۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۳۸۷۶۷

اجرای طرح دهگردشی با هدف شناسایی موقوفات در شهرستان بیرجند

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با اشاره به این که یکی از مهم ترین اقدامات برای اجرای طرح نیت واقفان، شناسایی موقوفات است، گفت: طرح دهگردشی با هدف شناسایی موقوفات در خراسان جنوبی اجرا می شود.
وقف ميراث جاودان

حجت‌الاسلام خداداد خدایی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که در این شهرستان ها بیش از هزار و 820 موقوفه با پنج هزار و 463 رقبه وجود دارد، گفت: 438مسجد و 176 حسینه در سطح شهرستان بیرجند برای انجام فعالیت های فرهنگی وقف شده است.

 

وی با اشاره به این که 18 بقعه متبرکه در بیرجند و درمیان وجود دارد، افزود: امامزادگان باقریه، امامزاده سیده زهرا نوزاد و امامزاده سید تاج‌الدین ساقی(ع) از امامزادگان شاخص شهرستان بیرجند هستند.

 

رییس اداره اوقاف شهرستان بیرجند و درمیان با اشاره به این که طرح جامع پنج امامزاده شهرستان مصوب شده است، اظهار کرد: امسال بیش از پنج هزار متر مربع فعالیت عمرانی در بقاع متبرکه با هدف خدمت رسانی به زائران انجام شده که این موضوع در افزایش تعداد زائران بقاع در سال اخیر نقش موثری دارد.

 

حجت الاسلام خدایی از ثبت 45 وقف جدید به ارزش یک میلیارد و 450 میلیون تومان در سال جاری در بیرجند خبر داد، افزود: از این تعداد وقف 20 فقره وقف در هفته وحدت انجام شده است.

 

وی، تثبیت مالکیت موقوفات را از اهداف اوقاف عنوان کرد و گفت: در این راستا از ابتدای امسال 376 جلد سند به ارزش 6 میلیارد و 200 میلیون تومان برای موقوفات شهرستان بیرجند دریافت شده و رسیدگی به این موقوفات و اجرای نیت واقف در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد.

 

رییس اداره اوقاف بیرجند و درمیان افزود: در حوزه رسیدگی به اسناد مالی در برنامه بودجه امسال دو هزار و 190 فقره مفاصا حساب صادر شده است.

 

حجت الاسلام خدایی از اجرای برنامه دهگردشی با هدف شناسایی و ایجاد رابطه برای وصول مطالبات در سطح شهرستان خبر داد وافزود: ثمره این دهگرشی‌ها شناسایی بیش از 350 فقره وقف در روستاهای شهرستان بیرجند بوده است.

 

وی با بیان این که 450 نفر از خادمان مساجد شهرستان بیرجند تاکنون بیمه شده‌اند، افزود: یک هزار و 800 نفر از شهرستان بیرجند در مرحله استانی مسابقات قرآنی اوقاف شرکت کرده اند که بیشتر این شرکت کنندگان موفق به کسب رتبه برتر مسابقات شده اند که این موضوع حکایت از گسترش فرهنگ قرآنی در مرکز استان دارد.

 

حجت الاسلام خدایی با بیان این که در محرم و صفر امسال 850 موقوفه اجرای نیت شده است، افزود: 180 میلیون تومان از محل نیت واقفان در محرم و صفر امسال برای عزاداری در سطح شهرستان هزینه شده و بیش از 100 مجلش عزاداری در شهرستان بر پا شده است.

 

وی یادآور شد: در سال جاری از محل موقوفات به 25 زوج جوان کمک هزینه ازدواج و بیش از هفت هزار جلد دفتر بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت توزیع و همچنین سعی شده تا جایی که ممکن است دانش آموزان بی بضاعت برای حمایت شناسایی شوند و این فعالیت ها در طول سال با همکاری واقفان و خیران در شهرستان های بیرجند و درمیان ادامه خواهد داشت./968/ت302/ب5

ارسال نظرات