۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۴۶۹۶۸
استاد حوزه علمیه:

کمبود عاطفه در خانواده جوانان را به دوستی های خیابانی سوق می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بجنورد گفت: کمبود وقت گذرانی افراد خانواده با یکدیگر و ضعف حمایت از هم در درون این نهاد، سبب گرایش جوانان و نوجوانان به سمت دوستی های خیابانی می شود.
حجت الاسلام حسام - گفتمان ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام یحیی حسام، استاد حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) شهرستان مانه و سملقان امروز در گفتمان دینی که با موضوع «آیین دوست یابی بر اساس آموزه های دینی» با حضور هنرجویان هنرستان ثمین در آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان برگزار شد، ضمن تشریح دستورات و آموزه های اسلامی در زمینه دوستی افراد با یکدیگر، اظهار کرد: دین مبین اسلام در این زمینه همانند سایر بخش های زندگی، مجموعه سفارشات بسیار دقیقی دارد.

 

وی با قرائت برخی آیات و احادیث موجود در این زمینه افزود: خداوند در قرآن فرموده کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته ای انجام می دهند ما برای آن ها دوستی به وجود می آوریم و امیرمؤمنان امام علی(ع) نیز در این زمینه فرموده است: با مردم به گونه ای رفتار کنید که اگر با آن حال از دنیا رفتید برای شما گریه و زاری کنند و اگر زنده ماندید همانند پروانه به دور شما بچرخند.

 

حجت الاسلام حسام در ادامه با اشاره به این که متأسفانه دوستی های خیابانی و روابط خارج از عرف و شرع در جامعه به یک مشکل و معضل اجتماعی بزرگ تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که معضل دوستی های خیابانی دامن گیر بسیاری از نوجوانان و جوانان شده است.

 

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: این افراد گمان می کنند دوستان خیابانی با آن ها صادق بوده و خیر و صلاح آنها را می خواهند در نتیجه به این گونه دوستان خود بیش از حد اعتماد می کنند که نتیجه ای جز شکست و ناراحتی در پی ندارد.

 

حجت الاسلام حسام با اشاره به این که گرایش جوانان و نوجوانان به سمت دوستی های خیابانی علاوه بر زمینه های ساختاری و جسمی، معلول کم توجهی در درون خانواده ها نیست هست، تصریح کرد: بسیاری از اعضای خانواده ها وقت کمی را با یکدیگر می گذرانند و از نظر عاطفی همدیگر را حمایت نمی کنند که این موضوع سبب می شود افراد به طور ناخودآگاه بیش از حد به سمت دوستان کشیده شوند و اگر دوستان این افراد ناباب و نادرست باشند مشکلات و معضلات آغاز می شود.

 

به گفته وی دوستی های خیابانی و رفت و آمد با افراد ناباب منشأ پیامدهای ناگواری برای فرد، خانواده و جامعه بوده و گاه نتایج اسفبار این گونه روابط هیچ گاه ترمیم نمی شود.

 

حجت الاسلام حسام تصریح کرد: البته هر نوع رابطه دوستی ناپسند نیست بلکه در بسیاری از مواقع اگر دوست فردی سالم، مطمئن و به دور از انحرافات اخلاقی، رفتاری، اجتماعی و ... باشد باعث می شود تا آن شخص نیز از این گونه ناهنجاری ها دور شود.

 

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اما اگر دوستان انسان خود دچار انواع ناهنجاری ها و معضلات اخلاقی و اجتماعی باشند به یقین دیر یا زود جمع دوستانه خود را به سوی فساد و گمراهی می کشانند.

 

به گفته حجت الاسلام حسام آسیب ها و معضلات اجتماعی موجود در کشور از جمله فساد، طلاق، اعتیاد، دختران فراری، ناهنجاری ها و غیره تا حد زیادی ریشه در دوری از معارف و آموزه های اسلامی، سست بودن بنیان های خانواده ها و عدم دقت مناسب در انتخاب دوست و همراه دارند.

 

گفتنی است، در پایان این گفتمان دینی حجت الاسلام یحیی حسام، استاد حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی، به سؤالات و شبهات جوانان شرکت کننده پیرامون دوست یابی و دوستی های خیابانی پاسخ داد./9314/پ202/ب5

 

ارسال نظرات