۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۲۴۱۹۷۸
استاد حوزه علمیه قم:

نشاط حقیقی تنها در سایه معنویت و ارتباط با خدا به وجود می‌آید

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که برخلاف تصور عامیانه و القائات دشمنان اسلام، گفت: اسلام دین حزن و اندوه نیست بلکه حزن و اندوه مذهبی هم در انسان یک هدف به دنبال دارد که آن هدف شادی و نشاط معنوی است.
ارتباط با خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ مهدی برادران کارشناس دینی در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این‌که نشاط و شادابی در اسلام مانند غرب نه ‌تنها به معنای نشاط جسمی نیست، گفت: نشاط در اسلام شامل نشاط جسمی و روحی شده و موجب تعالی انسان می‌شود.

 

وی افزود: برخلاف تصور عامیانه و توطئه‌های دشمنان اسلام، اسلام دین حزن و اندوه نیست بلکه حزن و اندوه مذهبی هم در انسان یک هدف به دنبال دارد که آن هدف شادی و نشاط معنوی است.  



استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که علت بیشتر افسردگی‌های امروز ریشه در دوری از معنویت و ایمان دارد، افزود: با وجود این که امروزه انواع شادی‌های کاذب و لذت‌های افراطی در غرب برای مردم محیا است آنها به پوچی رسیده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد شادی ای برای انسان مفید است که موجب نشاط روحی او شود.

 

حجت‌الاسلام‌ برادران با اشاره به این‌که این موضوع نشان می‌دهد که دیدگاه اسلام درباره شادی و نشاط درست بوده و آزاد گذاشتن انسان در تفریحات مختلف و لذت‌های دنیوی موجب شادی حقیقی او نمی‌شود، ادامه داد: شادی حقیقی ریشه در اسلام دارد و اسلام شادی روح را عامل نشاط معنوی انسان عنوان می‌کند.

 

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) مهم‌ترین عامل نشاط معنوی انسان را در قرائت نماز اول وقت می‌دانند و در رهنمودهای خود به مسلمانان تأکید می‌کنند؛ به‌این ‌علت که نماز اول وقت داوطلبانه است موجب نشاط معنوی انسان می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: دلیل این‌که انسان از نماز خواندن یا به ‌جای آوردن سایر اعمال مستحبی لذت نمی‌برد؛ این است که انسان نمازی را که در آخر وقت به ‌جای می‌آورد داوطلبانه نیست بلکه از روی ترس از عذاب الهی و آتش جهنم است.

 

حجت‌الاسلام‌ برادران با اشاره به این‌که عادت عاملی است که نشاط عبادت را از انسان می‌گیرد، افزود: بنابراین باید تمام اعمال عبادی خود را در اول وقت و از روی حضور قلب به‌جا آوریم.

 

وی تصریح کرد: نشاطی که موسیقی و سایر ابزار در انسان ایجاد می‌کنند کاذب بوده و حقیقی نیستند؛ در حالی‌که نشاط عبادت و حتی گفت‌وگو عادی با خدا و در محضر خداوند بودن به انسان یک نشاط خاص روحی داده و تا مدت‌ها انسان را از افسردگی رها می‌کند.

 

سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که انسان امروز باید شادی حقیقی را در ارتباط با خدا جست و جو کند، یادآور شد: تنها ارتباط با خداوند است که می‌تواند در این جهان پر هیاهو نشاط انسان را تأمین کرده و در زمینهٔ آرامش او مؤثر باشد زیرا شادی حقیقی موجب آرامش می‌شود در حالی‌که شادی کاذب عقل را از انسان دور می‌کند./837/پ202/ف

 

ارسال نظرات