استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛
حکم پشت گوش انداختن شال و روسری
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در شرح آیه 59 سوره احزاب، گفت: این آیه در جامعه امروز ما نیز صادق است زیرا بیان میکند که انداختن شال، روسری و پشت گوش انداختن آنها نماد حجاب نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز حجاب ریحانهالنبی(س)، حجت الاسلام رجالی تهرانی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشکدههای مدیریت و روانشناسی دانشگاه تهران، امروز بعد از ظهر در برنامه «تا نیایش» شبکه پنج صدا و سیما به اهمیت رعایت حجاب در جوانی اشاره کرد و گفت: جوانی مهمترین و حساسترین دوره برای رعایت حجاب و عفاف در جامعه است.
مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشکدههای مدیریت و روانشناسی دانشگاه تهران، نوع پوشش در هر جامعه را نماد فرهنگ آن اجتماع خواند و اظهار داشت: حجاب مهمترین سمبل و شاخص برای مرزبندی جوامع از یکدیگر است و وضعیت فرهنگی هر جامعه را میتوان از نوع پوشش افراد آن جامعه رصد کرد.
وی حجاب و عفاف را از واجبات اجتماعی دانست و تأکید کرد: حجاب به عنوان تکلیفی اجتماعی، مسألهای شخصی نبوده و حقی است که اعضای جامعه نسبت به یکدیگر دارند از این رو عدم رعایت حجاب به نوعی ضایع کردن حقوق دیگران است.
حجت الاسلام رجالی تهرانی، آیه 59 سوره احزاب را آیه حجاب عنوان کرد و گفت: خداوند در این آیه میفرماید «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»؛ چند نکته در این آیه وجود دارد، نخست این که بنا به دستور خداوند هرکسی ترویج حجاب و عفاف را باید از خانوده خود شروع کند.
وی افزود: نکته دوم آیه در عبارت «یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» است که حجاب را به طور کامل معرفی میکند و خطاب به زنان میفرماید «حجاب خود را با جلو کشیدن مقنعه و چادر، کامل و مرتب کنید و علاوه بر مقنعه، جلباب که بلندتر از مقتعه است را بپوشید» زیرا در زمان پیامبر اکرم(ص) زنان روسری خود را به پشت گوش خود میانداختند و گوش و گردن آنها نمایان بود.
حجت الاسلام رجالی تهرانی به حجاب زنان قبل از نزول آیه حجاب اشاره کرد و یادآور شد: این آیه در جامعه امروز ما نیز صادق است زیرا بیان میکند که انداختن شال، روسری و پشت گوش انداختن آنها نماد حجاب نیست.
وی حجاب را معرف شخصیت افراد خواند و ابراز کرد: در عبارت «ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ» آمده است که حجاب معرف شخصیت زنان است و افراد با رعایت حجاب و عفاف، شخصیت خود را حفظ میکنند و پوشش به آنها کرامت میبخشد.
مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشکدههای مدیریت و روانشناسی دانشگاه تهران گفت: در زمان پیامبر(ص) بسیاری از کنیزان و برخی از زنان آزاد، با حجاب نبودند از اینرو، مورد آزار و اذیت هوس بازان قرار میگرفتند که عبارت «فَلا یُؤْذَیْنَ» در این آیه، امنیت عمومی جامعه را در گرو رعایت حجاب بانوان معرفی میکند.
حجت الاسلام رجالی تهرانی در پایان به حجاب چشم اشاره کرد و افزود: اهمیت حجاب نزد خداوند تا جایی است که برای اعضا و جوارح انسان نیز حجاب گذاشته است چنان که برای چشمها پلک، برای گوشها، پرده و برای دهان، لبها را قرار داده است از اینرو انسان برای پیشگیری از گناه و معصیت باید چشم، گوش و دهان خود را بر بسیاری از گناهان و مناظر معصیت ببندد و از آنها مراقبت کند./908/د102/ف
مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشکدههای مدیریت و روانشناسی دانشگاه تهران، نوع پوشش در هر جامعه را نماد فرهنگ آن اجتماع خواند و اظهار داشت: حجاب مهمترین سمبل و شاخص برای مرزبندی جوامع از یکدیگر است و وضعیت فرهنگی هر جامعه را میتوان از نوع پوشش افراد آن جامعه رصد کرد.
وی حجاب و عفاف را از واجبات اجتماعی دانست و تأکید کرد: حجاب به عنوان تکلیفی اجتماعی، مسألهای شخصی نبوده و حقی است که اعضای جامعه نسبت به یکدیگر دارند از این رو عدم رعایت حجاب به نوعی ضایع کردن حقوق دیگران است.
حجت الاسلام رجالی تهرانی، آیه 59 سوره احزاب را آیه حجاب عنوان کرد و گفت: خداوند در این آیه میفرماید «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»؛ چند نکته در این آیه وجود دارد، نخست این که بنا به دستور خداوند هرکسی ترویج حجاب و عفاف را باید از خانوده خود شروع کند.
وی افزود: نکته دوم آیه در عبارت «یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» است که حجاب را به طور کامل معرفی میکند و خطاب به زنان میفرماید «حجاب خود را با جلو کشیدن مقنعه و چادر، کامل و مرتب کنید و علاوه بر مقنعه، جلباب که بلندتر از مقتعه است را بپوشید» زیرا در زمان پیامبر اکرم(ص) زنان روسری خود را به پشت گوش خود میانداختند و گوش و گردن آنها نمایان بود.
حجت الاسلام رجالی تهرانی به حجاب زنان قبل از نزول آیه حجاب اشاره کرد و یادآور شد: این آیه در جامعه امروز ما نیز صادق است زیرا بیان میکند که انداختن شال، روسری و پشت گوش انداختن آنها نماد حجاب نیست.
وی حجاب را معرف شخصیت افراد خواند و ابراز کرد: در عبارت «ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ» آمده است که حجاب معرف شخصیت زنان است و افراد با رعایت حجاب و عفاف، شخصیت خود را حفظ میکنند و پوشش به آنها کرامت میبخشد.
مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشکدههای مدیریت و روانشناسی دانشگاه تهران گفت: در زمان پیامبر(ص) بسیاری از کنیزان و برخی از زنان آزاد، با حجاب نبودند از اینرو، مورد آزار و اذیت هوس بازان قرار میگرفتند که عبارت «فَلا یُؤْذَیْنَ» در این آیه، امنیت عمومی جامعه را در گرو رعایت حجاب بانوان معرفی میکند.
حجت الاسلام رجالی تهرانی در پایان به حجاب چشم اشاره کرد و افزود: اهمیت حجاب نزد خداوند تا جایی است که برای اعضا و جوارح انسان نیز حجاب گذاشته است چنان که برای چشمها پلک، برای گوشها، پرده و برای دهان، لبها را قرار داده است از اینرو انسان برای پیشگیری از گناه و معصیت باید چشم، گوش و دهان خود را بر بسیاری از گناهان و مناظر معصیت ببندد و از آنها مراقبت کند./908/د102/ف
ارسال نظرات