۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۴۹۵۴۶
مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی:

تحلیل بنیادی انقلاب اسلامی ایران با متدولوژی کلیسا غرض‌ورزی محض است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان این‌که در تحلیل و نگاه‌های غربی می‌بینیم که می‌نویسند انقلاب اسلامی ایران انقلاب آیت‌الله‌ها نبود، اظهار کرد: نگاه‌های نادرست و غلط نسبت به انقلاب اسلامی موجب شده حتی آنان از هویت انقلاب اسلامی بی‌خبر بمانند.
انقلاب اسلامي ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی، مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره)، در آخرین نشست از سلسله نشست‌های علمی انقلاب اسلامی ایران از نگاه اسلام شناسان و نظریه‌پردازان غربی که شب گذشته در سالن همایش‌های مؤسسه امام خمینی برگزار شد به‌عنوان جمع‌بندی تمام نشست‌های با بیان این‌که نقش سایر علما در جریان انقلاب اسلامی است که باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: در تحلیل و نگاه‌های غربی می‌بینیم که می‌نویسند انقلاب اسلامی ایران انقلاب آیت‌الله‌ها نبود بلکه انقلاب حجت‌الاسلام‌هاست.

 

وی افزود: شما در تمام مراجع مطرح زمان انقلاب، هیچ مرجعی را نمی‌بینید که در انقلاب نقشی نداشته باشند؛ بنابراین اگر سلایقی در مسیر و بعداً ایجاد شد نشان از پویایی فکری انقلاب است نه به خاطر قبول نداشتند انقلاب اسلامی ایران است.

 

حجت‌الاسلام‌ ابوطالبی با اشاره به فعالیت‌های و اعلامیه‌های آیت‌الله خوئی نسبت به برچیدن حکومت ظالم شاه، یادآور شد: باید تمام متفکران غربی و شرقی بدانند که علمای ما بااحتیاط‌هایی که داشتند در حقیقت توانستند که تائید هویت اسلامی این انقلاب را از حضرت ولی‌عصر (عج الله) دریافت کنند.

 

وی ادامه داد: به‌طورکلی نظریه‌های مربوط به انقلاب اسلامی به چند دسته تقسیم می‌شوند باید توجه داشت که نسل دوم نظریه‌های قرن 20 نظریه خشونت‌های سیاسی است.

 

مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان این‌که نسل چهارم نظریات غربی از انقلاب‌ها، انقلاب اسلامی را در دسته انقلاب‌های پست‌مدرن دانسته‌اند، گفت: نگاه‌های نادرست و غلط نسبت به انقلاب اسلامی موجب شده حتی آنان از هویت انقلاب اسلامی بی‌خبر بمانند.

 

وی ادامه داد: این بیشتر از این موضوع نشأت گرفت که این‌ها خواستند انقلاب اسلامی را با تحلیل کلیساها بررسی کنند که خود اشتباه بزرگی بود.

 

حجت‌الاسلام‌ ابوطالبی بابیان این‌که تخریب انقلاب اسلامی با تعابیر ضد مدرن همانند ضد حقوق بشر اجحاف زیادی به‌حق انقلاب ما روا داشته است، گفت: حتی برخی از نظریه‌پردازان غربی این انقلاب را یک انقلاب منطقه‌ای خوانده‌اند.

 

وی ادامه داد: در این نظریات انقلاب، انقلاب ایران را صرفاً یک انقلاب ایرانی دانسته‌اند که به کار سایر کشورها نخواهد آمد و این انقلاب به‌زودی از روی زمین محو خواهد شد؛ بنابراین با این نظریان متوجه آن می‌شویم که این نوع نظریه‌پردازی صرفاً سیاسی و بیان برائت‌ها است نه نظریه‌پردازی نسبت به یک انقلاب بزرگ جهانی./921/پ202/ی

ارسال نظرات