۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۲۴۹۰۲۰
در دیدار مسؤولان بانک تجارت با آیت الله مکارم شیرازی مطرح شد؛

بخش مهمی از مشکلات بانک ها مربوط به فعالیت مؤسسات مالی اعتباری فاقد مجوز است

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل بانک تجارت بخش مهمی از مشکلات بانک‌ها را مربوط به فعالیت مؤسسات مالی اعتباری بدون مجوز دانست و گفت: بیشترین پول‌ها را مؤسساتی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند از مردم دریافت می‌کنند.
بخش مهمی از مشکلات بانک ها مربوط به فعالیت مؤسسات مالی اعتباری فاقد مجوز است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت عصر امروز در دیدار با حضرت آیت الله مکارم شیرازی به مشکلات مالی بانک‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تقریبا بانک‌ها پولی برای فعالیت‌ ندارند؛ سیاست‌های اقتصادی جنبه انقباضی دارد و این امر موجب‌ شده پول‌ها از بانک‌ها جمع شود.

 

وی بخش مهمی از مشکلات بانک‌ها را مربوط به فعالیت مؤسسات مالی اعتباری بدون مجوز دانست و گفت: بیشترین پول‌ها را مؤسساتی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند از مردم دریافت می‌کنند و این مسأله موجب خالی شدن بانک‌ها از نقدینگی شده است.

 

کاهش تورم موجب امیدواری است

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به سخنان روز گذشته رییس جمهور، ابراز داشت: نرخ تورم 15.6 درصد اعلام شد هرچند که این آمار رسمی و با نرخ بازار متفاوت است اما بسیار امیدوار کننده است.

 

مقدم مهم‌ترین فعالیت‌های بانک‌ها را سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و عمران دانست و گفت: بانک تجارت نیز در صنایع پتروشیمی و اتوبان‌سازی فعالیت داشته است اما مشکلات نقدینگی موجب شده کمتر بتوانیم پروژه‌های این چنینی را انجام دهیم.

 

وی با اشاره به محکومیت اتحادیه اروپا در دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل تحریم ایران، ابراز داشت: آنها دو ماه فرصت دارند که برای به این حکم درخواست تجدید نظر دهند؛ با توجه به این که مستندات ما بسیار قوی است بعید است چنین درخواستی دهند اما با این حال ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم در صورت اعتراض آنها از خود دفاع کنیم.

 

اتحادیه اروپا صد در صد نوکر آمریکا است

مدیرعامل بانک تجارت اتحادیه اروپا را صد در صد نوکر آمریکا دانست و گفت: آنها از خود اراده‌ای ندارند با این که در جلسات به ما می گویند حق با شما است اما از آمریکا می‌ترسند و می‌گویند تا آنها نگویند نمی‌توانیم کاری برای شما کنیم؛ واقعیت این است که ما با آمریکایی‌ها نمی‌توانیم کنار بیاییم.

 

مقدم با اشاره به سلطه و اشراف آمریکایی‌ها بر روی بانک‌های اروپایی، اظهار کرد: آمریکا بانک‌های آلمان و انگلیس را جریمه سنگین می‌کند اما عجیب است که آنها نه تنها اعتراضی نمی‌کنند بلکه به راحتی این جریمه را پرداخت می‌کنند.

 

وی درباره کارهای غیرمنطقی بانک‌های اروپایی، ابراز داشت: آنها در پشت پرده‌ کارهایی برخلاف قوانین مصوب خود انجام می‌دهند و به ما لطمه می‌زنند؛ زمانی که ما اعتراض می‌کنیم گوش نمی‌دهند.

 

هیچ‌کس جلوی فعالیت‌های بدون مجوز مؤسسات مالی و اعتباری را نمی‌گیرد

مدیرعامل بانک تجارت به سیاست‌های انقباضی در بحث اقتصاد اشاره کرد و گفت: آنها از ترس تورم نمی‌گذارند نقدینگی ایجاد شود؛ این امر موجب شده مردم پول خود را از بانک‌ها بیرون بکشند؛ در حال حاضر نزدیک به 30 هزار میلیارد از بانک‌ها خارج شده است و 22 بانک بدهکار شده‌اند.

