۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۴۹۷۴۴

مراسم پاسداشت تقی متقی در خبرگزاری فارس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پاسداشت طلبه شاعر تقی متقی در مراسم بیست و هشتمین عصرانه خبرگزاری فارس برگزار شد.
تقي متقي، نويسنده و شاعر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی محدثی خراسانی شاعر انقلاب در مراسم پاسداشت طلبه شاعر تقی متقی که بعد از ظهر یکشنبه 10 اسفندماه در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به کتاب های تقی متقی در رابطه با شعر و نثر ادبی، گفت: تقی متقی در کنار کارهای نثر و شعر کارهای تحققیقی و پژوهشی داشت، کتاب تهاجم فرهنگ غرب و انتظار پویا از آیت الله آصفی، از جمله کارهای پژوهشی وی است.


وی با اشاره به آثار پژهشی تقی متقی افزود: در آثار پژوهشی وی به نگاه ولایت در قرآن، اخلاق پیامبر و امام زمان نیز پرداخته شده است.


این شاعر انقلاب با بیان اینکه کتاب های کودک و نوجوان تقی متقی از نظر محتوا سالم است و پشتوانه حوزوی و زبان شعر دارد، خاطرنشان کرد: از جمله شعرهای تقی متقی بزغاله خانم، ابرهای دوره گرد، آوازهای ارغوانی در سه رده کودک، نوجوان و بزرگسال است.


محدثی خراسانی با اشاره به وجود عناصر طبیعت، تاریخ روستا و فضای شمال در شعرهای تقی متقی عنوان کرد: با خواندن اشعار وی حس خوبی به آدم دست می دهد، معمولا با خواندن شعرهای نوجوانان غم های عجیبی انسان را فرا می گیرد و انسان را افسرده می کند، اما شعرهای تقی متقی انسان را اذیت نمی کند، غم در شعر تقی متقی به شادی تبدیل می شود.


وی افزود: شعرهای تقی متقی با مفاهیم مذهبی، امام زمان، حضرت علی و حضرت فاطمه زهرا (س) است و کنار آن عبارت مذهبی نظیر سوره قدر و آیه قدر در این اشعار به کار رفته است.


این شاعر انقلاب با بیان اینکه در اشعار تقی متقی اشیا و حیوانات مخاطب قرار دارند، خاطرنشان کرد: مخاطب با شعرهای وی ارتباط برقرار می کند، در اشعار او با طنز هم روبه رو هستیم، طنز موقعیت و کلامی از جمله ویژگی آثار وی است.


محدثی خراسانی با اشاره اینکه اغراق ها و طنازی ها شعر تقی متقی را زیبا کرده است، گفت: در کنار اشعار نگاه اخلاقی و انسانی وجود دارد علی رغم اینکه در اشعار امروزی به به فردیت بها داده می شو و خانواده و پدر و مادر کم تر دیده می شود، در شعر ایشان رابطه صمیمانه با خانواده بیان می شود.


وی با اشاره به اینکه طلبه های مختلفی از تقی متقی درس گرفته اند، عنوان کرد: وی جلسات شعری را پایه گذاری کرد و به جوانان اختیار داد.


در ادامه این مراسم کمال شفیعی از شاعران حوزه کودک و نوجوان با اشاره به سال های دور آشنایی با تقی متقی گفت: وی انسانی آرام، ساکت و از درون پر غوغا است و در حوره ادبیات سه حوزه هنری فعال کشور از جمله خراسان، همدان و قم شاعر کودک و نوجوان تربیت کرده است.


وی با بیان اینکه ادبیات کودک کشور در کودکی به سر می برد و عمر نوپا دارد، اظهار کرد: در دهه 70 تقی متقی در قم، محقق در همدان کارهای عظیمی انجام دادند و ادبیات پوست اندازی کرد و به جایگاه خود رسید، ار این رو باید مجاهدت تقی متقی در چند استان را باور کنیم و ایثار، مشق ها، سفید نویسی های وی را قابل احترام دانست.


