۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۵۳۳۴۷
نسخه وزیر دولت اصلاحات برای آینده مذاکرات؛

اصلاح‌طلبان از میوه لوزان «فتح بهارستان» می‌خواهند!

خبرگزاری رسا ـ در حالی که مسأله هسته‌ای و مذاکرات مرتبط با آن این روزها به دغدغه اصلی مردم و مسئولان دولتی تبدیل شده است، برخی جریانات تجدیدنظرطلب از هم اکنون از نتایج آن برای پل پیروزی علیه رقبای سیاسی خود در انتخابات مجلس اسفند ماه امسال یاد می‌کنند.
اصلاح‌طلبان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در حالی که مسئله هسته‌ای و مذاکرات مرتبط با آن این روزها به دغدغه اصلی مردم و مسئولان دولتی تبدیل شده است، برخی جریانات تجدیدنظرطلب از هم اکنون از نتایج آن برای پل پیروزی علیه رقبای سیاسی خود در انتخابات مجلس اسفند ماه امسال یاد می‌کنند.

 

احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات در همین زمینه در گفت‌و‌گویی با توجه به روند نزدیکی اصلاح‌طلبان به دولت، مدعی شده آنها از پیش برنده انتخابات مجلس هستند، کسی که خوب بتواند میوه‌های توافق لوزان را بچیند، برنده بیانیه لوزان در عرصه داخلی است!

 

وی در پاسخ به این سؤال که نقش بیانیه نامه لوزان را در معادلات سیاست داخلی ایران در آینده چگونه ارزیابی می‌کند، گفته است: همگان به درستی اطلاع دارند که بیانیه لوزان معادلات روابط بین‌الملل و بهتر بگویم معادلات کشور‌ها با ایران و یکدیگر را دچار تحول کرد که خب از یک چنین مذاکراتی این امر بعید نبود. اما من می‌خواهم به تحولات سیاست داخلی ایران پس از بیانیه لوزان اشاره کنم. واضح‌تر بگویم بیانیه لوزان و مذاکرات موفق ایران و 1+5 نقشه انتخابات پایان سال 94 را ترسیم کرد.

 

 از ‌‌همان ابتدای سال 94 ما شاهد تحولات عمیقی در غالب گروه‌های سیاسی هستیم. من فکر می‌کنم جناح نزدیک به دولت به واسطه موفقیت در مذاکرات هسته‌ای، دست بالا را در معادلات سیاسی ایران داشته باشد.

اولین معادله سیاسی‌‌ همان انتخابات است. با توجه به روند نزدیکی اصلاح‌طلبان به دولت در طی دو سال اخیر به جرئت می‌توانم ادعا کنم که اصلاح‌طلبان از پیش برنده انتخابات مجلس‌ هستند. کسی که خوب بتواند میوه‌های توافق لوزان را بچیند، برنده بیانیه لوزان در عرصه داخلی است.

 

خرم در جواب این سؤال که بر چه اساسی معتقدید که اصلاح‌طلبان می‌توانند از دستاوردهای دولت بهره بگیرند، می‌گوید: چون جناح و حزب دیگری نیست که بهره بگیرد. در فضای خلأ سیاسی رخ داده طی سال‌های اخیر؛ اصلاح‌طلبان تنها حامیان دولت و البته مذاکرات معرفی شدند. البته شانس باخت هم وجود داشت و هنوز هم وجود دارد. اما در حال حاضر برنده معادلات داخلی مذاکرات هسته‌ای اصلاح‌طلبان هستند. آنها مدعی گفت‌و‌گو با دنیای پیرامون و استفاده از فرصت‌ها بودند نه دیگر جناح‌ها. بنابراین شایسته است که میوه حمایت‌های خود را از گفت‌و‌گو با دنیای پیرامون و تنش زدایی امسال بچینند.

 

وزیر دولت اصلاحات در پاسخ به این سؤال که اصلاح‌طلبان سال 94 قرار است چه کاری انجام دهند، گفت: به هر حال تا تیرماه باید از ظریف و تیمش حمایت کنیم. برد دولت در مذاکرات هسته‌ای و سیاست داخلی برد اصلاح‌طلبان است. دولت یازدهم حزب و جناح قدرتمندی ندارد زاییده اصلاح‌طلبان است.

 

بنابراین باید شرایط فعالیتش فراهم شود. این دولت جز تکیه به اصلاح‌طلبان راهی ندارد چون گفتمان هر دو یکی است. اصلاح‌طلبان هم چاره‌ای ندارند جز اینکه از دولت نزدیک به خود حمایت کنند. از دستاورد‌ها و فرصت‌های دولت بهره بگیرند و صندلی‌های مجلس را فتح کنند./907/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات