۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۴۷۷۸۸
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حوزه باید در مدیریت فرهنگی کشور دخیل باشد/ درک کارگزاران از فرهنگ انقلابی نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حوزه های علمیه را نسبت به امکانات خود در فرهنگ کشور مسؤول دانست و گفت: همانگونه که شورای نگهبان بر مصوبات مجلس نظارت دارد حوزه نیز باید بر مدیریت فرهنگی کشور نظارت داشته باشد و در آن دخیل باشد.
استاد ايزدهي
حجت الاسلام سجاد ایزدهی عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شعار سال 93 گفت: رهبر معظم انقلاب آسیبی را در زمینه فرهنگ شناخته اند که علاوه بر اقتصاد امسال را با نام فرهنگ نیز نامگذاری کردند.
 
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این خط مشی گذاری رهبری بر نگاه مبتنی بر آسیب شناسی بود؛ درک ایشان از امسال و جامعه موجود، مبتنی بر کارگزاران و شرایط محیطی و بودجه این بود که امسال در عرصه فرهنگ یک مقدار کاستی خواهیم داشت؛ به همین خاطر تأکیدشان این بود که این کاستی ها پوشش داده شود.
 
حجت الاسلام ایزدهی ادامه داد: متأسفانه امسال توفیق چندانی در زمینه فرهنگ نداشته ایم؛ عملاً عرصه فرهنگ متصدی مشخصی ندارد و افراد مختلف از هر گوشه موازی کاری های جدی انجام می دهند؛ هر کسی از نگاه خود فعالیت های فرهنگی را انجام می دهد؛ فرهنگ سکولار و فرهنگ انقلابی در کنار هم نمی توانند فرهنگ ساز جامعه اسلامی باشند.
 
وی افزود: فرهنگ می بایست مطابق نگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب انجام شود؛ ممکن است با هزینه های گزاف در بخش فرهنگ حرکات موزون یا هنرهایی که شایسته و بایسته نظام اسلامی نیست انجام دهیم که این فرهنگ اسلامی نخواهد بود.
 
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی زمینه های پیشرفت فرهنگی را در درک، اولویت گذاری و سیاست گذاری فرهنگ عنوان کرد و ابراز داشت: زمینه سازی در پیشرفت فرهنگی باید در مجامع بالادستی انجام شود؛ بودجه فرهنگی نباید خرج جذب توریست و ترویج مسافرت خارجه در فلان شهر باشد.
 
حجت الاسلام ایزدهی تصریح کرد: درک کارگزاران از فرهنگ، درک انقلابی نیست؛ فرهنگ به معنای عام ولو در جایی ارزش تلقی شود، در بین مردم ارزش محسوب نخواهد شد؛ فرهنگ باید در کشور متصدیان خاص در بخش های اختصاصی داشته باشد که تمام اینها توسط یک نخ تسبیح به هم متصل و هماهنگ باشند.
 
وی حوزه های علمیه را اولین مرکز فعالیت های علمی در کشور دانست و گفت: حوزه علمیه باید درباره بعضی مسائل فرهنگ سازی کند؛ مبلغین تربیت شده توسط حوزه بایستی در رفتار و منش خود فرهنگ اسلامی را نشان دهند؛ و از طرفی باید به کارگزاران هشدار دهند و بر سیاست های فرهنگی کشور نظارت داشته باشند.
 
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: حوزه در کارکردهای خود تابعی از امکاناتی است که در اختیار دارد؛ امروزه عمده تصمیم سازی ها و کارهای فرهنگی بر عهده نهادهایی است که دستوراتشان را از نظام های اجرایی کشور می گیرند و حوزه ارتباط قوی با آنها ندارد.
 
حجت الاسلام ایزدهی اظهار داشت: حوزه در موارد فرهنگی پیشنهاد می دهد و نظارت می کند ولی کار فرهنگ را نهادهای اجرایی انجام می دهند؛ از حوزه های علمیه انتظار می رود تا در فضای فرهنگی کشور دخیل باشند.
 
وی در پایان تصریح کرد: همانگونه که شورای نگهبان بر مصوبات مجلس نظارت دارد، متخصصان فرهنگی حوزه نیز باید بر فعالیت های فرهنگی در دست اقدام نظارت داشته باشند و ضمن مطمئن شدن از تطابق کامل آنها با فرهنگ اسلامی زمینه ساز مدیریت بهتر در عرصه فرهنگ باشند./836/ت302/ش
ارسال نظرات