۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۲۴۹۹۷۲
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

الگوی اقتصاد مقاومتی برآمده از فرهنگ اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: الگوی اقتصاد مقاومتی برآمده از فرهنگ اسلامی بوده و اقتصاد اسلامی مبتنی بر مردم سالاری است.
همايش منطقه‌اي اقتصاد مقاومتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد علی یوسفی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی نسبت اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی به همراه بررسی چالش های اقتصاد ایران با حضور اقتصاد دانان برجسته دانشگاهی که بعد از ظهر دوشنبه 11 اسفند ماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: جامعه ما بر اساس بدهی سامان گرفته است و ما به دنبال سرمایه سالاری در نظام اقتصاد هستیم.

 

وی با اشاره به سخنی از آیت الله جوادی عاملی در دیدار با وزیر اقتصاد گفت: ایشان می فرمایند که این بانک ها ما را به چالش می کشد مگر می شود که با ربا کشور را اداره کرد، بانک ها برای جنگ با خدا کمر بسته اند، با این وضع چگونه دعایمان مستجاب شود.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: همه ما مسلمان هستیم و باید حجت شرعی داشته باشیم، در غیر این صورت به بی راهه می رویم، عالم دین حجت شرعی را معرفی می کنند و الگوی پیشرفت اقتصاد کوثری را آیت الله جوای آملی در مقابل الگوی تکاثری معرفی می کند.

 

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در سال 89 در جمع نخبگان حوزوی استان قم، خاطر نشان کرد: ایشان علوم انسانی کشور را نه تنها مفید بلکه مضرر دانستند و فرمودند که ما باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم.

 

وی با انتقاد از وضعیت سیستم بانکداری در کشور گفت: سیستم بانکداری کشور ما اسلامی نیست و ما به دنبال اقتصاد مقاربتی هستیم و اقتصاد ما مقاومتی نیست.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه الگوی اقتصاد مقاومتی برآمده از فرهنگ اسلامی است، خاطرنشان کرد: سه جریان سرمایه سالاری، اقتصاد سوسیالیست و اقتصاد مردم سالاری دینی وجود دارد و اقتصاد مبتنی بر مردم سالاری از الگوی کوثری الهام گرفته است.

 

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به آسیب شناسی بانک ها اظهار کرد: در کتاب وضعیت اقتصاد ایران بانک ها را نهاد پلید و منحوس معرفی می کند و بعد با معرفی توحید عملی و افعالی توحیدی اقتصاد مبتنی بر توحید را بیان می کند.

 

وی اقتصاد سرمایه داری را مسیر شیطانی دانست و ادامه داد: در بستر اقتصاد سرمایه داری اقتصاد مقاومتی امکان ندارد و این جریان با نظام شیطانی همراه است.

 

 عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مجموعه اقتصاد نظامند مشتمل بر هستی شناسی است، خاطرنشان کرد: اهداف و روش هدفمند از منابع اسلامی استخراج می شود و نظام سرمایه داری بر اساس نوع هستی شناسی توحید الهی را اسقاط کرد و اراده انسان، انسان محوری و مادی گر را معرفی کرد.

 

حجت الاسلام یوسفی افزود: نظام سرمایه داری فعالیت اقتصادی را بر خاستگاه منفعت شخصی تعریف می کند و مبنای هستی شناسی را در نظر نمی گیرد.

 

وی با بیان اینکه در کشورهای غربی و شرقی اصول مبتنی بر توحید و آموزه الهی موفق است، عنوان کرد: بر اساس توحید افعالی و عملی چهار هدف، حداکثر کردن واجبات و محرمات، حداکثر کردن منافع خود و دیگران، پیگری منافع مادی و منافع معنوی و تامین منافع عموم مردم باید بر اساس نوع نگاه جهان بینی هستی و جامعه شکل می گیرد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در تاریخ اقتصاد حرکت خاستگاه الهی و ایمانی دارد، اظهار کرد: نظام سرمایه داری مانع اصل رقابت است و سرمایه سالاری در آن به وجود می آید.

 

حجت الاسلام یوسفی با بیان اینکه مدیریت فرایند اقتصادی دست اقتصاد سرمایه داری است، خاطرنشان کرد: در نظام سرمایه داری شکاف دارآمدی به وجود می آید این ساختار بر اساس تفکر نهاد پولی است و باید درون نظام سرمایه داری را منحل ساخت و جریان مردم سالاری اقتصادی حاکم کرد.

 

وی با بیان اینکه مردم ما در زمینه سیاسی مردم سالار هستند، عنوان کرد: در جریان فتنه سال 88 و حماسه 9 دی مردم را جلوتر از مسوولان در صحنه دیدیم و باید در اقتصاد نیز این جریان حاکم شود./818/پ202/ب4

ارسال نظرات