۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۲۴۳۳۶۳

اختلافات خانوادگی و شکستن حریم‌ها پیامد تماشای بسیاری از برنامه‌های ماهواره‌ای است

خبرگزای رسا ـ کارشناسان معتقدند ماهواره یک رسانه قدرتمند است و به خاطر ویژگی منحصر به فردی که دارد افزون‌بر اطلاع‎رسانی و آگاهی بخشی به جوامع، هم اثر مثبت دارد و هم برنامه‎های تخریبی و فساد برانگیز را شامل می‎شود.
شبکه هاي ماهواره اي

به گزارش خبرگزاری رسا، کارشناسان معتقدند ماهواره به خاطر ویژگی منحصر به فردی که دارد یک رسانه قدرتمند است؛ همچنانکه میتواند در اطلاعرسانی و آگاهی بخشی به جوامع اثر مثبت داشته باشد، برنامههای تخریبی و فاسدی هم دارد و میتواند بر فکر و اندیشه و اعتقادات و رفتارهای اجتماعی، سیاسی فرهنگی، تربیتی، خانوادگی و سبک زندگی مردم اثر منفی داشته باشد و استفاده نامحدود و غیر هدفمند آن می تواند آثار زیان باری برجوانان، زنان و خانوادهها داشته باشد.

 

 

آسیبهای شبکههای ماهواره

 

 

.1ترویج خشونت

 

 

یکی از مهمترین و آشکارترین آسیبهای فیلمها و برنامههای شبکههای ماهوارهای و بازیهای رایانهای خشن غربی، افزایش خشونت در جامعه است.

 

 

در برنامههای این شبکهها صحنههای خشن بدون توجه به سن مخاطب نمایش داده میشود و مسلما افراد چه بخواهند چه نخواهند این برنامهها در ضمیر ناخودآگاه آنها تاثیر میگذارد گاهی خصوصا در فیلمهای سه بعدی چنان هنرمندانه صحنهها را ساختهاند که افراد انگار که آموزش خشونت میبینند و در صحنهای مشابه، آن صحنه، ناخودآگاه رفتاری مشابه آن را انجام خواهند داد.

 

 

.2سست شدن بنیان خانواده

 

 

مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و عادی سازی روابط با جنس مخالف، عادی سازی روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، زشتی زدایی از حاملگی بدون روابط قانونی و ازدواج، اهانت به والدین و بیتوجهی به آنها، نفوذ جادو و طلسم در زندگی، همه نشان میدهد که شبکههای ماهوارهای بطور هدفمند عفت و غیرت و روابط خانوادگی سالم را نشانه گرفته است.

 

 

.3زیاد شدن آمار دختران فراری

 

 

یکی از کار کردهای سریالها و فیلمها پخش شده در ماهواره این است که القا میکنند که آزادی دختران در خارج از خانه است. یعنی دختران جوان که به صورت سنتی در خانه با محدویتهایی روبهرو هستند که مقداری از آن هم ضروری و لازم است، اینها را دچار حس زندانی بودن در خانه میکنند.

 

 

.4بدحجابی و زنان خیابانی

 

 

وقتی همه افراد خانواده بدون کنترل و محدویت پای برنامهای ماهواره میشینند که برای خانواده مناسبسازی نشده و بیحجابی در آن موج میزند و هیچ حریمی در روابط زن و مرد نیست کم کم حجاب به عنوان یک ارزش تلقی نمی شود و زنان و دختران خانواده با کمحجابی یا بدحجابی در جامعه ظاهر می شوند و زمانی که کم کم بدحجابی زیاد شد و چشمان هوس باز هم با نگاهشان این روند را تشویق کردند جامعه به فضای خونمایی برای مردان نامحرم تبدیل میشود و کم کم رابطهها دور از خانواده و زنان خیابانی و روابط پنهانی مردان و زنان متاهل زیاد میشود.

 

 

در چند سال اخیر آرایشهای بسیار زننده زنان متاهل و دختران جوان که ایران را رکورد دار مصرف لوازم آرایشی بهداشتی جهان کرده است و بروز رفتارهای دوستانه و بیان کلمات دوستانه به نامحرمان در جامعه به شدت زیاد شده است.

 

 

.5اختلافات خانوادگی و شکستن حریم های خانواده

 

 

یکی دیگر از خطرهایی که سریالهای خانوادگی دارند این است که در بسیاری از این فیلمها افراد با انزوا طلبی و حتی مقابله با افراد خانواده و حتی خیانت به افراد خانواده میتوانند به موفقیت برسند.

 

 

این فضا کم کم خانواده را به سمت بدبینیها و کم اهمیت شدن نقش پدر، ایجاد اختلاف بین زوجین و دور شدن فرزندان از خانواده میکشاند وقتی پدر و مادری با دختر و پسر جوانشان فیلمی را میبینند که یک معاشقه ولو خفیف صورت میگیرد این مساله پرده حجاب و عفاف را از بین میبرد و فقط خدا می داند که در خانوادههایی که قبح این مسائل بشکند چه اتفاقی ناگواری میتواند به دنبال داشته باشد.

 

 

.6تبلیغ تنوع طلبی و هوس بازی

 

 

آنچه در شبکههای ماهوارهای به ویژه شبکه من و تو و فارس وان مشاهده می شود این است که بازیگران فقط به دلیل زیباییشان جلوی دوربین هستند و در تمام برنامه زیباییهای صورت و اندام او نمایش داده میشود و احساسات جنسی و شهوت مخاطب را به صورت غیر مستقیم و مخصوصا آقایان را تحریک میکند که برای تفریح و تنوع هم که شده دنبال این مسائل باشند و حتی اگر دنبال این مساله هم نروند ذهنشان درگیر خواهد شد.

 

 

کمترین اثر این مساله این است که روابط زن و شوهرها کمرنگ شده و رضایت جنسی از همدیگر نخواهند داشت و یک ناآرامی و ناامنی روانی و بیاعتمادی به همدیگر در افراد خانواده ایجاد خواهد شد و کمکم فرزندان تحت تاثیر این برنامها پدر و مادر اصیل و سنتی و مذهبی را بیکلاس و عقب مانده میدانند و خانواده دچار بحران خواهد شد.

 

 

.6افزایش خریدهای کاذب و بیبرنامه در زندگی، فاصله گرفتن از ساده زیستی و تمایل به زندگی لوکس و اشرافی

 

 

.7تبلیغات ضد دینی و ضد اسلامی

 

 

شبکههای متعدد در زمینه تبلیغ وهابیت تکفیری و بر علیه شیعه، ترویج مسیحیت تبسیری، ترویج مذاهب خرافی مثل شیطانپرستی و تبلیغ حزب صهیونیستی وهابیت، تبلیغ سکولاریزم و القای شخصی بودن دین، ایجاد شک وتردید حتی در مسلمات دین اسلام فعالیت میکنند.

 

 

.8نهادینه کردن بی غیرتی

 

 

یکی ازویژگیهای مهمی که اسلام و دیگر ادیان آسمانی حتی کسانیکه اهل دینداری نیستند برای یک مرد ارزش میدانند غیرت است و تقریبا همه مردان جامعه ما روی ناموس خود حساسیت دارند و ناموس یکی از ویژگیهای آشنای فرهنگ ماست.

 

 

این به خاطر ضعف غیرت است و آن ویژگی مردانه است که این ویژگی زنانه را حفظ می کند./904/پ203/ف

ارسال نظرات