۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۲۴۰۷۳۸
حجت الاسلام فاضل حسامی:

نظریه‌های الگوی اسلامی پیشرفت نمی‌تواند اقتدار و استقلال مسلمانان را نادیده بگیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در طرح نظریه ها برای یک الگوی اسلامی پیشرفت باید به اقتدار، استقلال و خیر مسلمانان توجه شود و بتوان آن را در طرح انعکاس داد.
حجت الاسلام فاضل حسامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فاضل حسامی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی «نظام آرمان های الگوی پایه پیشرفت اسلامی» به نقد و بررسی طرح های پیشنهاد شده بوسیله صاحب نظران در این رابطه پرداخت.
 
وی مبحث طرح شده در این رابطه را تنها یک نظریه دانست و گفت: با وجود این که طرح های گفته شده در این زمینه باید الگوی جامعه باشند تنها یک نظریه اند و نیاز به یک بعد عینی دارد.
 
حجت الاسلام حسامی به عدم تناسب آیات استفاده شده در نظریه های مطرح در این باب اشاره کرد و اظهار داشت: در طرحی که برای نظام آرمان ها بیان شده است و در آن از آیات استفاده شده است و این آیات ظهور ندارند و از روایات و تفاسیر هم برای ظهور آیات استفاده نشده است.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به جامعه آرمانی اسلامی استفاده شده برای طراحی نظریه خاطر نشان کرد: زمانی که برای جامعه اسلامی راهکاری تنظیم می شود باید در آن بحث تکیه بر نبوت و امامت داشته باشد و یا حاکم اسلامی و استفاده از دولت برای مرکزیت صحیح نیست.
 
وی سطح نوشتاری طرح داده شده در این راستا را غیر قابل فهم دانست و تصریح کرد: در مباحث مطرح شده  به گونه ای بیان شده که فهم مطالب برای خواننده دور از ذهن است.
 
حجت الاسلام حسامی به اهمیت استفاده از روایات ائمه اطهار(ع) در نظریه ها اشاره کرد و ابراز داشت: اگر بخواهیم در نظریه ای مطلب مستند تر شود بهتر است از روایات اهل بیت(ع) در بیان نظریه ها استفاده شود.
 
وی در ادامه افزود: در طرح نظریه ها برای یک الگوی اسلامی پیشرفت باید به اقتدار، استقلال و خیر مسلمانان توجه شود و بتوان آن را در طرح انعکاس داد.
 
حجت الاسلام حسامی جامعه را برآیند تعامل فرد و ساختار دانست و گفت: اگر در نظریه نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت به نظریه های  فرد گرایانه و اصالت فردی تکیه شود نمی توانند به اصل برایند جامعه دست پیدا کرد.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ضرورت اتصال جامعه و توحید برای رسیدن به الگوی اسلامی پیشرفت اشاره کرد و اظهار داشت: در یک الگوی درست اسلامی باید به گونه ای نظریه داد که جامعه به توحید وصل شود و از جهالت دور بماند و برای این مسأله باید جامعه به رهبریت اتکا کند./1322/پ202/س
ارسال نظرات