آه مظلومان یمن دامن عربستان سعودی را خواهد گرفت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز یکشنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار میشود در ادامه تفسیر سوره مبارکه فصلت با اشاره به این که سوره مبارکه فصلت در مکه نازل شد و به مسائل اصول دین میپردازد، گفت: قرآن کریم در این سوره به مسأله آفرینش سپهر و زمین میپردازد، میفرماید قبل از هر چیزی آب را آفرید و تخت فرمانروایی را بر آب مستقر کرد که این تخت از چوب و فلز و امثال ذلک نیست.
وی افزود: قرآن کریم میفرماید آبی را ابتدا خلق کرد و تخت فرمانروایی را روی این آب گذاشت، این آب از نوع آب چشمه و دریا و چاه اینها نیست، زیرا آن روز نه ابر و نه بادی بود، آن مرحله نه آسمان و نه زمین بود، مقام تدبیر الهی روی عرش مستولی شد و عرش خود بر روی آب است، خداوند آن گاه مجموعه بسته آسمانها و زمین یعنی رتق را آفرید و بعد فرمود این بسته را باز کردیم که نام یک گوشه آن دخان است و نام دیگر گوشه آن زمین است.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که ما نمیدانیم دخان چیست، و خداوند دانشگاهها و علم را دعوت کرد که رمز و راز نظام سپهری را کشف کند، اظهار کرد: قرآن فرمود میتوانید شما کشف کنید که دود و دخان چه بود؟ میتوانید کشف کنید که رتق چه بود و چه مدت طول کشید تا این بسته باز شود، چرا که اگر نمیشد این رازها را کشف کرد، خداوند متعال دعوت نمیکرد.
وی با قرائت آیه «قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادًا ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ ﴿9﴾» خاطرنشان کرد: یک نظر این است که خداوند یک یوم آسمانها و زمین را خلق کرد این یک نظر جامع است، طایفه دیگر میگوید آسمان و زمین را در شش روز خلق کرد، طایفه دیگر میگوید آسمان و زمین و بین آن را دو روز خلق کرد، طایفه دیگر میگوید زمین را دو روز آفرید، آسمان را دو روز آفرید اما از بین زمین و آسمان سخن به میان نیامده است که آن هم دو روز میشود.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَکَ فِیهَا وَقَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِینَ ﴿10﴾» بیان کرد: این میتواند ناظر به فصول چهارگانه باشد به قرینه قوت و به قرینه سائل که کسانی که دنبال اقتصاد هستند در فصول گوناگون دنبال کار باشند، منتها دیگران جلوی کار اینها را نگیرند اگر به آنها کار نمیدهند، این جزو مطالبات قرآن کریم است که درباره این مسائل فکر کنید.
تسبیح و سجده موجودات مجاز نیست
وی با قرائت آیه «ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ ﴿11﴾» خاطرنشان کرد: فرمود آن قسمت که هنوز آسمان نشده دخان است، ما این دخان را و این زمین را گفتیم شما در حضور خداوند بیایید تا درباره شما تصمیم بگیرم، این دو گفتند ما تابع هستیم و هر کاری که شما دستور بدهید ما به آن صورت در میآییم، کار زمین و کار آسمان تمام نشده است، کار آسمان شروع شد اما کار زمین هم باید از این به بعد شروع میشود.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات اظهار کرد: در جریان زمین در قرآن تصریح نشده است که زمین نیز درجات و طبقاتی دارد، اما در ادعیه هست که زمین نیز طبقههایی دارد فرمود «و من الارض مثلهن»، از بیان معصوم(ع) معلوم میشود که ما هفت طبقه آسمان و هفت طبقه زمین داریم و فرمود «و الارض بعد ذلک دحاها» که همان دحوالارض است.
وی ادامه داد: «فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا» آیا این که خداوند به آسمان و زمین گفته بیایید؟ آیا تمثیل است؟ نه این واقعیت دارد، اینها تمثیل نیست، در روز قیامت آسمان و زمین شهادت میدهند، اینها چیز میفهمند، باخبر هستند، هر چیزی را خداوند به حرف درمیآورد، آیات تسبیح، سجده، انقیاد و اطاعت و نطق گفتن مجاز نیست، اینها واقعیت است.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی کُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ ﴿12﴾»، اظهار کرد: آن دخان را خداوند هفت آسمان کرد و این نظام سپهری از همین دخان ساخته شد، مصابیح از همین دود درست شد، شمس و قمر از همین دود ساخته شد، این دخان بود که به صورت شمس و قمر و سایر کواکب درآمد، همه اینها در آسمان اول هستند از شش آسمان در دسترستان نیست که باخبر شوید.
