۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۴۵۳۷۸

نشست «ریشه های تاریخی اسلام ستیزی و تحلیل نامه تاریخی رهبر انقلاب» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رجبی دوانی در نشست ریشه های تاریخی اسلام ستیزی و تحلیل نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب گفت: غرب در پوشش اسلام شناسی شروع به مطالعه نقاط ضعف و قوت مسلمانان تا اواخر قرن هجده کرد تا بتوانند به اسلام ضربه بزنند و مانع از پیشرفت و اقتدار آن شوند.
رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام ظهر امروز 18 بهمن در نشست «ریشه های تاریخی اسلام ستیزی و تحلیل نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب» در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در سالن اجتماعات این دانشکده به بررسی ریشه‌های تاریخی اسلام ستیزی پرداخت و گفت: غرب در رابطه با تمدن اسلام به این موضوع رسیده است که اسلام در پرتو حاکمان غاصب و ظالمی همچون بنی امیه به آن توسعه های گسترده تمدنی دست یافت.

 

وی با بیان این که غربی ها امروز از نظر صنعت، فناوری و علم دست برتر را دارد، اما درعین حال دست به اقدامات رذیلانه می‌زند، بیان داشت: غرب اگر مدعی علم و مطالعات علمی است، اسلام را با علم رد کند، چرا به روش اجداد وحشی خود عمل می‌کند؟

 

رجبی دوانی افزود: سابقه جسارت و اهانت به مقدسات اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  چندین مرتبه تکرار شده است و این حرکت زشت با سلمان رشدی مرتد آغاز که با عکس العمل قاطعانه امام خمینی(ره) مواجه شد که او را مرتد اعلام کردند.

 

وی با بیان این که بعد از حرکت سلمان رشدی، جهان غرب یک حرکت حساب شده و هماهنگ علیه انقلاب اسلامی آغاز کرد، ادامه داد: غرب می‌خواهد به جهانیان بگوید نظام جمهوری اسلامی و رهبر آن، با آزادی بیان مخالف هستند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه به بیان وقایع اهانت آمیز غربی ها به مقدسات اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: بعد از یک دوره، دوباره غرب با قرآن سوزی، ساخت فیلم موهن وکاریکاتورها به چنین حرکت‌های سخیفی روی آورد.

 

وی با بیان این که این اقدامات غرب نشان از استیصال آنها در مواجهه با اسلام و احساس شکست است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با هوشمندی در قبال چنین حرکت‌هایی، موضعی همچون موضع امام(ره) نگرفتند.

 

رجبی دوانی در ادامه با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی گفت: به دلیل تشتتی که در جهان اسلام وجود دارد، برخی حاکمیت‌های اسلامی در منطقه که تحولی بر خود دیده اند، فلش دشمنی را به سوی شیعه و ایران گرفته‌اند و نمی‌توان مانند آن زمان برخورد کرد؛ زیرا آنان علیه ما جبهه خواهند گرفت.

 

تحلیل نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی

 

این کارشناس مسائل تاریخی در ادامه به تحلیل نامه رهبرمعظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی پرداخت و بیان داشت: تکفیری‌ها در قالب تخریب چهره اهل تسنن واقع شده اند و حالا اگر چنین حکمی که حمایت نخواهد شد صادر شود، شیعه را نیز دین کشتار و خشونت معرفی می‌کنند.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب با هوشیاری چنین پیامی صادر کردند و ظرافت این پیام به این است که ایشان با استناد بر آنچه در محافل غرب مورد پذیرش است، شروع کردند.

 

این کارشناس مسائل تاریخی خاطرنشان کرد: پیام با «بسم الله» شروع شده؛ اما بدون سلام است، علت این که سلام را مطرح نکرده‌اند این است که «سلام» واژه ای اسلامی است و برای مسلمان به کار می‌رود و برای کسی که نسبت به اسلام، ذهنیتی منفی و دفعی وجود دارد، رهبر انقلاب می‌خواهد یک سخن علمی بگویند، مانند آنجایی که می‌فرمایند تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن متأُسفانه سابقه طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد.

 

رجبی دوانی افزود: در اواخر خلافت خلیفه اول مسلمانان وارد قلمروی روم شرقی شدند و در زمان خلیفه دوم این فتوحات اوج گرفت، روم که خود را ابرقدرت می‌دید در برابر اسلام از نظر سیاسی، نظامی، مذهبی و باورهای دینی شکست خورد؛ چون گروه گروه مسیحیان شامات و مصر به سوی اسلام حرکت می‌کردند که این امر سبب شکست کلیسای بیزانس شد.

 

این کارشناس مسائل تاریخی با بیان این که کلیسای بیزانس، فرقه‌های مسیحی دیگر را سرکوب می‌کرد برای همین مسیحیان شامات و مصر، اسلام را منجی خود می‌دیدند، گفت: نخستین فضای رعب و وحشت در دهه 80 هجری در زمان امام صادق(ع)  قابل مشاهده است که فردی مسیحی وارد دستگاه خلافت آن زمان شد و شروع به نگارش مطالبی خشونت آمیز و نفرت انگیز نسبت به مسیحیان کرد تا موج اسلام گرایی را متوقف کند چون مردم مسیحی، عملکرد مسلمانان و شعائر آنان را با سردمداران خود مقایسه و به اسلام اقبال پیدا کردند.

