۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۲۴۶۱۹۱
آیت‎الله جوادی آملی:

سخنان و رفتار غرب و آمریکا فرعون ‎مآبانه است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به سخنان نقل شده از فرعون در قرآن کریم، رفتار و سخنان کنونی غرب و صهیونیست‎ها را اومانیستی و فرعون‎مآبانه برشمرد و گفت: جامعه باید عالم باشد، وگرنه اگر جامعه عالم نباشد، هرکسی آن را به یک سمتی می‎برد.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر گفت: در سوره مبارکه غافر برهان را با مسأله تاریخ انبیا تقویت کند و تجربه دینی را کمککننده به آن برهان دینی قرار دهد، قصه موسای کلیم(ع) و مؤْمن آلفرعون را نقل میکند.

 

وی با اشاره به آیه «وَقَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَن یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءکُم بِالْبَیِّنَاتِ مِن رَّبِّکُمْ وَإِن یَکُ کَاذِبًا فَعَلَیْهِ کَذِبُهُ وَإِن یَکُ صَادِقًا یُصِبْکُم بَعْضُ الَّذِی یَعِدُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ ﴿28﴾»، افزود: در درگاه فرعون کسانی بودند که به حضرت موسی(ع) علاقه داشتند، حتی پیش از آنکه آن حضرت به مقام نبوت برسد، آنان به موسی(ع) گزارش میدادند که مثلا در دربار کسانی وجود دارند که میخواهند تو را بکشند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: برخی منزه از فساد و خونریزی هستند که در فطرت انسان این مطلب هست، این گروه فطرت خود را آلوده نکردند و برخی بر اثر زیرخاک کردن فطرت و دفن کردن آن با اغراض و غرایز قسی القلب شدند، آنان زمینه فساد و شرارت را دارند.

 

وی ابراز کرد: اگر کسی فطرت را دفن کرد، اگر به معاد باور داشته باشند، یا دست به شرارت نمیزنند یا کم اما اگر معتقد به معاد نباشند، مانند فرعون فسادکار در زمین میشوند، حضرت موسی(ع) گفت فرعون چنین آدمی است و من از این آدم به تو پناه میبرم.

 

هرگز علوم تجربی در برابر علوم تجریدی نمیتواند صفآرایی کند

وی خاطرنشان کرد: مؤْمن آلفرعون در آیه محل بحث گفت که از جانب پروردگار بیناتی آورده است، او دعوای نبوت دارد و بینات در دست اوست، پس خدای سبحان صحه قبولی را در دست او قرار داده است، اگر کسی در چنین شرایطی بخواهد کذب بگوید یا چیزی را که از خدا نیست به خداوند اسناد دهد، خداوند به او مهلت نمیدهد، برای اینکه او مقبولالقول است.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه این طور نیست که هر کسی فورا به خدای متعال کذبی را نسبت داد، خداوند او را عذاب کند، اظهار کرد: کسی که از راه برسد و بگوید من پیامبر هستم، خدای متعال به او مهلت میدهد و گاه هم دیده شده که عذاب را به قیامت موکول میکند، زیرا او مقبول القول نیست و معجزهای در اختیار ندارد، سقیفهها و مانند آن همیشه بوده است.

 

وی اظهار کرد: این عالم عالم آزمون است، خیلی فرق است بین کسی که خود را به پیامبری میزند و نسبتهای ناروایی به خداوند نسبت میدهد، با کسی که بر فرض محال پیامبر شد و مقبول القول شد و در چنین فضایی خلاف کند، خداوند به او مهلت نمیدهد.

 

نویسنده کتاب مفاتیحالحیات با اشاره به آیه هرگز علوم تجربی در کنار علوم تجریدی نمیتواند صفآرایی کند، ادامه داد: هیچ وقت یک عالم تجربی نمیتواند بگوید دعا و حمد اثر ندارد، دعا برای ریزش باران اثر ندارد، شما این را آزمودید که اگر یک وقت بادی پیدا شود و ابرها بارور شود، باران میآید اما راههای تجریدی را که شما تجربه نکردهاید.

 