این شاعر حوزه کودک و نوجوان با اشاره به حجب و حیا در آثار تقی متقی بیان کرد: با نگاه به آثار تقی متقی متوجه دغدغه مندی، احساس و شخصیت خانوادگی وی می شویم.


شفیعی شاعر کودک و نوجوان داری دغدغه و ارزشمند دانست و گفت: در شعرهای تقی متقی یک کودک نجیب وجود دارد که ازدر و دیوار بالا می رود و در عین حال همه تعهدات را  نیز دارد.


 در ادامه این مراسم صادق رحمانی مدیر رادیو فرهنگ گفت: آشنایی من با تقی متقی سال 68 در حوزه علمیه قم بود، در بین طلاب علوم دینی که تحصیلات علمی داشتند محافل ادبی کم بود و در دفتر حوزه علمیه قم با سعیدی کیاسری و عبد الله حسن زاده عاملی و علیرضا قزوه و طلاب دیگر محفل و حلقه انسی به وجود آمد و تقی متقی کار ادبیات کودک و نوجوان را به عهده گرفتند که نوعی ایثارگری بود.


مدیر رادیو فرهنگ با بیان اینکه حوزه کودک و نوجوان حوزه ای باورمند است، اظهار کرد: کودک درون وی بزرگ نشده است و بر روی تخیلات او غباری ایجاد نشده است و متقی متعهد به ادبیات کودک و نوجوان است.


رحمانی با بیان اینکه چه چیزی متقی را متقی کرد، تواضع و فروتنی وی بود، افزود: متقی دنبال ایجاد فضای تبلیغاتی نبود و وی در محافل خود الان هم این روحیه را دارد.


وی با اشاره به اینکه کار خالصانه از بین نمی رود، گفت: رسالت پیامبر سنگین بود چرا که ایشان می بایست مردمی را هدایت می کردند که سخت می پذیرفتند.


مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به لقب تقی متقی به نام میم پاسدار، گفت: تقی متقی انسانی متواضع  و در رابطه با کار کودک ایثار کرده است.


در ادامه این مراسم یحیی علوی فر از شاعران کودک و نوجوان گفت: اگر امرزو شعر کودک به رشد رسیده است، مدیون تلاش های تقی متقی است.


وی با بیان اینکه شهر قم پایتخت کودک و نوجوان است، اظهار کرد: در شهر قم 17 نشریه چاپ می شود و این نتیجه تلاش های نامحسوس تقی متقی است.


در پایان این مراسم تقی متقی شاعر کودک و نوجوان گفت: در موقعیتی قرار داریم که انقلاب بیدارگری را در اختیار ما قرار و جهت و مسیر را به ما نشان داد.


این شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه بزرگانی در به ثمر رسیدن انقلاب خون دادند و تلاش کردند، اظهار کرد: از تلاش های علما و بنیانگذارن جمهوری، افرادی که در زندان ها شکنجه و سرنگون شدند کمتر سخن گفته شده است.


متقی با بیان اینکه انقلاب ما کم هزینه نبوده است، خاطرنشان کرد: ما مدیون این افراد هستیم و باید در پاسداشت و ارزش های این افراد بکوشیم و انتظار چیزی نداشته باشیم و کارمان را به نحو احسن انجام دهیم.


گفتنی است که محمدتقیِ پورمتقی معروف به تقی متقی در سال 1340 در یکی از روستاهای رشت به دنیا آمد. از 12 سالگی به سراغ شعر رفت. وی کار ادبی خود را از ابتدای انقلاب با همکاری با مطبوعات آغاز کرد. متقی همچنین از سال 1362 وارد حوزه علمیه قم شد و تا به امروز در کسوت طلبگی باقیمانده است. او چند سالی است که در درس خارج حوزه شرکت می کند./818/پ201/ب4

ارسال نظرات