۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۴۱۵۶۲
کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

شاخصه های جامعه مورد نظر نبی مکرم اسلام

خیرگزارس رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که جامعه ایده آل پیامبر اکرم(ص) جامعه ای است که در آن کسب و تجارت حلال صورت گیرد، گرفت: غش و کم فروشی در معامله موجب بسته شدن راه های آسمان و قطع رحمت و نعمت الهی می شود.
شاخصه های جامعه مورد نظر نبی مکرم اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم خسروی، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسه نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع « شاخصه های جامعه مورد نظر پیامبر اکرم » که در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد،گفت: جامعه ای که پیامبر اکرم(ص) به عنوان جامعه ایده آل ارائه می دهند،جامعه ای است که در آن استفاده از نعمات الهی در حد معقول باشد و منجر به اسراف نشود.

 

وی گفت: این گونه نیست که عبادت تنها منحصر در نماز و روزه باشد، بلکه اگر انسان در خط صحیح الهی حرکت کند تمام حرکات و سکنات او عبادت برای خداوند متعال است، از این رو خانه داری و شوهر داری زن و تلاش مرد در راه کسب معاش نیز عبادت و اطاعت خداوند محسوب می شود.

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: انسان امانت دار نعمات الهی است، از این رو نباید دست به اسراف و تبذیر آن ها بزند؛ در حال حاضر مسأله آب، برای جامعه حیاتی است و باید در استفاده از آن دقت کرد که مبادا منجر به اسراف شود.

 

خسروی به شاخصه های جامعه مورد نظر پیامبر اکرم(ص) اشاره و اظهار کرد: حضور در اجتماع، مورد تأکید پیامبر اکرم(ص) است، اگر افراد در زمان پیامبر اکرم(ص) رهبانیت اختیار می کردند و از جامعه فاصله می گرفتند نبی مکرم اسلام(ص) با آن ها برخورد می کردند و آن ها را از این کار نهی می کردند.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز کرد: در دین مبین اسلام، حضور در اجتماع سفارش شده است؛ از این رو است که ثواب نماز جماعت مضاعف شمرده شده است

 

حضور و تعامل اجتماعی برای انسان ها لذت بخش است

وی با اشاره این که حضور در اجتماع برای انسان ها لذت بخش است، گفت: خداوند در آیه 16 سوره واقعه به ویژگی های بهشتیان اشاره کرده می فرماید:« مُتَّکِئِینَ عَلَیْهَا مُتَقَابِلِینَ، رویاروى هم بر آنها (بر تخت‏هایى زربافت جواهر نشان) تکیه داده‏اند.»؛ کنار هم قرار گرفتن انسان ها لذت بخش و سرور آفرین است و امید است که انسان ها در تعامل با اجتماع مشکلاتشان حل شود.

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: انسان ها در ارتباط با یکدیگر باید دو اصل عدالت و احسان و نیکی را رعایت کنند؛ عادل بودن به این معنا است که انسان آن چه برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد و در حق کسی ظلم و تجاوز روا ندارد

 

خسروی با بیان این که ظلم و تعدی در دین اسلام مورد نهی قرار گرفته است، اظهار کرد: دنیا بر انسان نمی گذرد الاّ اینکه اگر خلافی در حق کسی روا داشته اید تقاص آن را می بینید، خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:« هَلْ یُهْلَکُ إِلاَّ الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ».

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز کرد: انسان تنها منحصر در این جسم نیست، بلکه یک روح متعالی و جاودانه دارد؛ از این رو کسانی که خدا محورند و به عالم پس از مرگ اعتقاد دارند در نوع ارتباط خود با دیگران دقت می کنند.

 

وی با اشاره به این که تشکیل خانواده در اسلام مورد سفارش قرار گرفته است، گفت: خانواده اولین نهاد اجتماعی و کوچکترین آن است؛ نزدیکترین افراد در نهاد خانواده کنار یکدیگر قرار می گیرند

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: افراد خانواده نسبت به هم حقوقی دارند که باید آن ها را رعایت کنند، رساله حقوق امام سجاد(ع) به حقوق و وظایف انسان ها اشاره می کند.

 

خسروی ادامه داد: هر یک از زن و مرد باید در جهت استحکام نهاد خانواده تلاش کنند؛ از این رو پسندیده نیست که زنی اهل عبادت باشد و حقوق همسر خود را رعایت نکند؛ چرا که امام علی(ع) می فرمایند:«جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ، جهاد زن خوب شوهردارى کردن است».

 

با لقمه حرام نمی توان فرزند پاک و صالح تربیت کرد

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز کرد: نهاد اقتصادی نیز در اسلام مورد سفارش قرار گرفته است؛ از این رو هر آن چه موجب بهبود بخشیدن فعالیت اقتصادی شود مورد تأکید دین است.

 

وی گفت: حرام بودن تجارت، بر روی اعمال انسان ها تأثیر گذار است؛پیامبر اکرم می فرمایند:«إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَتَخَوَّفُ عَلَى أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةُ وَ الرِّبَا، چیزى که بیشتر از همه برای امت خود از آن می ترسم اینکه مردم بعد از من گرفتار کسب هاى حرام، شهوت هاى پنهان و ربا گردند».

 

این کارشناس مذهبی به تأثیر لقمه حرام بر انسان ها اشاره و ابراز کرد: با لقمه حرام نمی توان فرزند پاک و صالح تربیت کرد؛ مردم به خاطر این که لقمه حرام خورده بودند در مقابل امام حسین(ع) ایستادند،امام حسین (ع) در مورد سپاه دشمن فرمودند:« ملئت بُطونهم مِن الحَرام، شکم های آنها از حرام پرشده است

 

خسروی با بیان این که جامعه ایده آل پیامبر اکرم(ص) جامعه ای است که در آن کسب و تجارت حلال صورت گیرد، اظهار کرد: غش در معامله و کم فروشی باعث می شود که رحمت و نعمت الهی قطع شود و راه های آسمان بسته شود.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با خاطر نشان کردن این که کسب حلال، زیربنای جامعه ایده است، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند:«العِبادَه مَعَ أکل الحَرام کَالبناءِ عَلی الرّمل، عبادت با لقمه های حرام مثل ساخت و ساز برروی شن های روان است».

 

وی با بیان این که ربا موجب می شود که فعالیت های اقتصادی خدشه دار شود، گفت: اگر کسب و کار حلال باشد، اعمال انسان نیز پاک و صالح می شود و انسانی که معتقد به آخرت باشد نیز دست به تجارت حرام نمی زند.

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: اگر ایمان درون انسان رخنه کند، اعمال او پاک و صالح می شود؛ پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«طوبی لِمن طاَب کَسبه و صَلَحَتْ سَرِیرَتُهُ، وَ حَسُنَتْ عَلَانِیَتُهُ،خوش به حال آن که باطنش صالح و ظاهرش نیکو باشد./1309/پ201/ب6

ارسال نظرات