اساس اسلام تشکیلات سیاسی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام پناهیان، عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور شب گذشته در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی به تبیین جایگاه اراده و اختیار انسان پرداخت و اظهار کرد: خداوند در بسیاری از موقعیت های زندگی بنده هایش را آزاد گذاشته که با اختیار و اراده خودش مسیر را انتخاب کند اما در برخی موارد «اختیار» را از او سلب می کند.
جای خالی تاریخ اسلام در کتاب های درسی
وی با تأکید بر این که باید در دوران مدرسه به تاریخ اسلام پرداخته شود، تصریح کرد: در جریان طالوت و جالوت به قومی که برای جهاد و جان باختن در راه خدا آمده بودند، وقتی تشنه به رودخانه ای رسیدند دستور آمد که از آب این رودخانه نخورید، اما آن ها از آن آب خوردند.
مؤسس مدرسه علمیه و مرکز تخصصی دارالحکمه خاطرنشان کرد: اختیار موضوع گران بهایی است که می تواند هم عاشقانه و هم رذیلانه باشد، اوج عاشقی به خدا این است که انسان خدا را صاحب اختیار بداند؛ این اختیار عاشقانه است وقتی به صاحبش سپرده می شود از طرفی هم هم رذیلانه است اگر به دست ظالم و ستمگر سپرده شود.
وی بیان کرد: در دنیا ظالمان سفّاک و جنایت کاری وجود دارد که گروه هایی از انسان های ضعیف را به بردگی گرفته و آن ها را وادار به جنایت می کنند؛ مستضعفانی که تخت زورگویی ظالمان بندگی خدا را رها کرده و اختیار خود را به دست ظالمان قرار می دهند نزد خداوند به یک اندازه عذاب می بینند.
عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور ابراز کرد: برخی چشم پوشی و سکوت در برابر حرف های ناحقی که در جمعی زده می شود را نجابت می دانند در واقع از روی رودروایسی از حق دفاع نمی کنند در حالی که تحت هیچ شرایطی و به بهانه این که حوصله درگیری نداریم نباید اختیار خود را به ظالمان و زورگویان دهیم.
حجتالاسلام پناهیان افزود: هنگامی که خداوند می خواهد انسان را مورد امتحان قرار دهد اختیار را از انسان سلب می کند به تدریج با قوانین ثابت اختیار انسان را می گیرد، با قوانین سیّال اوامر خاص الهی می رسد و مورد امتحان الهی قرار می گیرد.
مؤسس مدرسه علمیه و مرکز تخصصی دارالحکمه تصریح کرد: اختیار انسان بیشتر در موضوعات ولایی از انسان سلب می شود که در دو دوره تاریخ صدر و تاریخ امروز اسلام می توان درباره آن بحث کرد.
معتبرترین سند مظلومیت پیامبر
وی با اشاره به تاریخ صدر اسلام افزود: یکی از مسائل و مشکلات کلیدی رسول خداوند که بسیاری به ایشان ایمان نمی آوردند این بود که اختیار انتخاب جانشین پس از خودشان را به مردم نمی دادند.
عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: حضرت محمّد صلوات الله علیه آنقدر بین مردم عزیز بودند که مردم او را قبول داشتند و به ایشان می فرمودند ما پیامبری تو را می پذیریم اما فرد پس از شما را ما انتخاب کنیم اما حضرت(ص) زیر بار نمی رفتند که خداوند تعیین کننده جانشین من است.
حجتالاسلام پناهیان ابراز کرد: متأسفانه از موضوعاتی که خیلی کم به آن پرداخته شده است و بسیاری از مردم از آن آگاهی ندارند علت غربت و مظلومیت پیامبر(ص) است که حق انتخاب و جانشینی پس از خود را به مردم واگذار نمی کردند.
مؤسس مدرسه علمیه و مرکز تخصصی دارالحکمه عنوان کرد: معتبرترین سند این موضوع خطبه غدیر است که نبی مکرم اسلام(ص) در آن فرموده اند: من غریب شدم نه به خاطر خودم؛ من بخاطر علی(ع) و محبّت علی پیش شما غریب شدم و نیش و کنایه شنیدم!
اسلام و سیاست
وی پیمان عقبه را دومین مشکل پیامبر (ص) مطرح کرد و افزود: پیمان عقبه پیمانی بود که گروهی ضمن ایمان آوردن در مکانی به نام «عقبه» به پیامبر فرمودند؛ به مدینه هجرت کن ما حاضریم از شما دفاع کنیم چرا در مکه مانده و شکنجه می شوید؟!
عضو شورای عالی تبلیغ حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: موضوعی است که امروز جایش در کتاب های تاریخی دانش آموزان ما خالی است همین است که پس از پیمان عقبه بنیان جامعه و تمدن اسلامی گذاشته شد که نخستین اقدام حساس سرنوشت ساز جهان بشریت که پیامبر انجام دادند، چه بوده است؟
حجتالاسلام پناهیان ادامه داد: پس از بیعت 70 نفر با رسول خدا، پیامبر تصمیم گرفت 12 رییس تعیین کند که همان ابتدا با مخالفت برخی مواجه شد که پیامبر(ص) شما از نماز وروزه و مسائل اخلاقی و معنوی برای مردم بگو، چکار به رؤسای اینان دارید، مردم تاکنون هر طور زندگی کرده اند از این پس هرم زندگی می کنند.
وی با بیان این که تاریخ اسلام بسیار سیاسی است، ابراز کرد: متأسفانه بسیاری از موقعیت های سیاست را از آن جدا کرده و در قالب تاریخ اسلام به ما تحویل داده اند با این شرایط طبق برخی موضع گیری ها از من طلبه خواسته شده است که مباحث اخلاقی را روی منبر مطرح کنم و وارد مقوله های سیاسی نشوم.
مؤسس مدرسه علمیه و مرکز تخصصی دارالحکمه افزود: رسول خدا(ص) قصد تعیین جانشین و ولایت نداشتند بلکه قصد سازماندهی و تشکلات و تعیین رییس برای آن مردم داشتند که از جانب خدا هم تعیین شد و جبرئیل نام 12 نفر را به عنوان رییس این گروه از سوی خداوند معرفی کرد.
حجتالاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: این نخستین اقدام سرنوشت ساز جهان بشریت بود که از سوی پیامبر اکرم(ص) پس از پیمان عقبه شکل گرفت و در آن هیچ بحثی از خدا، قیامت و معنویت مطرح نیست بلکه اساس و بنیان آن تشکیلات سیاسی است./1308/پ201/ب4