۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۴۷۲۴۷
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی:

نامه رهبر انقلاب راهی برای نفوذ در مبانی فکری بشریت است/ دوری از رفاه‌زدگی و تشریفات جزو مهم‌ترین برنامه‌های طلبگی باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که نماد امام(ره) و پیام رهبری در نامه اخیر رهبر معظم انقلاب عیان بود، گفت: یک زنجیره و منظومه سامان یافته برای نفوذ در مبانی فکری بشریت است که می‌بایست با تلاش ما تمامی حجاب‌ها را درنوردد و به گوش عالمیان برسد.
حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، امام جمعه قم در چهارمین اجلاس سراسری مسؤولان انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی طلاب جامعه المصطفی العالمیه که با شعار «پیام ولایت» در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به ایراد سخن و تبیین دو اصل مهم طلبگی در آیه شریفه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» پرداخت.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه گفت: اگر دو رکن اعتقادی «فقر بندگان» و «غنی بودن پروردگار» که از آیه فوق برداشت می‌شود، در عمق جامعه ثبوت پیدا کند، تمامی مشکلات را می‌توان تحمل و از همه موانع عبور کرد.

 

درک معنای فقر و نیازمندی، انسان را غنی به غنای الهی می‌کند

وی در ادامه افزود: بر پایه توحید و باور به بی نیاز بودن خدای متعال و ضعف تمام انسان در برابر پروردگار است که انسان را مجاهد و مؤمن واقعی تربیت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که فقر در برابر غنای مطلق قرار دارد، تأکید کرد: انسان عین فقر و نیاز است و هیچ‌گونه نقطه غنایی در ذات او وجود ندارد همان‌طور که خداوند غنی تمام بوده و هیچ‌گونه نیازی در او وجود ندارد.

 

وی یادآور شد: اگر معنای نیازمندی از سوی انسان کشف شود، غنایی متصل به غنای پروردگار پیدا می‌کند؛ در حقیقت انسانی که فقر و نیاز و مستمندی را کشف می‌کند، خود غنی می‌شود.

 

امام جمعه قم ادامه داد: در فلسفه برای ابطال تسلسل براهینی می‌آورند در حالی که برهان اصلی این است که فقر نمی‌تواند بی نهایت باشد زیرا فقر به معنای نیستی است و انسان فقیر چیزی به حساب نمی‌آید.

 

وی خاطرنشان کرد: فقر و نیاز به معنای تهی بودن و تمام سعادت‌ها و بلندی‌ها در گرو کشف این معنا است؛ حضرت امام خمینی(ره) فقر خود را کشف کرد که توانست به توحید ناب رسیده و در مسیر اهدافش موفق و سربلند بیرون آید.

 

مهم‌ترین وظیفه طلاب موحد شدن است

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که مهم‌ترین وظیفه طلاب موحد شدن است، گفت: درک فقر آدمی و غنای مطلق بودن پروردگار از مهم‌ترین ارکان و اصول طلبگی است.

 

وی با بیان این‌که در عالم دنیا هیچ قدرتی نزد هیچ انسانی وجود ندارد، ابراز کرد: این دیدگاه است که انسان را به جایی می‌رساند تا این‌که حاضر نباشد خورشید و ماه را به اهدافش ترجیح دهد؛ همان‌طور که بنیانگذار انقلاب اسلامی در برابر هیچ قدرتی حتی فرستاده صدام جنایتکار سر خم نکرد تا به هدفش دست یافت.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که توحید حقیقی، اعتقاد به غنای خدای حمید و فقر مطلق آدمی است، تأکید کرد: این مبحث تمام هویت و ذات ما است و حجره‌ها و درس‌های ما نیز باید سرشار از این نور معرفتی باشند.

 

وی با بیان این‌که بدون از خود گذشتگی هیچ کار بزرگی را  نمی‌توان به سرانجام رساند، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از جنازه غرائض و شهوات دنیایی عبور کنیم، به توحید حقیقی خواهیم رسید.

 

ذات تمدن غربی، جدا کردن انسان‌ها از افق ملکوت است

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تمدن غربی خالی از هرگونه دست‌آورد و امتیازی نیست اما باید دانست که در ذات این تمدن، جدا کردن انسان‌ها از افق ملکوت است تا نگاه‌ها را به سمت عالم ماده ببرد.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه اضافه کرد: ذات غیر الهی و غیر معنوی تمدن غربی، سرشار از مطامع زودگذر شهوانی و همراه با زر و برق‌های دنیوی و مادی است.

 

وی بیان کرد: در طول 300 سال اخیر تمدن غربی، تمام تلاش صاحبان قدرت و نفوذ بر پایه حاشیه راندن دین به ویژه دین مبین اسلام است؛ از این رو قدرت‌های غربی در طول سالیان دراز از هر سو بر پیکره اسلام تاخته‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی تأکید کرد: تمام رسانه‌ها و ابزارهای تأثیرگذار دشمنان غربی در تلاش و کارند تا اذهان نسل سومی‌های جمهوری اسلامی را از افکار ناب انقلابی و اسلامی دور کنند.

