۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۴۷۷۴۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

معرفی اسلام اصیل و مراجعه به اصل قرآن، مؤلفه‌های پیام رهبری است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب در پیام خود دو هدف کلی را دنبال می‌کردند، گفت: ایشان بر دو مؤلفه اصلی تأکید دارند که نخستین آن معرفی اصل اسلام و دومین مؤلفه، مراجعه به اصل قرآن است.
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير کل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی صبح امروز در نشست «گستره تأثیرگذاری نامه مقام معظم رهبری به جوانان آمریکا و اروپا» که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد به بررسی و تحلیل محورهای پیام رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: همان‌طور که ایشان در نامه خود مطرح می‌کنند، باید دید که چرا غرب همیشه به سراغ مقدمه‌های دور می‌روند و حاضر نیستند به بازنگری موضوعات اخیر بپردازند.

 

وی با طرح چند سؤال پیرامون بازنگری رفتارهای اخیر آمریکا، ادامه داد: آنان چرا حمله به افغانستان را به مردم خود توضیح نمی‌دهند؟ مگر حمله به عراق به مستند این‌که صدام بمب اتم دارد صورت نگرفت، پس از اشغال عراق چند بمب اتم پیدا کردند؟ چرا به افکار جهانی توضیح ندادند؟ به این دلیل که استراتژی آنان این است که مستندات کوتاه‌مدت را رها کنند مستندات قدیمی را بازنگری کرده و اهداف خود را دنبال می‌کنند.

 

درک جایگاه فعلی جهان اسلام لازمه فعالیت‌های آینده

 

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد بابیان این‌که برای درک صحیح پیام رهبری باید جایگاه فعلی جهان اسلام را بشناسیم، خاطرنشان کرد: باید بدانیم جایگاه اسلام و جهان اسلام چه جایگاهی است که باید به سراغ چنین پیام‌ها و انتقال آن برویم؛ باید تاریخ ایران و اسلام را بدانیم، ما از کشوری پیام اسلام را منتقل می‌کنیم که 35 سال پیش بزرگ‌ترین مدال و شأن حاکمیتی حاکمان آن این بود که ژاندارم غرب در منطقه است.

 

وی به تأثیرگذاری جمهوری اسلامی بر تحولات منطقه اشاره و بیان کرد: زمانی در کشور بود که سفارت آمریکا 4 هزار کارمند داشت، کدام سفارت در یک کشور 4 هزار کارمند دارد؟ کارمند نمایندگی آمریکا و انگلیس در ایران هر 15 روز با شاه ایران جلسه داشتند و محورهای اصلی کار شاه را به او دیکته می‌کردند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به مقایسه وضعیت اسلام پیش از انقلاب اسلامی و پس‌ازآن پرداخت و گفت: نخستین جنگی که بین اعراب و اسرائیل پیش از انقلاب صورت گرفت، جنگی بود که کشورهای عربی 6 روز با اسرائیل جنگیدند و پس‌ازآن پیمان ننگین کمپ دیوید را در مقابل نخست‌وزیر وقت ایران امضا کردند اما امروز می‌بینیم که جنگ 33 روزه و 8 روزه اتفاق می‌افتد، مقاومت غزه را می‌بینیم که چگونه در مقابل اسرائیل ایستادگی می‌کنند؛ وقتی اسرائیل جهاد مغنیه و شهید الله دادی را به شهادت رساند، پاسخ حزب‌الله را نیز دیدیم.

 

ورود فرهنگ انقلاب اسلامی به عراق عامل برچیده شدن بساط داعش است

 

وی به نقش ایران در تحولات اخیر منطقه اشاره بیان کرد: سه سال پیش آمدند تا اسد را براندازی کنند، بیشترین برآورد زمانی آنان برای سقوط اسد سه ماه بود اما امروز سه سال است که در سوریه مانده‌اند و نتوانستند تغییری ایجاد کنند؛ در عراق نیز شاهد هستیم وقتی داعش ظهور پیدا کرد و موصل را تصرف کرد، با ورود فرهنگ انقلاب اسلامی، به چه شکلی بساط داعش در حال برچیده شدن است.

