امروزه بیشتر مشکلات خانواده‌ها و زن و شوهرها این است که بلد نیستند از یکدیگر نقد کنند و با نقد غیر منصفانه خود موجب تحقیر فرد می‌شوند، گفت: نقد نابجا و تحقیر ریشه عمده طلاق‌ها و اختلافات خانوادگی است و فردی که تحقیر شده یا به او امر و نهی می‌شود رویه لجبازی، بی تفاوتی و عدم مسؤولیت پذیری را در پیش می‌گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: زن‌ها در زمینه انتقاد نابجا زود رنج و حساس بوده و مردها هم با انتقاد نابجا غرور نابود شده و تحقیر می‌شود؛ بنابراین اگر ما ندانیم چگونه از دیگران انتقاد کنیم با انتقاد نابجا شخصیت آن‌ها را نابود خواهیم کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به این که اگر انسان می‌خواهد از زنش انتقاد کند ابتدا باید خوبی‌های او را یادآوری کرده و پس از آن انتقاد خود را مطرح کرده و سپس از فرد حمایت کرده و با او همدردی کند و بگوید من هم می‌دانم به این علت این کار را انجام ندادی یا انجام دادی که طی کردن این فرآیند موجب پذیرش انتقاد از سوی زن با آرامش می‌شود.

 

وی افزود: در مورد مرد هم باید این مراحل برای انتقاد طی شود و همچنین باید خانم‌ها به این نکته توجه کنند که با انتقاد از شوهر خود نباید غرور او را لگد مال کرده و یا با امر و نهی او را به لجبازی دعوت کنند بلکه باید نیازها و خواسته‌های خود را با واژه خواهش همراه کنند تا مرد به سخن آن‌ها گوش دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی دیگر از مواردی که باید در زندگی زناشویی رعایت شود این است که زن و شوهر نباید یکدیگر را با سایر افراد فامیل مقایسه کنند مثلاً مرد همسرش را با خواهرش یا زن شوهرش را با باجناقش مقایسه کند بلکه باید همیشه خوبی‌ها یکدیگر را مد نظر قرار داده و از مقایسه دست بردارند؛ زیرا مقایسه آفت زندگی مشترک بوده و موجب دوری مرد از زنش و زن از شوهر یا به عبارت دیگر موجب طلاق عاطفی در خانواده می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون یادآور شد: هرچه در زندگی زناشویی زن خوبی‌های شوهرش را بیشتر مورد توجه قرار دهد و منصفانه از او انتقاد کند سایه و چتر حمایتی مرد نسبت به خانواده‌اش گسترده‌تر شده و حمایت خود را از اعضای خانواده‌اش افزایش می‌دهد./837/پ202/ی

ارسال نظرات