حضرت فاطمه شهیده و پرچمدار راه دفاع از حق است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت الاسلام سیدمحمد میراحمدی، استاد حوزه علمیه قم در جمع پاسداران و سربازان سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان که به مناسبت ایام سوگواری بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) در حسینیه ثارالله این یگان برگزار شد، اظهار داشت: حقمداری و مدافع حق بودن، یکی از مهم ترین درسهای زندگی پربرکت حضرت زهرا(س) بود.
وی با اشاره اسرار مهم ترین تکلیف بشریت گفت: راز اینکه حقمداری مهم ترین تکلیف بشریت برشمرده میشود به این جهت است که انتهای این مقوله به اصل و ریشه حق یعنی «هو الله التعالی» و «الحق هو» بر میگردد، همانا اصل و تمام هستی ذات پروردگار متعال است و هرکس که مدافع حق و حقیقت باشد، مقصد مسیرش تقرب به ذات اقدس اله است.
حجتالاسلام میراحمدی در تبیین نقطه آغاز وصال و نقطه پایان آن که از حق آغاز و به حق خاتمه مییابد، افزود: زندگی بشر همواره آمیخته با روبرویی حق و باطل بوده است و این حق و باطلها در طول تاریخ کثرتها، رنگها و اندازههای مختلف داشته است؛ ولی همواره تقابل بین این دو برقرار بوده است و اکنون نیز این تقابل وجود دارد.
وی تصریح کرد: امروز نیز تمامی امور دایر بر مدار حق و باطل هستند و انسانها در دو جبهه حق و جبهه باطل تقسیمبندی شدهاند و به عبارتی دیگر باید گفت هر حرکتی یک حق و یک باطل دارد؛ برای مثال حرکتهای فردی، برخوردهای خانوادگی، عالم رفاقت، موضعگیریهای اجتماعی و مثالهای فراوانی از این دست باید ببینیم آیا حق را لحاظ کردهایم یا بر پاشنه باطل خود اصرار داریم.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیطان و جنود شیطانی و لشکریان شیطان صفت انساننما تمام هم و غم و همتشان را همواره صرف نابودی سنگر حق کردهاند، اضافه کرد: این گروه برای نابود کردن سنگر حق اهرمهای مختلفی دارند که یکی از آنها غضب است.
حجتالاسلام میراحمدی با بیان اینکه انسان آلوده به غضب هرگز حق را نمیبیند چرا که حس عمومی منفعتگرایی او چنین حکم میکند، گفت: انسانی که حس منفعتطلبی بر او حکومت کند در حقیقت به جنود شیطانی کمک کرده و در تقابل بین حق و باطل به زمین خواهد خورد.
وی با این بیان که اگر این منفعتطلبی در انسان مهار شود، بهتر میتواند جبهه باطل و حق را تشخیص دهد، تصریح کرد: حرکت حس منفعت طلبانه در جهت هواهای نفسانی است و در اینجاست که چنین فردی نمیفهمد که حق با او نیست و حق چیز دیگری است زیرا چشمانش را هواهای نفسش کور کرده است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: گاهی پای روحیه منفعتطلبی و غضب به کنار میرود و مسأله دیگری به نام مراتب و درجات انسانی سبب می شود که در تشخیص انسان میان جبهه حق و باطل خلط و به همریختگی ایجاد شود.
حجتالاسلام میراحمدی با ارائه مثالی به تشریح این مبحث پرداخت و افزود: استاد اگر رتبه استادیاش، رییس در هر نهادی رتبه ریاستش و یا هر فردی در هر لباس و جایگاهی اگر جایگاه مافوقیاش برای او حجاب شود؛ هرگز نمیتواند آنچه را که حق است ببیند؛ بنابراین به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به جبهه باطل و ناحق میپیوندد و از اینجاست که مافوق حقوق مادون را پایمال میکند؛ چرا که احساس میکند اگر به حق عمل کند دچار رکود و پسرفت شخصیتی میشود.
وی با بیان اینکه انسان اگر متوجه و معطوف به حق گردد، رشد معنوی در او حاصل میشود، گفت: شیطان به شدت انسان را به باطل تحریک میکند؛ بنابراین مقابله و استقامت در برابر این تحریکات شیطانی بسیار شاق و تلخ است اما نتیجهای شیرین به دنبال دارد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنی از بیانات حضرت علی(ع) که فرمودند: «رشد عقلانی زمانی صورت میگیرد که از حق تبعیت کنید»، تأکید کرد: گاه رعایت حق و حق مداری به خاطر کمی شعور و معرفت و آگاهی نادیده گرفته شده و انسان در جبهه باطل حرکت میکند؛ بنابراین باید حق را صحیح بشناسیم و در رعایت و دفاع از آن نهایت دقت و توجه را داشته باشیم.
حجتالاسلام میراحمدی با یادآوری این مطلب که مأموریت بشریت حق مداری است، چون انتهای جاده حق مداری «الحق هو» است و هر کس در این جاده قدم بردارد، به تقرب الی الله میتواند امیدوار باشد، به بیان نکاتی از زندگی حقمدارانه حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و اظهار داشت: آن بانوی مکرمه و سیده زنان اهل بهشت پرچمدار حق و حقمداری با علم و معرفتی الهی و خدایی است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه ما انسانها گاهی در تشخیص مصداق حق اشتباه میکنیم و به بیراهه میرویم، خاطرنشان کرد: این اشتباه و خطا در حجتخدا فاطمه زهرا(س) راه ندارد؛ زیرا ایشان آینه تمام نمای ذات اقدس اله است.
وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) بر اساس روایتی بسیار تأثربرانگیز که قلب هر شیعه و مسلمانی از شنیدن آن به درد میآید، پس از28صفر یعنی رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) از شدت حزن و اندوه ذوب شد و نتیجه این ذوب شدن ریختن گوشت تن و افتادن در بستر بیماری بود.
حجت الاسلام میراحمدی افزود: پس از رحلت پیامبر(ص) حضرت زهرا (س) با چشمان خود شاهد زیرپا گذاشته شدن بزرگترین حق تاریخ بود؛ همان حقی که پیامبر از سالیان قبل بابت آن از مردم بیعت گرفته بود و این امر را که هنوز پیامبر خدا(ص) پیکر مبارکش بر زمین بود و حضرت علی(ع) تنها با چندتن از انصار خاص در منزل ایشان بالای سر ایشان جهت تشییع حاضر شده بودند و در چندقدمی خانه رسول خدا، نانجیبان گرد هم در سقیفه جمع شدند تا جانشین بعدی را مشخص کنند، برای دختر رسول خدا(ص) بسیار سنگین و ملال آور بود.
استاد حوزه علمیه قم گفت: فاطمه زهرا(س) نابودی این حق یعنی ولایت حضرت علی(ع) بعد از رسول خدا(ص) را نگاه میکرد و میدید که چگونه این حق را از خاندان رسول خدا به ظلم ستاندند، خطبه خواند و تذکر داد؛ اما دریغ که هیچ گوش شنوایی نبود که فهم و درک این مسئله را داشته باشد.
وی تأکید کرد: اکنون ما نیز به تأسی از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باید در مسیر حق گام برداریم و نگذاریم که کوردلان و دشمنان و شیاطین انس و جان با پوشاندن لباس حق بر باطل و جلوه دادن باطل به جای حق ما را از صراط مستقیم منحرف کنند./977/پ202/ب4