۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۲۴۲۱۴۴
مدرس حوزه علمیه قم:

راهکار تحول در حوزه اهمیت به آموزش پژوهش محور است

خبرگزاری رسا ـ مدرس حوزه علمیه قم تحولات انجام شده در حوزه های علمیه را ناچیز دانست و گفت: بحث های پژوهشی می بایست جای خود را در حوزه های علمیه باز کنند؛ اگر بحث های علمی پژوهشی در حوزه تقویت شود تشیع انگلیسی هم جایی برای ایجاد شبهات خطرناک نخواهد داشت.
تحول
حجت الاسلام احمد مرادخانی استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا تحولات مورد مطالبه رهبری را در زمینه های آموزش، پژوهش، مدیریت و سیستم اداری توصیف کرد و گفت: تحولات در سیستم اداری می تواند با نظر سنجی از طلاب و اساتید فعال در حوزه ارزیابی شود.
 
این استاد حوزه علمیه قم درباره تحولات پژوهشی اظهار داشت: متأسفانه در این باره کار خاصی در بدنه حوزه انجام نشده است؛ مراکزی که در کنار حوزه در حال فعالیت هستند به دو شکل انجام وظیفه می کنند؛ نوع اول که زیر نظر حوزه هستند و نوع دوم تنها با حوزه همکاری نزدیک دارند و به صورت مستقل اداره می شوند.
 
حجت الاسلام مرادخانی ادامه داد: تشکیل مراکز آموزشی، پژوهشی و انجمن ها می تواند بخشی از مباحث پژوهشی را در خارج از حوزه تأمین کند؛ این پژوهش ها تا وقتی که به داخل حوزه کشیده نشده است تحول لازم را نمی تواند ایجاد کند.
 
وی با انتقاد ازسیستم آموزشی حوزه اظهار داشت: طلاب در این نوع تدریس تا درس خارج هیچ گونه پژوهشی ندارند؛ در دوران ابتدایی تدریس، تنها کلاس های آموزشی و مباحثات انجام می شود؛ در حالی که بهتر است از پایه هفتم تحقیقات و کارهای پژوهشی را آغاز کنند.
 
این استاد حوزه علمیه قم درباره تدریس و تحول آن نسبت به قبل توضیح داد: متأسفانه روندی که در سال های اخیر در زمینه تدریس در حوزه حاکم شده است همان روند قبل از انقلاب است هر چند در مواردی بر نواقص آن افزوده شده است؛ زمینه مباحثه در سال های گذشته افت کرده و طلاب کمتر به مباحثه می پردازند.
 
حجت الاسلام مرادخانی عدم موفقیت در آموزش های پژوهش محور را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: اندک پیشرفتی به دلیل ایجاد حضور و غیاب کلاس ها که به تازگی اضافه شده است حاصل شده که سامانی به حضور طلاب در حوزه های علمیه داده است و حضور طلاب بیشتر شده است.
 
وی ادامه داد: برای طلاب در هر سال تحصیلی پژوهش هایی در نظر گرفته شود که طلاب ملزم شوند در فعالیت های تحقیقی و پژوهشی وارد شوند.
 
این استاد حوزه علمیه قم در بیان موانع مهم تحول حوزه تصریح کرد: تعدد تصمیم گیری و اعمال سلایق مختلف و عدم ارائه دقیق و خوب کارهای جدید از جمله موانع موجود است؛ ارائه نظریات جدید جهت تحول حوزه با کیفیت پایین موجب آن است که مطالب ارائه شده در حد شعار باقی بمانند؛ ولی در صورتی که این روش های جدید به صورت صحیح و علمی ارائه گردند؛ توانایی این را خواهند داشت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد و شاید مورد قبول واقع شود.
 
حجت الاسلام مرادخانی انگیزه پایین اساتید حوزه را از موانع دیگر در راه تحول حوزه دانست و اظهار داشت: اساتید باید باورشان بر این استوار باشد که روش کارشان دگرگون شود و فرصتی برای کارهای تحقیقاتی ایجاد کنند؛ همان گونه که در دانشگاه بخشی از نمره کارشناسی ارشد و دکتری به کار تحقیقی اختصاص دارد در حوزه نیز می بایست چنین روشی اعمال شود.
 
این استاد حوزه علمیه قم عدم استفاده از اساتید حوزه در سیاست گذاری های کلان حوزه را مانع دیگری در امر تحول حوزه های علمیه دانست و ادامه داد: در حوزه می بایست از اساتید مجرب در جهت مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه تحول حوزه استفاده شود.
 
وی گفت: فعال کردن اساتید حوزه در امر پژوهش باعث خواهد شد تا در طلاب ایجاد انگیزه صورت گیرد؛ مسائل فقهی باید با استفاده با کاربرد در مسائل روز برای طلاب جذاب شود و از صرف نظریه پردازی خارج شود؛ در کنار این جریان می بایست انجمن ها و گروه بندی ها به سراغ اساتید بروند و تمام سعی خود را انجام دهند که اساتید در انجمن ها به صورت اتفاقی و نمایشی شرکت نکنند.
 
حجت الاسلام مرادخانی با ابراز امیدواری از فعالیت های آینده مجمع عمومی جامعه مدرسین اظهار داشت: جامعه مدرسین با قدرت خود باید از اساتید جوانی که دارای اندیشه های پویا هستند استفاده کند و با هماهنگ کردن مراکز مختلف حوزوی که در اختیار حوزه هستند، تحولی جدید در نظام حوزه به وجود آورد.
 
این استاد حوزه علمیه قم گفت: باید به طور سالانه موضوعاتی جهت بحث در مراکز وابسته به حوزه مطرح شود؛ درخواست مقالات و کرسی های نظریه پردازی شده و طی برنامه های چند ساله پیشرفت های قابل ملاحظه ای را از اساتید طلب کند؛ در پایان هر سال تحصیلی نیز از اساتید بخواهند که گزارشی از تحولات اعمال شده جهت حرکت به سوی پژوهش را در تدریس خود گزارش دهند.
 
وی افزود: با سرعتی که مذهب تشیع به وسیله جمهوری اسلامی ایران در جهان مطرح شده است دشمنان برای مقابله با آن دست به هر اقدامی خواهند زد؛ آنها به دنبال شیعه سازی به دلخواه خود هستند؛ با هدف به انحراف کشیدن شیعه با تقویت مخالفین نظام اسلامی، آنها را به عنوان مراجع سابقه دار معرفی می کنند و از این تشیع انگلیسی می خواهند که با مبانی مذهب تشیع به مخالفت برخیزند.
 
حجت الاسلام مرادخانی ادامه داد: تشیع انگلیسی به دنبال ارائه مسائل خطرناکی است که راهکارهای پژوهشی می تواند فراتر از مباحث سیاسی به آنها پاسخ دهد؛ بدین وسیله می توان با کار علمی پژوهشی طراحان شبهات را از گردونه مباحث خارج کرد./836/ت302/ج
ارسال نظرات