وی گفت: برای هر آسمانی مسؤولی و فرشتهای خلق کردیم، تدبیر و اداره هر آسمانی را به فرشتههای آن آسمان دادیم، فرمود بروید و اینها را کشف کنید، چرا در این باره رأی و نظر نمیدهید، یعنی اگر در این زمینه کار کنید، مطالبی به دست میآورید، این جزو عالم شهادت است، اسرار غیب نیست.
آه مظلوم دامن عربستان را خواهد گرفت
مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: اسرار غیب همچون کسی است که از یک شهر باخبر است و از آن کاملا مسلط است و به یک نفر مسافر از شهر خبر میدهد، اما ذات اقدس اله وقتی با انبیا سخن میگوید این گذشتهها و معدومها را در کف دست پیامبر(ص) میگذارد، میفرماید تو در جانب طور نبودی اما قصه از این قرار است، تو در کنار آنان نبودی اما ماجرا این چنین است، تمام کوچه پسکوچههای عالم غیب را به پیامبر خداوند خبر میدهد.
وی با بیان این که خداوند کوی و برزن جهان غیب را خداوند در دست پیامبر(ص) میگذارد، افزود: این علمی نیست که انسان به حوزه برود و آن را درس بخواند، اینها چیزهایی است که مخصوص انبیا است اما فهمیدن نظام سپهری کار حوزه و دانشگاه است، فرمود مگر نمیبینید که خداوند یک گاز و دخان را به این صورت درآمد، این علم دینی میشود.
حضرت آیتالله جوادی آملی بیان کرد: یک آسمان هست که در آن به روی کفار باز نیست، آن آسمان آسمان نجومی و هیئت و امثال ذلک نیست، زیرا اکنون کفار در آسمان نجومی رفت و آمد دارند و با سرنشین و بدون سرنشین به آن آسمان میروند، آن را با علم حوزه و دانشگاه نمیتوان فهمید و آن را از ما نخواستهاند، امام مجتبی فرمود آن آسمانی که درش برای کفار باز نمیشود، آه مظلوم است.
وی گفت: الان همه ما مظلوم هستیم درباره یمن فلسطین و امثال ذلک، انسان یک چیزی میشنود که یک کشور اسلامی، به ظاهر اسلامی، که متولی حرمین است، به یک کشوری از زمین و دریا و صحرا حمله میکند که پیرو ائمه(ع) است، این آه مظلوم اثر میکند، مخصوصا آه شما علما در آن تأثیر دارد.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات اظهار کرد: ما از درگاه خداوند خواستار هستیم که به حق همه انبیا و صحف آسمانی و قرآن و عترت مخصوصا بیبی فاطمه(س) که گذشته به شهادت و آینده به میلاد این بیبی متصل است که یمنیها را از خطر این گروه حفظ کند، آه مظلوم به آن جا میرسد و این را با علم نمیتوان تشخیص داد.
همه ستارگان در آسمان اول هستند
وی با اشاره به این که هر کسی در رشته خود تلاش و کوشش میکند و حرفهای دیگر رشتهها را به عنوان علوم موضوعه میگیرد که صحت و سقمش به عهده آنان است، ادامه داد: برخی درباره ستارگان و آسمان همان سخنان هیئات بطلمیوسی را بیان میکنند، در رشته تفسیر، فقه یا علامه مجلسی در بحار در بحث سماءالعالم از این هیئات بطلمیوسی استفاده کرده است، اینها وقتی میخواهند عرش و کرسی را معنا کنند، بر این اساس بیان میکنند، اینها عرش و کرسی را به همان فلک هشتم و فلک نهم معنا میکنند.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: فرمود ما آسمان دنیا را با ستارگان زینت بخشیدیم، شش آسمان چه خبر است وضعش روشن نیست؟ همه ستارگان در آسمان اول است، اما گذشتگان بحثهای دیگری را درباره آسمانها مطرح میکردند که با علم کنونی مطابقت ندارد، قرآن کریم میگوید تمام این ستارهها در فلک اول است./914/پ201/ج