 

مقدم با ابراز تأسف از این‌که هیچ‌کس جلوی فعالیت‌های مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز را نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر کسی در کنار خیابان دست‌فروشی کند به سرعت جلو او را می‌گیرند اما این مؤسسات به راحتی در سراسر کشور شعبه می‌زنند و کسی با آنها کاری ندارد.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های مشترکی که بانک‌ها با بخش‌های مختلف دولت و نهادهای رسمی کشور دارند، گفت: وزارت نیرو بخشی از کار نیروگاه‌های خود را به ما واگذار کرده است اما در قبال کاری که انجام می‌دهیم پولی به ما نمی‌دهند؛ این مشکل را با شهرداری تهران نیز داریم، کار مترو با مشارکت بانک تجارت انجام شد اما با این‌که سال‌ها خطوط مترو راه‌اندازی شده، هنوز پولی به ما نداده‌اند.

 

مدیرعامل بانک تجارت بخش مهمی از مشکلات بانک‌ها را ناشی از عدم احساس امنیت اقتصادی از سوی مردم عنوان کرد و اظهار داشت: مردم پول‌های خود را به بانک‌ها نمی‌دهند، بخشی از آن را نزد خود نگه‌ می‌دارند، بخشی را به مؤسسات می‌دهند و یکسری پول‌ها نیز از کشور خارج می‌شود و در آنجا سرمایه‌گذاری می‌شود؛ این افراد با این‌که مشکلات اقتصادی و بیکاری را می بینند اما نفع خود را به رفع گرفتاری مردم ترجیح می‌دهند.

 

شیوه برخورد بانک تجارت با بدهکاران یکسان نیست

مقدم با بیان‌ این‌که بانک تجارت با همه بدهکاران خود به یک شیوه برخورد نمی کنند، گفت: گروهی از آنها مشغول کار هستند ما برای این کارآفرین‌ها ارزش خاصی قائل هستیم و با آنها کنار می‌آییم، برخی دیگر کاری انجام نمی‌دهند و فقط به دنبال تقسیط بدهی خود هستند، بدهی اینها را به شکلی که می‌توانند دریافت می‌کنیم.

 

وی افزود: اما گروهی هستند که به هیچ وجه نمی‌خواهند بدهی خود را بپردازند ما آنها را مجبور به پرداخت بدهی می‌کنیم؛ به شما قول می‌دهیم که تا زمانی که در این کار هستم به همین شیوه کار را ادامه دهم.

 

مدیرعامل بانک تجارت ادامه داد: هر بار که کمسیون اصل 90 ما را به مجلس دعوت می‌کند، افرادی را می‌بینم که 15 سال است به بانک بدهی دارند و آنجا نشسته‌اند و در مقابل آنها ما را مؤاخذه می‌کنند.

 

سیاست‌ انقباضی دولت موجب کاهش تولید، افزایش بی‌کاری و رکود اقتصادی می‌شود

در بخش دیگر این دیدار سید مجتبی فهیم هاشمی رییس هیأت مدیره بانک تجارت در تشریح علت کاهش نقدیندگی بانک‌ها، گفت: دلیل عمده این اتفاق از سال گذشته همراه با تغییر سیاست‌های دولت و بانک مرکزی شروع شد.

 

وی افزود: در دولت پیشین همه مشکلات با چاپ اسکناس حل می‌شد اما قیمت املاک، خودرو و بسیاری چیزهای دیگر با این کار بالا می‌رفت و نقدینگی و تورم به جامعه پمپاژ می‌شد؛ از زمانی که دولت جدید روی کار آمد این سیاست را متوقف کرد و انضباط پولی و مالی بوجود آمد اما این کار بانک‌ها را با مشکل مواجه کرد.

 

فهیم ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که با ادامه این روند سال 94 به مراتب بدتر از سال 93 باشد؛ سیاست انقباصی دولت و توقف سیاست انبساطی موجب کمبود نقدینگی شده است؛ اگر بانکی منابع نداشته باشد دیگر بانک نیست، بنابراین باید این در این زمینه بازنگری شود.

 

وی تصریح کرد: با این وضعیت ما نمی‌توانیم به مشتریان سازمانی خود تسهیلات دهیم و نتیجه این امر رکود، کاهش تولید و بی‌کاری می‌شود هرچند که بالاخره تورم کاهش پیدا می‌کند./928/پ201/ش

 

ارسال نظرات