عقل تجربی تأثیر دعا در عالم را درک نمیکند

وی اظهار کرد: عقل تجربی هرگز نمیتواند بگوید که دعای استسقا اثر ندارد، البته حداقل این دعا این است که فکر این طبیب را به تشخیص بیماری نزدیک میکند، اینکه میگویند برای شفای مریض یا فلان مشکل دعا کنید، اثر دارد، این دعاهای معمولی ماها هم اثر دارد، به ما گفتند که برای براداران ایمانی خود دعا کنید.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: خیلیها میروند پیش طبیب و طبیب در تشخیص بیماری اشتباه میکند و بعد از تشخیص بیماری تشخیص داروی درمانبخش را طبیبان اشتباه میکنند، بخش دیگر این است که نسخه را گرفته حالا به کدام داروخانه برود، آن کس که حافظ افکار و اذهان است، خداوند متعال است، مؤْمن آلفرعون به فرعون گفت حضرت موسی(ع) بینات آورد و در جای دیگر گفت که به فرعون گفت که تو خود این را باور داری.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی دست و پا فلج است، انسان قدرت حرکت ندارد، چشم و گوش کارشان دیدن است، در درون ما دو قوه، دو شأن و دو دستگاه جداگانه است که باید اینها را نفس تحلیل کند که از دست نفس به در نرود، گاه یک مطلب برای انسان یقینی است اما انسان آن گناه را انجام میدهد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه گاه عقل عملی زنجیری میشود، یادآور شد: مانند این است که یک نفر که دست و پای او فلج است و ویلچری است و ما به او تلسکوپ و ذرهبین و دوربین میدهیم اما او نمیتواند فرار کند، اینکه میگویند مراقب باشید، برای همین است، اینکه انسان سری به جنگ داخلی نزند، همین است.

 

وی بیان کرد: ممکن نیست ذات اقدس اله حجت خود را به یک دست آدم غیرصادق بدهد، خداوند در پایان سوره مبارکه رعد فرمود که کفار میگویند تو پیامبر نیستی، بگو که خداوند به این امر شهادت میدهد، برای اینکه نامه او به دست من است، امضای او به دست من است، این استدلال پیامبر است، اگر میگویید این حرف و نامه او نیست مانند این کتاب را بیاورید.

 

تفکر غرب و صهیونیست فرعونمآبانه است

حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «یَا قَوْمِ لَکُمُ الْمُلْکُ الْیَوْمَ ظَاهِرِینَ فِی الْأَرْضِ فَمَن یَنصُرُنَا مِن بَأْسِ اللَّهِ إِنْ جَاءنَا قَالَ فِرْعَوْنُ مَا أُرِیکُمْ إِلَّا مَا أَرَى وَمَا أَهْدِیکُمْ إِلَّا سَبِیلَ الرَّشَادِ ﴿29﴾» بیان کرد: خداوند نعمتهای الهی را به شما داد، اما اگر خداوند بخواهد این نعمتها را بگیرد، چه کسی میتواند مانع آن شود، الان غرب و صهیونیست میگوید حرف من درست است و همان حرف فرعون را میزند.

 

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود جامعه باید عالم باشد، وگرنه اگر جامعه عالم نباشد، هرکسی آن را به یک سمتی میبرد، الان از برکات حوزه و دانشگاه این است که آنان با برهان کار را پیش میبرند، غالب دانشمندان با برهان حرکت میکنند و اگر دیگران را هدایت نمیکنند حداقل گلیم خودشان را از آب بیرون میکشند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: کسانی که با حوزه و دانشگاه ارتباط ندارند، یک دست آنان تبلیغ و یک دست دیگر آنان تعلیل است، آنها سرگردان هستند و میشود آنها را به هر سمتی برد، بر خلاف حوزوی و دانشگاهی و کسانی که به این دو نهاد وابسته هستند که یک دستشان تعلیم و یک دستشان تعلیل است.

 

وی با اشاره به آیات «وَقَالَ الَّذِی آمَنَ یَا قَوْمِ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُم مِّثْلَ یَوْمِ الْأَحْزَابِ ﴿30﴾، «مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِینَ مِن بَعْدِهِمْ وَمَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْمًا لِّلْعِبَادِ ﴿31﴾»، خاطرنشان کرد: حالا مؤْمن آلفرعون شروع میکند به موعظه کردن، چون جریان انبیا ابراهیمی برای مردم مصر مشخص بود، میگوید اگر بیراهه رفتید به سرنوشت مخالفان انبیای گذشته دچار میشوید.

 

اعضا و جوارح انسان جنود الهی هستند

حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «وَیَا قَوْمِ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ یَوْمَ التَّنَادِ ﴿32﴾»، ادامه داد: من هم عذاب دنیا را میترسم و هم عذاب آخرت، در روز قیامت هر کدام از شما ندا میهید که آیا راهی هست؟ این روز؛ روز «تنادی» است، در آن روز کجا میخواهید فرار کنید.

 

وی با اشاره به آیه «یَوْمَ تُوَلُّونَ مُدْبِرِینَ مَا لَکُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ﴿33﴾»، گفت: شما از وحی و نبوت رو گردانیدید، چه گونه آن روز میتوانید از عذاب الهی رو برگردانید، در دنیا به شما گفتند که به سمت خداوند فرار کنید، اما نکردید و هیچ چیزی نمیتواند شما را از خدا حفظ کند.

 

نویسنده کتاب مفاتیحالحیات افزود: زیرا تمام موجودات زمینی و آسمانی سپاه حق هستند، مهمتر بیان نورانی حضرت امیر(ع) است که خداوند اگر بخواهد کسی را بگیرد با اعضا و جوارح خود آن فرد عذاب میکند، اگر دست و پای ما سربازان الهی هستند، فرض ندارد کسی از این عذاب فرار کند./914/پ201/ش

ارسال نظرات