 

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد به بررسی حضور اسلام در برخی کشورهای اروپایی پرداخت و بابیان این‌که اقبال به اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش‌یافته است، تصریح کرد: آلمان پایگاه تولید علم و اندیشه در اروپا است، استعدادهای عمومی آلمان بسیار خوب است، تورم پایین و از قدرت‌های پولی بزرگ جهان به شمار می‌رود اما دین در آلمان نقش ضعیفی دارد.

 

نقش انقلاب اسلامی در افزایش اسلام‌خواهی در اروپا

 

وی به جمعیت 32 درصدی افراد بی‌دین در آلمان اشاره کرد و افزود: آلمان جمعیتی 85 میلیون نفری دارد که از این تعداد، 32 درصد پروتستان، 30 درصد کاتولیک، 32 درصد بی‌دین و بین 5 تا 6 درصد نیز مسلمان هستند؛ پیش از انقلاب اسلامی به‌اندازه چند هزار نفر مسلمان وجود داشت؛ ممکن است بگویند همه آنان شیعه نیستند و بسیاری از آنان اهل سنت هستند که باید گفت ما نتوانسته‌ایم در کنار اسلام‌خواهی مردم آلمان، آموزه شیعی را نیز انتقال دهیم.

 

مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با اشاره به وجود بیش از 2700 مرکز اسلامی در آلمان، اظهار کرد: آنان از موج اسلام‌خواهی در آلمان هراسانند و فعالیت‌های زیادی برای اسلام زدایی انجام داده‌اند؛ با توجه به سابقه حضور 150 ساله کرسی‌های اسلام‌شناسی در آلمان با رویکرد تاریخی و اجتماعی، از سال 2007 در دانشگاه آلمان، کرسی‌های اسلامی شناسی با گرایش الهیات راه‌اندازی شد تا بتوانند نیروی انسانی موردنیاز این مراکز را خود تربیت کنند.

 

تصویب قوانینی برای کنترل مراکز اسلامی در اروپا

 

وی ادامه داد: آنان دیدند فعالان در این 2700 مرکز اسلامی از خارج آلمان وارد می‌شوند و این امر را خطری برای خود احساس کردند، به همین منظور، طرحی پیاده کردند تا فعالان اسلامی در آلمان را در مراکز آموزشی خود تربیت کنند؛ در اتریش نیز قانونی تصویب‌شده که مراکز دینی اتریش نیز حق استفاده از افرادی خارج از اتریش را ندرند.

 

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد به نامه امام راحل به گورباچوف و جامعه هدف ایشان اشاره کرد و گفت: امروز شرایط دنیا و تعامل ما متفاوت شده است، دیگر نباید نامه را خصوصی و محدود نوشت بلکه همان‌طور که رهبری مخاطب خود را جوانان اروپا و آمریکا قراردادند، باید پیام را به شکلی عمومی و در گستره وسیع نوشت.

 

ارائه نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها ما را به آغوش هانتینگتون می‌کشاند

 

وی افزود: وقتی هانتینگتون نظریه جنگ تمدن‌ها را مطرح کرد، می‌دانست که با فروپاشی کمونیسم، تمدن دیگری حضور دارد، او تمدن اسلامی را بسیار دقیق ارزیابی کرد و می‌دانست تمدن معنادار دیگری جز اسلام وجود ندارد و با این پیش‌فرض نظریه خود را مطرح کرد اما متأسفانه در دهه هفتاد در مقابل نظریه «جنگ تمدن‌ها»، یک نظریه با عنوان «گفت‌وگوی تمدن‌ها» را با شاخصه‌های دموکراسی، حقوق بشر و آزادی مطرح کردیم که ما را به آغوش هانتینگتون می‌کشاند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به ارائه گفتمان تمدن نوین اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دو دهه اخیر موضوع تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند، ایشان در ابتدا حوزه را مورد خطاب قراردادند که جنبش نرم‌افزاری این مسیر را که بخشی از پازل تمدن نوین اسلامی است را راه بیندازید.

 

وی بیان کرد: ما افتخار می‌کنیم که دو نکته در متن سند چشم‌انداز توسط رهبری اضافه‌شده است، اول این‌که رهبر معظم انقلاب افق اسلامی را اضافه کردند که پیش از آن پیش‌بینی‌نشده بود، نکته دوم این است که این سند فاقد موضوع تولید علم بود که ایشان چشم‌انداز تولید علم را نیز به سند چشم‌انداز اضافه کردند.