 

رجبی دوانی بیان داشت: بعد که اسلام از طریق شمال آفریقا، وارد اروپای شرقی شد، سال 82 هجری در اواخر امامت امام صادق(ع)، به سرعت  همه شبه جزیره ایبری و بخش‌های مهمی از فرانسه به تسلط مسلمانان درآمد و موج گسترده اسلام آوردن مسیحیان نیز روی داد.

 

وی با بیان این که برای جلوگیری از موج عظیم اسلام گرایی، دختران و پسران جاهلی را به استخدام درآوردند تا به پیامبر در جلوی مساجد توهین کنند؛ خاطرنشان کرد: در دولت اموی دختری را به دلیل توهین به پیامبر(ص) اعدام کردند، تشییع جنازه او را به یک حرکت آشوب‌گری تبدیل شد که با پروژه شهید سازی غرب، آندلوس ده‌ها سال درگیر آشوب بود.

 

وی بیان داشت: چند دهه گذشت و حکومت با قدرت در حال ادامه دادن مسیر بود و این حرکت رو به افول و خاموشی گذاشت؛ وقتی غرب از این حرکت نتیجه نگرفت، قرآن را به زبان‌های لاتین و هرچه خود می‌خواستند ترجمه کردند که در آن حرف‌های شرک آلود گنجانده شد تا ذهنیت مسیحیان را علیه اسلام ترغیب کند.

 

رجبی دوانی با بیان این که فساد و فحشایی که مسیحیان مروج آن بودند و اختلافات شدید قومی سبب شد مسلمانان تضعیف شوند، تصریح کرد: مسلمانان گنجینه ای عظیم از دانش بودند که غرب شروع به ترجمه آن علوم کرد.

 

وی افزود: غرب در پوشش اسلام شناسی شروع به مطالعه نقاط ضعف و قوت مسلمانان تا اواخر قرن هجده کرد تا بتوانند به اسلام ضربه بزنند و مانع از پیشرفت و اقتدار اسلام شوند.

 

رجبی دوانی با بیان این که این ذهنیت در غرب وجود داشت تا زمانی که مسیحیت بر اروپا قالب شد و گفتند که حال باید مسیحیت بر دنیا قالب شود، اظهار کرد: در اروپا و آمریکا مطالعات انتقادی بر تاریخ دنیا وجود دارد و رهبری با تیزهوشی می‌گویند از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی غرب باید با تأخیر چند ده ساله و حتی چند صد ساله باشد و این مطالعات مربوط به امروز نباشد؟

 

وی با بیان این که امید است این نامه وجدان‌ها را بیدار کند، تصریح کرد: در غرب وحشی گری و بیزاری از انسانیت وجود دارد، خودشان بیماری را می‌سازند، دیگران را مبتلا می‌کنند و برای آن درمان درست می‌کنند تا بیشترین سود را به دست آورند؛ بیماری آبولا، آنفولانزا و غیره، چه کسی می‌تواند این ها را نقد کند؟

 

رجبی دوانی با اشاره به جنگ افروزی آمریکا و غرب در جهان گفت: جنگ در عراق و افغانستان، جنگ ویتنام که 400 هواپیمای آمریکایی شهرهای ویتنام را بمباران کردند، بکارگیری بمب نوترونی که ساختمان‌ها را خراب نمی‌کند؛ اما انسان‌ها را می‌کشد و بمب‌هایی که جنگل‌ها را می‌سوزاند نمونه‌ای از جنایات آنان است.

 

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب با این نامه می‌خواهند وجدان‌ها را به جایی برسانند که حافظه تاریخ، اتفاقات را در زمان حال نقد کند، بیان داشت: حتی فرانسه در جنایاتی در روآندای آفریقا، دستش به خون مردم آنجا آلوده است، ادعای آزادی دارد.

 

رجبی دوانی با بیان این که بیش از 70 درصد مردم اروپا معاد را قبول ندارند و تمام دنیا را اقتصاد و پول می‌دانند، گفت: ساده لوحی است که بدانیم غرب، غرب مسیحی است، تنها چیزی که آنان به آن اعتقاد ندارند، مبدأ و معاد الهی است.

 

این کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه اعلام شده در فرانسه قرآن نایاب شده است، گفت: خوشبختانه در یکی دو صده اخیر خود مسلمانان شروع به ترجمه قرآن به زبان لاتین کرده‌اند و اگر کسی مراجعه مستقیم کند می‌تواند به اصل اسلام برسد. مانند آن هلندی که فیلم موهن علیه اسلام ساخته بود، وقتی به قرآن مراجعه کرد، مسلمان شد.

 

وی تاکید کرد: غیر از قرآن باید منابع دیگری را به جوانان غرب معرفی کرد، برخی مسیحیان، مانند شیمل کارهای ارزشمندی انجام دادند و یا گیورگی که کتاب ارزشمند تحت عنوان «محمد، پیامبری که از اول باید شناخت» را نوشت؛ باید جوانان غرب را با این گونه منابع آشنا کرد.

 

رجبی دوانی در ادامه به بیان وظایف دانشگاه ها و حوزه های علمیه در برابر جریان های انحرافی امروز پرداخت و افزود: کسانی که فقه خوانده‌اند باید اندیشه‌های تکفیری‌هایی که این گونه بدون محاکمه انسان می‌کشند را تبیین کنند، اسلام می‌گوید شما حتی مشرکی را که قصد جنگ ندارد حق کشتن ندارید، حتی می‌توانید آنان را آزاد کنید؛ اما این جنایتکاران به گونه‌ای دیگر چهره اسلام را نمایش می‌دهند./934/پ201/ب4

ارسال نظرات