 

پیام و نامه رهبر انقلاب، منظومه‌ای سامان یافته برای نفوذ در مبانی فکری بشریت است

وی گفت: نماد امام(ره) و پیام رهبری که نامه اخیر رهبر معظم انقلاب نسخه عیان آن بود، یک زنجیره و منظومه سامان یافته برای نفوذ در مبانی فکری بشریت است که می‌بایست با تلاش ما تمامی حجاب‌ها را درنوردد و به گوش عالمیان برسد.

 

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: این نامه و پیام متعالی، درون مایه‌ای دارد که باید موج ایجاد کند؛ اما عبور آن از زیر خروارها حجاب که در طول قرن‌های متمادی شکل گرفته است، کار بزرگی را می‌طلبد.

 

وی یادآور شد:‌ امروز با در دست داشتن پیام رهبر معظم انقلاب، باید به سمت و سویی برویم که بتوان با قدرت‌های سیاسی و اقتصادی مقابله کرد و این شدنی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: پیش از انقلاب اسلامی، تمام قدرت‌ها و حتی افکار جوانان در اختیار کسانی بود که بیشترین دشمنی با دین اسلام را داشتند اما در این شرایط، حضرت امام خمینی(ره) با معجزه نفوذی که در انفس انسان‌ها داشت، تمام قدرت‌های حاکم بر ایران را در هم شکست.

 

وی تصریح کرد: پیام و نامه به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در منظومه فکری امام(ره) و رهبری ریشه دارد و می‌طلبد که تمامی حجاب‌ها را شکسته و آن را به گوش جهانیان برسانیم.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که پیام رهبر معظم انقلاب گفتمانی است که عناصر فکری و معرفتی مهمی دارد، گفت: روح این پیام آیه «تعالوا الی کلمة سواء» است که همه انسان‌ها با تمام فاصله‌ای که باهم دارند را کنار هم می‌نشاند؛ معرفت اسلامی تکیه بر همین پایه و عنصر دارد.

 

وی ادامه داد: گفتمانی که در پیام رهبر معظم انقلاب نقش بسته است، عقلانیتی دارد که می‌تواند با جریان‌های افراطی که نام اسلام ساخته شده‌اند، به مقابله پرداخته و موج آفرینی کند.

 

تشکل‌های جامعه المصطفی زبان‌های محلی را ظرف معارف اسلامی قرار دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی طلاب جامعه المصطفی العالمیه قدرت علمی، معرفتی و فکری بالایی دارند که بر پایه آن، توفیقات و نوآوری‌های فراوانی به وجود آمده است.

 

وی افزود: ما به انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی افتخار می‌کنیم چراکه هر یک در اثرگذاری برای خود جامعه المصطفایی هستند؛ بر همین اساس باید روز به روز رشد یافته و هدفمندتر شوند.

 

امام جمعه قم تأکید کرد: مخاطب شناسی، نیازسنجی و بازخودگیری باید سرلوحه اهداف این انجمن‌ها و تشکل‌ها باشد؛ مسؤولان تشکل‌ها می‌بایست ادبیات و زبان‌های گوناگون محلی را ظرف اخلاق، دین و معارف ناب اسلامی کنند.

 

وی با تأکید بر این‌که تار و پود زبان‌های محلی باید اسلامی شود، اظهار داشت: راه اندازی شبکه‌های اجتماعی و استفاده از ابزارهای ارتباطی روز برای نشر معارف اسلامی باید در کنار سنت قدیمی حوزه‌های علمیه در سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره باشد.

 

زنده نگه داشتن هویت حوزه و مرجعیت از مهم‌ترین اصول طلبگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: فاصله از رفاه زدگی و تشریفات جزو مهم‌ترین برنامه‌های انجمن‌ها و حتی اهداف طلبگی باشد؛ این‌طور نیست که بدون تشریفات نشود کار بزرگی کرد بلکه تجربه نشان داده که بیشترین کارهای بزرگ با خرج کم و استفاده از نیروهای انسانی صورت گرفته است.

 

وی با بیان این‌که رویکرد انجمن‌ها باید هدف زا و شبکه‌ای باشد، خاطرنشان کرد: جذابیت، انصاف در گفتمان و حرکت بر اساس معیارهای علمی برای رسیدن به دستاوردها از دیگر رویکردهای انجن‌ها باشد.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین اصول طلبگی شناخت و شناساندن اسلام‌های بدلی از دین مبین و زنده نگاه داشتن هویت حوزه، مرجعیت و نهاد روحانیت است./997/پ201/ف

ارسال نظرات