 

نگاه علمی رهبر معظم انقلاب به تمدن نوین اسلامی

 

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به حمایت رهبری از نخبگان علمی در دو دهه اخیر، خاطرنشان کرد: دکتر کاظمی آشتیانی، مدیر پژوهشکده رویان می‌گوید «تنها یک نفر به حرف من گوش داد و آن‌هم مقام معظم رهبری بود»؛ موضوع اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی و موضوعات دیگر، بخش‌هایی از پازل تمدن نوین اسلامی است که رهبر معظم انقلاب در سند چشم‌انداز 20 ساله وارد کردند.

 

وی با به خطاب قرار گرفتن ذهن جهان غرب در برابر تولید علم و تمدن گذشته اسلام، خاطرنشان کرد: دشمن وقتی گستره اسلام را با این عقبه غنی دید، همه ظرفیت‌های خود را برای مقابله با اسلام به کار گرفت؛ آنان سه مولود نامشروع در منطقه بنیان کردند، اولین فرزند نامشروع، رژیم صهیونیستی، دوم، طالبان و القاعده است که آن قتل‌عام‌ها را در افغانستان صورت دادند و سومین مولود نامشروع ، داعش است.

 

مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه به آثار اجتماعی عملکرد داعش اشاره کرد و ادامه داد: این سلیقه و این گروه آثار اجتماعی در بدنه امت اسلامی خواهد داشت که بررسی آن از سوی طلاب و حوزه بسیار قابل‌توجه است.

 

تقابل اسلام با جریان غیر اسلامی، توسعه اسلام را به دنبال داشته

 

وی، ایجاد داعش را از چند جهت دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: دشمن هر جریان غیر اسلامی را در مقابل اسلام قرار می‌داد باعث گسترش و توسعه بیشتر اسلام می‌شد همان‌طور که شاهد بودیم در دوره‌ای که نمی‌شد اسم شیعه را در منطقه بیاوریم، جنگ 33 روزه باعث شد تا سید حسن نصرالله به‌عنوان سید عرب شناخته شود.

 

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: جهت دیگر برنامه‌ریزی‌ها علیه اسلام این است که باید از درون امت اسلامی، برای اسلام دشمن ایجاد شود؛ همواره دشمنانی در درون بدنه اسلام وجود داشت اما نیاز به دشمنی است که به‌واسطه آن بتوان نقشه‌های استعماری را به‌سرعت پیاده کرد، درواقع، داعش یک برنامه برگرفته از بدنه اسلامی است تا بتواند آن را در برابر اسلام ناب محمدی قرار دهند.

 

فرهنگ جهادی داعش، فرهنگ نهادینه‌شده توسط استعمار است

 

وی به الگوبرداری داعش از فرهنگ جهادی شیعه، خاطرنشان کرد: دشمن روحیه جهاد انقلاب اسلامی را وارد الگوی اهل سنت کردند، داعش یک الگوی جهادی جهان اسلام است که توسط استعمار در آنان نهادینه‌شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به موضوعاتی که استعمار غرب برای تحریک مسلمانان استفاده کرده است اشاره کرد و گفت: دشمن گذشته‌ای دور را برای مسلمان بازسازی کرد، گفت شما حکومت عثمانی داشتید و امروز انقلاب اسلامی در حال تصاحب امپراتوری شماست.

 

وی افزود: نکته دومی که دشمن بر پایه آن توانست تفکر داعش را به وجود بیاورد این بود که آنان با اتکای به گذشته تاریخ اسلام، گفتند شما اهل سنت در طول تاریخ همواره در جنگ‌ها شکست خوردید و تجزیه شدید، دشمن با استفاده از این سابقه تاریخی و بی‌توجهی به تاریخ روز باعث نهادینه شدن این شکل از فرهنگ جهادی در تفکر برخی از اهل سنت شد.

 

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد در پایان با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب در پیام خود دو هدف کلی را دنبال می‌کردند، بیان کرد: ایشان بر دو مؤلفه اصلی تأکیددارند که اولین آن معرفی اصل اسلام و دومین مؤلفه، مراجعه به اصل قرآن است./9315/پ201/ب4

ارسال نظرات